بیمه آسیا بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت الکترواستیل را پرداخت می‌کند
کد خبر: ۳۹۹۸۱۷
۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
پرداخت بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به الکترواستیل از سوی بیمه آسیا نشان می دهد که انتقادهای صورت گرفته به صنعت بیمه غیر منصفانه است

خسارت پردازی کلان بیانگر انتقاد‌های غیر منصفانه از بیمه

با توجه به تحولاتی که در تمامی عرصه‌ها صورت می‌گیرد، فعالیت‌های اقتصادی هیچ تضمینی ندارد و هر لحظه امکان دارد در اثر حادثه‌ای پیش بینی نشده، نه تنها ادامه فعالیت مختل شود، بلکه به ورشکستگی منجر شود. برای آنکه درک درستی از صنعت بیمه بدست آید، بهتر است به قرارداد‌های بیمه که بحران یک بنگاه اقتصادی را مدیریت کرده، توجه شود. از آنجا که همه روزه بنگاه‌های اقتصادی بسیاری دچار زیان می‌شوند، اثبات نقش آفرینی بیمه‌ها زیاد سخت نیست.

تهدید‌های بنگاه‌های اقتصادی

در شرایطی که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی و سرمایه‌های فردی با سومدیریت رو به رو است، برای اثبات نقش بیمه زیاد نباید دنبال نمونه بگردیم. پاساژ‌های فرسوده در آستانه فروریزی، کابل‌های برق در معرض آتش گرفتن، انبار‌های غیر استاندارد با هزاران میلیارد سرمایه انباشته مردم و بسیاری موارد دیگر که آبستن حادثه است. این بنگاه‌ها با وجود آنکه بار‌ها با هشدار سازمان‌های ناظر همچون آتش نشانی، سازمان نظام مهندسی، شهرداری ها، استاندارد و... رو به رو هستند و حتی به تعطیل کردن تهدید می‌شوند، اما به اشکال گوناگون و روش‌هایی که فقط خودشان می‌دانند، از ایمن سازی فاصله می‌گیرند و از زیر بار مسوولیت شانه خالی می‌کنند.

مدیریت بحران الکترواستیل

برای آنکه بحران‌های نیازمند بیمه را توصیف کنیم، لازم به موشکافی نیست، بلکه کافی است به اخبار نگاهی بییندازیم تا متوجه عمق فاجعه تهدید‌ها بشویم. البته حوادث کوچک تاثیرگذاری زیادی ندارد، اما حوادث بزرگ می‌تواند چشم‌ها بسته را باز و انسان‌های خواب را بیدار کند. در پی آتش سوزی گسترده در شرکت الکترواستیل مشهد، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت وارده به این مجموعه صنعتی توسط بیمه آسیا پرداخت می‌شود. اردیبهشت ماه امسال کارخانجات الکترواستیل مشهد در اثر حادثه‌ای دچار حریق شد و بخش بزرگی از تاسیسات آن شامل ساختمان ها، تاسیسات، موجودی انبارها، ماشین آلات و سایر اموال مورد بیمه، در آتش سوخت.

حضور آنی برای بررسی

بدنبال بروز این حادثه، مسوولان الکترواستیل در پی جبران خسارت برآمدند و از آنجا که بیمه آسیا با الکترواستیل قرارداد جبران خسارت بسته بود، مسوولان الکترواستیل گزارشی از آتش سوزی به بیمه آسیا ارسال کردند که کارشناسان ارزیاب بیمه آسیا در قالب گروه‌های کارشناسی در محل حادثه حاضر شدند و نسبت به تعیین و برآورد خسارات وارده اقدام کردند.

 

بیشتر بخوانید:

تقدیر معاون رئیس جمهور از مدیرعامل بیمه آسیا



پرداخت علی الحساب

از آنجا که خسارت الکترواستیل سنگین است، در وهله اول به التیام دارد و همدردی هرگز برای یک بنگاه اقتصادی مصداق التیام نیست، زیرا آنچه مشکل بنگاه اقتصادی را حل می‌کند، نقدینگی است. به همین دلیل در نخستین اقدام و با دستور ویژه مدیرعامل و تصویب هیات مدیره بیمه آسیا و در جهت رسیدگی فوری به این مشکل، مقرر می‌شود به طور علی الحساب مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان در وجه این کارخانه واریز شود که این امر از سوی بیمه گذار مورد استقبال قرار گرفت و مبلغ مذکور با حضور مسئولان کارخانه در دو مرحله پرداخت شد.

بازدید در سطح عالی

از آنجا که زیاندیده باید نسبت به حساسیت بیمه گر و اجرای تعهدات بیمه‌ای اطمینان یابد، حضور مسوولان بیمه به ویژه در سطح عالی می‌تواند امید بخش باشد به همین دلیل مسعود بادین، نایب رییس هیأت مدیره و مدیرعامل بیمه آسیا در نخستین روز‌های وقوع این حادثه و جهت بررسی این خسارت از نزدیک و نظارت بر روند رسیدگی حادثه، همراه با معاون فنی بیمه‌های اموال و تنی چند از مدیران و کارشناسان فنی شرکت و کارشناسان رسمی دادگستری به استان خراسان رضوی سفر کرد و ضمن دیدار با مدیرعامل کارخانه الکترو استیل، از بخش‌های آسیب دیده این کارخانه بازدید به عمل آورد و درجریان حادثه و روند بررسی خسارت قرارگرفت. البته بنا بر گزارش کارشناسان رسمی دادگستری و بر اساس بررسی آثار و بقایای به جای مانده در محل آتش سوزی، علت وقوع حادثه غیر عمد و ناشی از اتصال کابل‌های برق تشخیص داده و اعلام شده است.

ضرورت پوشش کامل بیمه

یکی از مهمترین مواردی که در شرایط بروز چنین حوادثی می‌تواند موثر باشد، فرهنگ سازی است. مسوولان باید اهمیت بیمه را در شرایط بروز بحران و هنگام پرداخت خسارت توضیح دهند، اقدامی که از سوی بیمه آسیا صورت گرفت و مدیرعامل بیمه آسیا ضمن دلجویی از مسئولان کارخانه الکترواستیل بابت وقوع حادثه ناگوار و خسارت‌های وارده، اطمینان خاطر داد که بیمه آسیا همیشه بیمه کذاران خود را در چنین روز‌های سخت، همراهی و همیاری می‌کند. مسعود بادین با تاکید بر اینکه چنین حوادث ناگواری هیچگاه قابل پیش بینی نیستند گفت: صاحبان کسب و کار و واحد‌های تولیدی و صنعتی باید نسبت به اخذ پوشش‌های کامل بیمه‌ای اقدام کنند چرا که معضل کم بیمه گی، سرمایه این واحد‌ها را در زمان وقوع حادثه به شدت تهدید می‌کند.

تقدیر از سرعت عمل بیمه

در دیدار مسوولان بیمه آسیا، مدیرعامل کارخانه الکترواستیل از سرعت عمل کارشناسان بیمه آسیا، حضور به موقع در محل حادثه، بررسی خسارت آتش سوزی کارخانه و پرداخت مبلغ قابل توجه علی الحساب خسارت، تشکر و قدردانی و اظهار امیدواری کرد با پرداخت خسارت این حادثه، فعالیت کارخانه بزودی آغاز شود و چرخه تولید مجددا به حرکت در آید.

انتقاد‌های غیر منصفانه

این در حالی است که بار‌ها انتقاد‌هایی به ویژه برخی نمایندگان مجلس صورت گرفته بود که به عنوان نمونه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه من منتقد عملکرد بیمه‌ها هستم گفت: هدف از شکل گیری بیمه، یاری رسانی به کسانی است که اقدام به خرید بیمه کرده اند تا در شرایط بحرانی از آن استفاده کنند، اما شرکت‌های بیمه با نگاه انتفاعی و کسب سود وارد بازار می‌شوند به همین دلیل مردم رضایتی از بیمه‌ها ندارند. فتح الله توسلی با تاکید بر اینکه مردم با این هدف به سوی بیمه می‌روند که در شرایط بحرانی به فریادشان برسد گفت: بیمه‌ها بیشتر انتفاعی فکر می‌کنند و مدیریت ریسک و ارایه خدمات مناسب در دستور کارشان نیست و این رویکرد در نظام بیمه‌ای کشور به هیچ عنوان قشنگ نیست. وی با ابراز تاسف از اینکه بیمه‌ها تنها در بخش‌هایی ورود می‌کنند که برایشان سود داشته باشد گفت: متاسفانه هرجا که لازم است بیمه‌ها کمک کنند، حضور ندارند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: