کد خبر: ۴۰۰۰۳۲
۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۰
0
نایب رئیس اتحادیه باغداران گفت: گرچه آمار دقیقی از میزان مازاد گوجه فرنگی، پیاز و لیموترش نداریم، اما روان سازی صادرات می تواند در کاهش مازاد تولید تاثیر بسزایی داشته باشد.

روان سازی صادرات راهکار اساسی در جهت رفع مازاد محصولات کشاورزی

مجتبی شادلو گفت: بار‌ها اعلام کرده ایم که در زیر بخش باغبانی به طور عام در پایداری تولید قرار گرفته ایم که اتفاقی نیست.

به گفته او، در ۲ دهه اخیر ثابت شده که تولید محصولات باغبانی بیش از مصرف داخل است که در صورت آلارم مثبت بازار امکان افزایش تولید وجود دارد.

شادلو ادامه داد: در برخی محصولات اعم از گوجه فرنگی علاوه بر مصارف عام سبد خانوار که بصورت تازه خوری مصرف می‌شود، در صنایع تبدیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد که با اصلاح بذور، مبارزه با آفات و سیستم‌های نوین آبیاری امکان افزایش بهره وری تولید وجود دارد.

نایب رئیس اتحادیه باغداران با اشاره به مازاد لیموترش روی دست باغداران گفت: در چند سال گذشته به خاطر مواجه با بحث بیماری جاروک، تولید لیموترش با مشکلاتی روبرو شد که این امر قیمت لیموترش را بشدت افزایش داد به طوریکه تنها برخی اقشار محدود مصرف کردند که با تلاش مجدد، علاوه بر تامین نیاز داخل نیز صادرکننده هم شدیم.

به گفته او، با توجه به مازاد لیموترش روی دست تولیدکننده، در راستای رفع موانع بازار داخلی و صادراتی باید تلاش شود، در غیراین صورت بی توجهی به رفع موانع صادرات خسارت‌های جبران ناپذیری وارد می‌کند.

شادلو الگوی کشت را راهکار مناسب رفع مشکلات محصولات زراعی اعلام کرد و افزود: اجرای الگوی کشت در برخی محصولات زراعی از جمله پیاز و گوجه فرنگی می‌تواند بصورت کوتاه مدت پاسخگو باشد، اما در بخش باغبانی باغاتی احداث شدند که زمان احداث آن به نیم قرن قبل باز می‌گردد که براین اساس الگوی کشت جایگاهی ندارد.

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران با تاکید بر روان سازی بازار صادراتی گفت: روان سازی بازار بویژه صادرات می‌تواند راهگشا باشد چراکه عرضه و تقاضا تعیین قیمت است.

او با بیان اینکه تولید لیموترش مربوط به استان نوار جنوبی است، گفت: در حال حاضر مازاد لیموترش مربوط به استان‌های جنوبی و گوجه فرنگی استان‌های گرم و نیمه گرم روی دست کشاورزان مانده است که آمار دقیقی در دست نیست و در جلسه هفته آتی به جمع بندی دقیقی می‌رسیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: