کد خبر: ۳۹۹۹۵۱
۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
0
بسیاری از دست اندرکاران بخش کشاورزی بر این باورند که قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی طبق قانون باید تا پایان تیر تعیین شود، اما با گذشت بیش از یک هفته از آخرین مهلت هنوز این قانون اجرا نشده است.

.

براساس قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی پایان تیرماه آخرین فرصت برای تعیین قیمت است تا کشاورزان برمبنای آن تکلیف کشت خود را بدانند که متاسفانه شورای قیمت گذاری در اجرای قانون تاخیر بیش از یک هفته‌ای داشته است.

ماجرا تنها به این جا ختم نمی‌شود چراکه با وجود پیگیری‌های مکرر و نامه نگاری‌های متعدد از بهمن سال گذشته مبنی بر اصلاح قیمت خرید تضمینی این امر محقق نشده است که بی توجهی به اصلاح نرخ گندم در سال زراعی کنونی، تاخیر در پرداخت مطالبات و تاخیر در تعیین قیمت برای سال زراعی جدید اثرات سوء در کشت این محصولات استراتژیک و برهم زدن الگوی کشت دارد.

آقای عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: در خصوص قیمت گذاری سال ۱۴۰۳_۱۴۰۲ در جلسات کمیسیون‌های تخصصی به توافق رسیدیم و تنها در جلسه صحن علنی شورا باید مطرح و رای گیری شود که متاسفانه در جلسه هفته اخیر شورا کارشکنی از سوی سازمان برنامه و بودجه صورت گرفت.

هاشمی می‌گوید: بنابر آمار میزان خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد رشد داشته که این امر بیانگر تلاش کشاورزان است. همچنین ۵۰ درصد تعهدات پرداخت وجه گندم صورت گرفته است، درحالیکه در عرض ۲۴ ساعت مطالبات باید پرداخت می‌شد.  

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: تاخیر شورای قیمت گذاری خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی برای سال زراعی جدید منجر به کاهش ۳۰ درصدی در تولید گندم می‌شود.

بنابر آمار اعلامی میزان خرید تضمینی گندم از ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن فراتر رفته است و پیش بینی می‌شود که به مرز ۹ میلیون تن هم برسد که رکورد خوبی است که در صورت اجرای قانون خودکفایی محقق می‌شود.

اصلاح نرخ خرید تضمینی به بهانه کمبود اعتبار به جایی نرسید

آقای قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: کشاورزان پس از دریافت وجه گندم برای کشت سال آتی خود باید برنامه ریزی کنند که متاسفانه تاخیر در پرداخت مطالبات و اجرای قانون خرید تضمینی مشکلات متعددی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

به گفته او، با توجه به آنکه بخش اعظم کشاورزی خرده مالکی است، تاخیر در پرداخت مطالبات بر کشت اثر می‌گذارد.

پیشه ور با بیان اینکه اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم به جایی نرسیده است، گفت: سازمان برنامه و بودجه به بهانه کمبود بودجه حاضر به اصلاح نرخ خرید تضمینی نیست و در نهایت کار به جایی می‌رسد که کشاورزان برای سال زراعی جدید تمایلی به کشت گندم نداشته باشند. براین اساس با آغاز بارندگی‌ها تنها اقدام به کشت دیم در ۴ میلیون هکتار اراضی می‌کنند، در غیراین صورت به سبب کمبود نقدینگی کشت صورت نمی‌گیرد.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: با توجه به هزینه‌های تولید و تورم، تا قبل از شروع کشت نرخ خرید تضمینی هرکیلو گندم برای سال زراعی جدید بالای ۲۰ هزار تومان باید اعلام شود، در غیراین صورت کشاورزان به سراغ کشت‌هایی می‌روند که برایشان صرفه اقتصادی دارد.

روند تشکیل جلسات شورای قیمت گذاری به این صورت است که قبلا در مورد ۳۲ محصولی که شامل قیمت گذاری تضمینی می‌شود، در جلسات تخصصی بحث‌های کارشناسی انجام می‌گیرد  و تمامی نمایندگان ارگان‌های دولتی و بخش خصوصی در این جلسات کمیسیون‌های تخصصی حضور دارند.

آقای سیدجعفر حسینی مشاور اتاق اصناف کشاورزی در این خصوص گفت: کشاورزان از عدم حضور وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه شورای قیمت گذاری گلایه‌مند هستند چراکه این ۲ عضو دولتی هیچگاه شخصا حضور پیدا نکردند.

به گفته او، بنابر قانون تامین منابع مالی بر عهده سازمان برنامه و بودجه است که عدم حضور رئیس این سازمان موجب شده تا جلسات بی نتیجه بماند.

حسینی ادامه داد: نگاه بودجه‌ای سازمان برنامه و بودجه و دولت بر تعیین نرخ خرید تضمینی گندم مخرب است که بودجه گندم باید چگونه تامین اعتبار شود، درحالیکه نگاه به این محصول استراتژیک باید در راستای تامین امنیت غذایی کشور باشد.

مشاور اتاق اصناف کشاورزی گفت: بنابر قانون خرید تضمینی، نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی بر مبنای ۴ محور باید قیمت گذاری شود که متاسفانه نمایندگان سازمان برنامه و بودجه بدلیل عدم آشنایی با قانون، آنالیز قیمت را قبول ندارند که استمرار این روند در سال زراعی جدید تاثیرات نامطلوبی بر تولید خواهد داشت.

به گفته او، زمانیکه تولید گندم برای کشاورز مقرون به صرفه نباشد، کشاورزان نسبت به کشت گندم رغبتی ندارند.

حسینی با انتقاد از تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران گفت: کشاورزانی که یک ماه گذشته گندم خود را تحویل دادند، هنوز وجه گندم خود را دریافت نکرده اند که به نظر می‌رسد مسئولان سازمان برنامه و بودجه تصور می‌کنند که کشت گندم هزینه‌ای ندارد. اما به هرحال امیدواریم قبل از فصل کشت تصمیمات لازم اتخاذ شود، درغیراین صورت کشت گندم در سال زراعی جدید دچار چالش می‌شود.

 سنوات گذشته در برخی مواقع ماه‌ها پس از گذشت آغاز سال زراعی، نرخ خرید تضمینی محصولات ابلاغ می‌شد که با روی کارآمدن دولت سیزدهم در زمان مقرر این امر صورت گرفت، حال انتظار می‌رود با اجرای صریح قانون به پایداری تولید و ارتقای ضریب امنیت غذایی کمک شود چراکه کشاورزان چیزی فراتر از قانون نمی‌خواهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: