April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۰۰۱۳
۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
0
در این هفته کاری شاخص کل بورس با کاهش ۰.۳۴ درصدی در ارتفاع ۱ میلیون و ۹۹۳ هزار واحدی ایستاد.

عملکرد نماگرهای بازار سرمایه در این هفته کاری چگونه بود؟

در هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل هم وزن با کاهش ۰.۷۵ درصدی در پله ۷۰۵ هزار و ۹۱۶ واحد قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۰.۹۵ درصدی در تراز ۲۶ هزار و ۲۵۶ واحدی ایستاد. با توجه به اعلام سخنگوی دولت، چهارشنبه به سبب گرمای هوا تعطیل است و بر این اساس این هفته بازار سرمایه چهار روز کاری را شاهد بود.

کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص صنعت محصولات چوبی با افزایش ۱۸.۳۰ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت انتشار و چاپ با افزایش ۴.۴۵ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. در این هفته صنعت حمل و نقل نیز با کاهش ۱۵.۱۸ درصد بیشترین اُفت را بین صنایع بورسی تجربه کرد.

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۱۷ هزار و ۱۸ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۳ هزار و ۸۸۲ میلیارد تومان، یکشنبه ۵ هزار و ۳۰۳ میلیارد تومان، دوشنبه ۳ هزار و ۷۴۱ میلیارد تومان و سه شنبه ۳ هزار و ۹۹۲ میلیارد تومان ارزش معاملات روی تابلو ثبت شد.

خروج هزار و ۵۱۴ میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار سهام

به گفته او، در این هفته کاری بازار شاهد سه روز خروج نقدینگی و یک روز ورود پول افراد حقیقی بود به طوری که شنبه ۱۹۵ میلیارد تومان، یکشنبه هزار و ۶۸ میلیارد تومان و دوشنبه ۲۹۵ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سرمایه خارج شد و تنها سه شنبه ۴۴ میلیارد تومان نقدینگی به بازار وارد شد و در نهایت در این هفته کاری هزار و ۵۱۴ میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد.

آسایش می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۲ میلیون و ۱۲۵ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۵ میلیون و ۳۲۵ هزار تومان بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص عملکرد صندوق‌های با درآمد ثابت هم گفت: این صندوق‌ها سه روز کاری شاهد ورود نقدینگی و یک روز شاهد خروج نقدینگی بودند و در نهایت ۴۳۹ میلیارد تومان نقدینگی به این صندوق‌ها در این هفته کاری تزریق شد.

نشانه‌هایی از برگشت بازار سرمایه در حال شکل گیری است

در ادامه دیگر کارشناس بازار سرمایه رباب وفایی در خصوص روند بازار و اخبار حوالی آن گفت: شایعه بررسی تعطیلی بورس کالا، بهانه‌ای برای شناسایی زیان در اوایل این هفته بود و شاهد یک فروش دسته جمعی و منفی سنگین بودیم، هرچند روابط عمومی سازمان بورس در این مورد تکذیبیه منتشر کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: رکود بازار باعث می‌شود تاثیر حرکت‌های مثبت در قیمت سهام کوچک و حرکت‌های منفی بزرگ‌تر باشد. وقتی در کلیت بازار یا سهمی، برخلاف انتظار خبر منفی منتشر می‌شود، فروش‌ها به شدت افزایش می‌یابد و، چون خریدار قوی وجود ندارد اصلاح‌ها در ابعاد بزرگ‌تر اتفاق می‌افتد. اما اواسط هفته شاهد تحرکات مثبت در بازار بودیم که نشانه‌هایی از برگشت در حال شکل گیری است یا روند مثبت ممکن است شروع شود.

او افزود: دوباره بعد از روز‌ها اصلاح قیمتی و متعادل شدن سهم ها، نشانه‌هایی روی تابلو‌های معاملاتی از تلاش بازار ساز برای بهتر شدن بازار دیده شد و بیشتر تلاش‌ها برای افزایش تقاضا و بهبود معاملات در گروه خودرو در روز دوشنبه و گروه شیمیایی در روز سه شنبه به چشم می‌آمد که باعث افزایش تقاضا در عمومیت بازار شد. اما به خوبی می‌توان گفت که قیمت خیلی از سهم‌ها در محدوده‌ای است که فروشنده به راحتی نتواند به سمت پایین رنج شود.

به گفته وفایی، دولت در بودجه‌ی سال ۱۴۰۲ مجوز انتشار ۱۸۷ همت اوراق را از مجلس دریافت کرده است که این عدد نسبت به سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۲۳.۵ همت افزایش دارد.

قطار افزایش سرمایه شرکت‌ها با سرعت در حال حرکت است

او افزود: قطار افزایش سرمایه شرکت‌ها با سرعت در حال حرکت است و شاهد افزایش سرمایه از سود انباشته و تجدید ارزیابی در صنایع مختلف هستیم که می‌تواند محرک خوبی برای افزایش تقاضا باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: