April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم:
کد خبر: ۴۰۰۲۰۶
۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
0
زنگنه گفت: با تصمیم کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم، ملاک محاسبه حقوق بازنشستگی میانگین دو سال آخر خدمت است.

ملاک محاسبه حقوق بازنشستگی، میانگین دو سال آخر خدمت است

محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم در توضیح جلسه این کمیسیون گفت: در این جلسه ماده ۲۹ لایحه درباره وضعیت صندوق‌های بازنشستگی و اعمال اصلاحاتی در زمینه صندوق‌ها و همچنین سنجه‌های حوزه بازنشستگی بود. نگاه مجلس جلوگیری از هرگونه اقدامی مبتنی بر اعمال فشاری بر اقشار جامعه است لذا اگر قرار بر انجام اقدام سختی باشد، باید در حوزه شرکت‌های دولتی و مجموعه‌های وابسته به دولت صورت گیرد. با همین نگاه کمیسیون با مواد مربوط به تغییر یا کاهش حقوق مکتسبه بازنشستگان مخالفت کرد.

وی توضیح داد: پیشنهاد دولت برای نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی بر اساس میانگین ۵ سال آخر خدمت بود که کمیسیون این ماده را حذف کرد؛ بر این اساس ملاک محاسبه حقوق بازنشستگی قانون فعلی یعنی میانگین دو سال آخر خدمت است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق درباره تصمیم کمیسیون در خصوص بند مربوط به تغییر سن بازنشستگی، گفت: این بند برای بررسی بیشتر به کمیته مربوطه ارجاع شد.

وی بیان کرد: دولت در بندی سهم خود از پرداخت حق بیمه را کاهش و سهم بیمه شده را افزایش داده بود که کمیسیون این بند را حذف کرد.

زنگنه در توضیح مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، گفت: کمیسیون درباره وضعیت مشاغل سخت و زیان آور مصوب کرد که ۵۰ درصد از عنوان شغل‌های گروه «ب» با ماهیت سخت و زیان آور که بیش از حد متوسط است، برای هر سال یک و نیم سال تا حداکثر ده سال ارفاق در نظر گرفته شود، لذا همان قانون فعلی در رابطه با این افراد پابرجا خواهد ماند، اما در مورد ۵۰ درصد از عنوان شغل‌های که کمتر از حد متوسط هستند، کمیسیون مصوب کرد که برای هر سال یک و سه دهم سال و حداکثر هفت سال در نظر گرفته شود.

وی افزود: همچنین کمیسیون مصوب کرد برای کلیه عناوین شغلی گروه‌های الف با صفت محیط سخت و زیان آور برای هر سال یک و دو دهم و حداکثر ۵ سال لحاظ شود. دوران تحصیل و ایام کارآموزی که به صورت تعهد خدمت و یا آموزش بدو خدمت قبل از استخدام و مأموریت آموزشی حین خدمت که منجر به اخذ مدرک تحصیلی رسمی توسط کارمندان دستگاه اجرایی می‌شود، مشمول سنوات بازنشستگی نمی‌شود. همچنین برای موارد قبل از این قانون، در صورتی سنوات بازنشستگی لحاظ می‌شود که کسور بازنشستگی آن به طور کامل توسط بیمه شده یا دستگاهی که باید آن را پرداخت کند، پرداخت شود. ایثارگران مشمول قوانین خاص خودشان هستند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه تاکید کرد: موادی که در کمیسیون در بخش مربوط به بازنشستگان تصویب شده بسیاری از نگرانی‌ها بازنشستگان را برطرف می‌کند. ما به دنبال بهره مندی از جمعیت شاغل و آماده به کار کشور و رعایت حقوق مکتسبه کارمندان، کارگران و بازنشستگان آینده کشور هستیم. اکثر صندوق‌های بازنشستگی وضعیت خوبی ندارند و اگر قصد تصمیم جدی برای صندوق‌ها داریم، باید این تصمیم در حوزه اصلاح ساختاری و اصلاح شیوه‌های تعیین مدیران این صندوق‌ها باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: