April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۰۵۰۵
۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
0
به گفته کارشناسان و مسئولان، اعلام رتبه‌بندی ناشران برتر بازار سرمایه علاوه بر افزایش شفافیت اطلاعاتی و آگاهی بیشتر سهامداران می‌تواند سبب شکل گیری یک رقابت سالم و مثبت میان شرکت‌های بورسی شود.

افزایش رقابت و شفافیت اطلاعاتی با رتبه‌بندی شرکت‌های بازار سرمایه

روز گذشته دومین همایش معرفی ناشران برتر بازار سرمایه برگزار شد؛ بر این اساس شرکت پلیمر آریاساسول، پتروشیمی نوری، سیمان فارس نو، فولاد کاوه جنوب کیش، شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی، موتورسازان تراکتور سازی ایران، برق و انرژی پیوند گستر پارس، رایان هم افزا، تولیدی ایران تایر و سرمایه گذاری توسعه گوهران امید به عنوان ۱۰ ناشر برتر معرفی شدند.

بنابر اعلام سازمان بورس معیار‌های انتخاب ۱۰ ناشر برتر به شرح زیر بود؛

۱) ارائه اطلاعات به موقع

۲) ارائه اطلاعات قابل اتکا

۳) ارائه گزارش حسابرسی مقبول

۴) نداشتن سابقه تخلفات در یک سال گذشته

۵) پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام

۶) عدم تملک سهام شرکت مادر توسط شرکت‌های فرعی

۷) اکثریت اعضای هیات مدیره غیر موظف

۸) حضور عضو غیر موظف مالی در ترکیب هیات مدیره

۹) ارائه اطلاعات زودتر از موعد

۱۰) افزایش درآمد عملیاتی

رضا عیوضلو عضو هیات مدیره سازمان بورس با بیان اینکه تجلیل از ناشران برتر با یک وقفه چند ساله از سال ۱۴۰۰ مجدد آغاز شد، اعلام کرد: سابقا این گزینش بر اساس پیش‌بینی هر سهم و قابلیت اتکا به این اطلاعات صورت می‌گرفت، بعد از آن که اصلاحات در دستورالعمل صورت گرفت این اطلاعات به تحلیل‌گران بازار، نهاد‌های مالی و مشاوران سپرده شد.

او افزود: رویکرد جدید به تمرکز بر اصول اداره شرکت و میزان پاسخگویی به نیاز‌های ذی‌نفعان بازمی‌گردد و بررسی اینکه ناشران چه اندازه می‌توانند به نیاز ذی‌نفعان پاسخ دهند.

عیوضلو با اعلام اینکه سه محور ارزیابی در انتخاب ناشران برتر وجود دارد، گفت: محور نخست شفافیت اطلاعاتی است که چه میزان عملکرد ناشران با دستورالعمل سازمان مطابقت دارد. در سال گذشته حدود ۴۲ هزار اطلاعیه توسط ۸۲۸ ناشر منتشر شد، یعنی به طور متوسط هر ناشر ۵۲ اطلاعیه منتشر کرد که این نشان از بار اطلاعاتی بر دوش ناشران است. در محور دوم حاکمیت شرکتی و میزان تطابق ناشران با حاکمیت شرکتی سنجیده می‌شود.

او اظهار داشت: محور سوم بحث نقش آفرینی ناشران در بازار است که در آن مسائلی اعم از رشد، تامین مالی و اینکه چه میزان ناشر توانسته با حضور در بازار منابع مالی جذب کند، بررسی می‌شود.

در ادامه هم ابراهیمی رئیس اداره میز صنعت و رتبه بندی ناشران سازمان بورس در خصوص اهمیت رتبه بندی شرکت‌های بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به طور کلی رتبه بندی ناشران دارای اهمیت بسیاری است زمانی که ناشران بر اساس میزان رعایت دستورالعمل‌های سازمان بورس رتبه بندی می‌شوند سهامداران آسوده‌تر می‌توانند متوجه شوند که از نظر سازمان بورس کدام شرکت‌ها بیشتر قوانین و مقررات را رعایت می‌کنند بر این اساس شفافیت بیشتری را در این ناشران سراغ داریم.

رتبه بندی شرکت‌های بازار سرمایه که گودرزی مدیر عامل بورس تهران در گفت و با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص آن گفت: اطلاعات تمام ناشران در سایت کدال قابل رصد است، اما آن چیزی که در رتبه بندی ناشران سازمان بورس دنبال می‌کند این است که بالاخره باید ناشرانی که قاعده‌های بازار سرمایه را به درستی رعایت می‌کنند مورد تشویق و توجه فعالان بازار قرار گیرند تا شفافیت افزایش و بهبود پیدا کند.

در ادامه هم کارشناس بازار سرمایه اکبر ادهم به باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص اهمیت و مزیت رتبه بندی شرکت‌های بورسی گفت: مهم‌ترین اهمیتی که بحث رتبه بندی ناشران بازار سرمایه دارد، بحث شفافیت اطلاعاتی است که در اختیار سهامدار قرار می‌گیرد بر این اساس هم سهامدار با آگاهی کامل و با امکان تصمیم گیری صحیح و دقیق می‌تواند سهامداری یک شرکت را انتخاب کند.

او افزود: نکته دیگر این که اعلام رتبه بندی ناشران بورسی می‌تواند سبب شکل گیری یک رقابت سالم میان این شرکت‌ها باشد که خود این نیز می‌تواند به شدت به تمام بازار سرمایه و در نهایت سهامداران کمک کند.

رتبه بندی ناشران برتر
البته که رتبه بندی ناشران علاوه بر مزیت‌هایی که در حوزه افزایش شفافیت دارد برای خود ناشران برتر نیز امتیازاتی را به همراه خواهد داشت. موردی که ابراهیمی در خصوص آن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مزایای تشویقی برای ناشران برتر از جمله سهولت در امر پذیرش شرکت‌های تابعه، فرآیند‌های صدور اوراق بدهی و سرمایه‌ای و معافیت‌های مالیاتی بیش‌تر (پس از تصویب در یکی از قوانین بالادستی از جمله برنامه هفتم) خواهد بود.

به گفته کارشناسان، اعلام رتبه بندی ناشران برتر بورسی بازار سرمایه دارای اهمیت گوناگونی است که می‌تواند یک رقابت سالم در جهت نفع سهامداران و بازار سرمایه را عملیاتی کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: