کد خبر: ۳۹۹۷۷۹
۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
0
علیرغم اینکه بیشترین قهرمان کشوری در رشته وزنه برداری است، اما این رشته مظلوم‌ترین رشته ورزشی کشور است.

وزنه برداری، رشته‌ای که دیر بجنبیم به تاریخ می پیوندد

وزنه‌برداری از نخستین دوره بازی‌های المپیک (۱۸۹۶) جزو رشته‌های المپیکی بود ودر حال حاضر تنها ورزش قدرتی است که در المپیک وجود دارد. 

تاریخچه ظهور وزنه برداری 

کاوش‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد وزنه‌برداری و وزنه پرانی به همراه دو و میدانی و ژیمناستیک در یونان باستان تمرین می‌شده است. 

همچنین وزنه برداری و وزنه‌پرانی جزئی از بازی‌های تیلی تیان ایرلندی‌ها در ۴۰۰۰ سال قبل بوده است. میلو از اهالی کورتونا سال‌های سال قهرمان المپیک باستان بود و مدت ۲۸ سال مقام خود را حفظ کرد.

او اولین وزنه‌بردار علمی در دنیاست که پیشرفت و ترقی و قدرت خود را بطور مرتب و کم‌کم بدست آورد. بدین ترتیب که گوساله‌ای را هر روز از زمین بلند می‌کرد و روی دو دست قرار می‌داد و تا هنگامی که گاو تنومندی شد آن را بر سر دست می‌برد. تاریخ این کار را ۶۸۴ سال قبل از میلاد نوشته‌اند و در حقیقت وزنه‌برداری جدید از اساس کار میلو پیروی می‌کند.

از زمانی که ورزش زورخانه‌ای در ایران متداول گردید، کشتی گیران برای آماده ساختن بدن و تقویت و پرورش عضلات خود از سنگ و وزنه‌هایی به شکل گلوله‌های توپ به وزنه‌های ۲۵، ۴۲ و ۶۶ کیلوگرم استفاده می‌کردند. 

در سال ۱۳۰۲ آقای امان پادگورنی که تحصیلات خود را در اوکراین به پایان رسانده بود، به ایران آمد و طی مدت ۸ سال اقامت در شهر تبریز به تعلیم در مدارس و ارتش پرداخت. 

وزنه برداری؛ رشته‌ای که چند وقتی است مغفول مانده

پارگورنی از قطعات دیفرانسیل اتومبیل هالتری ساخت و آن را برای تمرین وزنه بردار‌ها به کار گرفت. در سال ۱۳۱۰ پارگونی به تهران آمد و در دانشکده افسری به تعلیم ورزش مشغول شد. در همان زمان نخستین هالتر صفحه‌ای به سفارش پارگونی در تهران ساخته شد و مورد استفاده دانشجویان دانشکده افسری قرار گرفت.

بعد ازآن به توصیه آقای اسحاقی، عبدالله نادری به اتفاق دوستان، میله‌ای سفارش دادند که می‌چرخید. این میله را نیز همان چدن کار خیابان منوچهری درست کرده بود و تا مدت‌ها مورد استفاده قهرمانان بود. اولین دستگاه هالتر هم توسط عبدالله نادری به وزن ۱۱۰ پوند از هندوستان وارد ایران شد و به این ترتیب ورزش وزنه برداری به تدریج در ایران شکل گرفت و گسترش یافت.

فدراسیون وزنه برداری ایران با تلاش‌های عبدالله نادری در سال ۱۳۱۸ تأسیس شد و ایشان از سال ۱۳۲۱ تا ۱۳۲۵، سرپرست فدراسیون بودند؛ اولین اردوی وزنه برداری درسال ۱۳۱۹ با حضور امیر شرفی، طباطبایی، حیات غیب، افشارطوس و نادری تشکیل گردید.

وزنه برداری ایران در دوره‌های مختلف صاحب قهرمانان بزرگی بوده است که صاحب عناوین جهانی و المپیک شده اند. 

شادروان محمود نامجوی، که شاید استثنایی‌ترین ورزشکار تاریخ ایران باشد، سه بار پیاپی قهرمان جهان شد و مدال‌های نقره و برنز را در دو المپیک بدست آورد. محمد نصیری که در میان ۱۰ وزنه بردار برتر تاریخ وزنه برداری جهان قرار دارد، سال‌ها بر سکوی جهانی ایستاد و در سه المپیک به سه مدال طلا، نقره و برنز رسید.

وزنه برداری؛ مظلوم‌ترین رشته ورزشی کشور

رئیس فدراسیون وزنه برداری کشور گفت: علیرغم اینکه بیشترین قهرمان کشوری در رشته وزنه برداری است، اما این رشته مظلوم‌ترین رشته ورزشی کشور است.

سجاد انوشیروانی افزود: از ۱۵ سال گذشته هیچ اراده‌ای برای احیای این رشته ورزشی در کشور وجود ندارد.

وزنه برداری؛ رشته‌ای که چند وقتی است مغفول مانده

وی با بیان اینکه وزنه برداری از ایده آل‌های ورزشی خود دور مانده است گفت: مسئولین بیشتر به ظاهر این ورزش اهمیت می‌دهند و از باطن آن بی اطلاع هستند.

رئیس فدراسیون وزنه برداری کشور تصریح کرد: با توجه به استقبالی که در جامعه از این رشته می‌شود باید اقدامات لازم جهت احیای این رشته ورزشی در کشور صورت گیرد.

حمایت مسئولین از وزنه برداری چنگی به دل نمی‌زند

انوشیروانی با اشاره به اینکه، شور و شعف مردم در این رشته بسیار بالاست خاطر نشان کرد: متاسفانه حمایت مسئولین از این رشته ورزشی چنگی به دل نمی‌زند.

وی با بیان اینکه بیشترین طلای المپیک توسط ورزش کاران وزنه بردار کشور کسب شده است گفت:جهت تجهیز این رشته ورزشی در کشور باید اقدامات لازم صورت گیرد.

رئیس فدراسیون وزنه برداری اضافه کرد: بزودی تفاهم نامه‌هایی با آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها امضا خواهیم کرد تا برای توسعه این رشته ورزشی در کشور از امکانات زیرساختی و تجهیزات بهره‌مند شویم.

وزنه برداری؛ رشته‌ای که چند وقتی است مغفول مانده

انوشیروانی گفت: با همدلی و هم افزایی باید برای رشد و پیشرفت وزنه برداری تلاش کنیم همانگونه اکنون همه ظرفیت وزنه برداری کشور برای توسعه این رشته پای کار هستند.

وی گفت: کمک هزینه‌ای برای خرید تجهیزات به استان‌ها اختصاص داده و سال آینده هم اختصاص تا استان‌ها بیش از پیش فعال‌تر شوند و بحث مشکل کمبود تجهیزات حل شود.

انوشیروانی اظهار کرد: وزنه برداری یکی از رشته‌های پرمدال ورزش کشور در تاریخ المپیک بوده و نقش مهمی در ارتقای جایگاه کاروان ورزشی کشور بوده است و در این راستا باید از کمک نهاد‌های دیگر از جمله شهرداری‌ها و آموزش و پرورش برای کمک به رشد و توسعه این رشته‌ها، تعامل و همکاری کرد.

سال‌های ۹۱ تا ۹۸ سال‌های طلایی وزنه برداری در چهارمحال و بختیاری

محمدحسین رئیسی دبیر هیئت وزنه برداری چهارمحال و بختیاری گفت: ۵۱ نفر در بخش آقایان و ۱۷ در بخش بانوان کارت بیمه وزنه برداری دارند و این تعداد نسبت به تعداد ورزشکار فعال این رشته ورزشی کمتر است در حالی نزدیک به ۷۰ ورزشکار آقا و ۳۰ بانو در این رشته مشغول به فعالیت هستند که ممکن است بیمه ورزشی آن‌ها مربوط به رشته‌ای دیگر باشد.

وی افزود: وزنه برداری در چهارمحال و بختیاری یک پیک طلایی داشت، سال‌های ۹۱ تا ۹۸ سال‌های طلایی وزنه برداری استان بود و مقام‌های آسیایی و جهانی در بازه زمانی کسب شد.

وزنه برداری؛ رشته‌ای که چند وقتی است مغفول مانده

رئیسی اضافه کرد: اما هم اکنون فعالیت این رشته نه تنها در استان ما بلکه در سایر استان‌ها نیز کمرنگ شده است و این روند از زمان شیوع کرونا آغاز شد که با ریزش زیاد ورزشکار همراه بود.

وی ادامه داد: تلاش ما بر این است که این رشته ورزشی را مجدد در استان رونق بدهیم، برای تحقق این کار استعدادیابی‌های فراوانی انجام شد که نتایج خوبی نیز به دنبال داشت، از نظر سطح کیفی برای علم مربیگری در استان فعالیت‌هایی انجام شده است و دوره‌های مختلفی در این راستا نیز برگزار خواهیم کرد، از نظر امکانات هم باید بگویم در وضعیت قابل قبولی قرار داریم، ولی در برخی از شهرستان‌ها زیرساخت‌های این رشته ورزشی هنوز وجود ندارد که به دنبال جذب اعتبار برای تامین زیرساخت‌ها هستیم.

وزنه برداری؛ رشته‌ای که چند وقتی است مغفول مانده

رئیسی گفت: خوشبختانه بودجه‌های خوبی برای تکمیل و تجهیز هیئت‌ها اختصاص یافته است که به دنبال جذب آن هستیم، با سایر هیئت‌ها و ارگان‌ها نیز برای توسعه این رشته ورزشی تفاهم نامه‌های مختلفی منعقد شده است.

وی افزود: امیدواریم که با جذب اعتبارات و تجهیز و تامین زیرساخت‌ها تا یک سال و نیم آینده این رشته ورزشی به دوران طلایی خود برگردد و بتوانیم در مسابقات مختلف کشوری، آسیایی و حتی جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

تیم قوی وزنه برداری در چهارمحال و بختیاری در حال شکل گیری است

رئیسی اضافه کرد: خوشبختانه جوانان بسیاری با تمام توان و حتی بدون چشم داشتی پای کار ایستاده اند تا این هیئت و این رشته ورزشی در استان توسعه پیدا کند، بخش فرخشهر مجدد شروع به فعالیت کرده است روزی این بخش یکی از قطب‌های وزنه برداری در ایران بود، در هفشجان هم استارت کار زده شده است و پیگیر تجهیز بیشتر در این منطقه هستیم.

وی ادامه داد: در بخش بانوان پارسال توانستیم نشان کشوری دریافت کنیم، انشالله بتوانیم با طرح و برنامه‌های جدی بخش بانوان را نیز فعال‌تر از قبل کنیم.

رئیسی گفت: تمامی گروه‌ها در نقاط مختلف استان همه با هم منسجم در حال فعالیت هستند که جای بسی شکر و قدردانی دارد که این چنین برای توسعه رشته وزنه برداری تلاش می‌کنند.

وزنه برداری؛ رشته‌ای که چند وقتی است مغفول مانده

وی افزود: چند روز گذشته وحید ربیعی از قهرمانان آسیا و از اهالی فرخشهر به عنوان دبیر فدراسیون وزنه برداری معرفی شدند همچنین در دو دوره گذشته تاکنون مهران رئیسی هم از این استان در فدراسیون مشغول فعالیت هستند، بنابراین سکو‌های بسیار خوبی در فدراسیون داریم و امیدوارم بتوانیم از این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها استفاده کنیم و این رشته را مجدد به اوج خود برسانیم.

رئیسی در پایان گفت: قرار است هر شهرستان ورزشکاران با استعداد وزنه برداری را به هیئت معرفی کنند و ما بتوانیم در قالب یک تیم بزرگ با آنان کار کنیم تا پیشرفت کنند و در سال‌های آینده تیم قوی از استان چهارمحال و بختیاری شکل بگیرد.

جعفر سلماسی، محمود نامجو، علی میرزایی، اسماعیل علم خواه، محمد نصیری، پرویز جلایر، حسین توکلی، حسین رضازاده، کیانوش رستمی، نواب نصیر شلال، سجاد انوشیروانی و بهداد سلیمی کسانی هستند که هنگامی که نشان‌های مختلف جهانی را کسب کردند تمام مردم ایران احساس غرور کردند و باعث افتخار است که در صورت عدم توجه و غفلت نسبت به این رشته ورزشی این اسامی تکرار نخواهند شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: