April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۰۵۰۶
۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
0
عضو انجمن گوارش و کبد ایران درباره شیوع ۵ بیماری که در تابستان بیشتر شایع می‌شوند، توضیح داد.

کدام بیماری‌ها در تابستان بیشتر مشاهده می‌شوند؟

سید محمدصادق غفوری، عضو انجمن گوارش و کبد ایران گفت: بیماری‌های شایع تابستان بیماری‌هایی هستند که در اثر گرمای هوا شیوع بیشتری پیدا کرده و یا به دلیل تابش شدید آفتاب ایجاد می‌شوند. بدون شک کودکان و سالمندان که قشر آسیب پذیرتری هستند، بیشتر در معرض این بیماری‌ها قرار دارند.

او افزود: برخی از بیماری‌های شایع تابستان شامل مسمومیت غذایی، گرما زدگی، آفتاب سوختگی، اسهال، کم آبی بدن و ... می‌شوند.

مسمومیت غذایی: مسمومیت غذایی که ناشی از خوردن غذای آلوده است و در آن عواملی نظیر ویروس‌ها، باکتری‌ها، انگل‌ها یا سموم دلیل مسمومیت غذایی هستند. علائم مسمومیت غذایی می‌توانند در عرض چند ساعت بعد از استفاده از غذای آلوده شروع شده و گاهی تا دو یا سه روز فرد را درگیر خود کنند.

غفوری ادامه داد: در این بیماری استفراغ، حالت تهوع، اسهال و دل درد علامت‌های رایج هستند. برخی اوقات مسمومیت خفیف است و به صورت طبیعی از طریق خود بدن از بین می‌رود؛ ولی برخی مواقع در مسمومیت‌های شدید نیاز به دخالت پزشکی و مراجعه به بیمارستان است.

گرمازدگی: از دیگر بیماری‌های شایع تابستان گرمازدگی است که در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب ایجاد می‌شود و فرد را دچار سردرد، سرگیجه، سیاهی رفتن چشم ها، تنفس کم عمق، خشکی پوست، افزایش ضربان قلب و … می‌کند.

او بیان کرد: گرمازدگی نیاز به درمان سریع و فوری دارد؛ زیرا در اثر تعلل در این امر آسیب‌های جبران ناپذیر و حتی مرگ در انتظار فرد بیمار است. آسیب به مغز، کلیه ها، قلب و عضلات از صدمات جبران ناپذیر این عارضه هستند.

آفتاب سوختگی: آفتاب سوختگی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد برای مدت طولانی و بدون محافظ در معرض آفتاب شدید قرار می‌گیرد و پوستش متورم، قرمز و دردناک می‌شود. این سوختگی به خاطر پرتو‌های فرابنفش (UV) آفتاب است.

عضو انجمن گوارش و کبد ایران گفت: آفتاب سوختگی درجات کم و خفیف تا شدید دارد و بستگی به مدت زمان قرار گرفتن در آفتاب و نوع پوست و رنگ پوست متفاوت است. آفتاب سوختگی یک خطر جدی برای سرطان پوست است. شدت تابش آفتاب در همه جای کره زمین یکسان نیست؛ مثلا با نزدیک شدن به خط استوا خطر ناشی از آفتاب سوختگی بیشتر می‌شود. هر چه که عرض جغرافیایی بیشتر شود شدت اشعه فرابنفش UV کم‌تر می‌شود.

او تصریح کرد: در حقیقت میزان تابش این اشعه بستگی به زاویه تابش خورشید دارد. پس در هنگام ظهر که زاویه تابش مستقیم است و خورشید بالای سر قرار دارد این خطر بیشتر است. علائم این بیماری قرمزی، خشکی و خارش پوست است و می‌تواند با تب و لرز و حالت تهوع هم همراه باشد. در موارد سوختگی شدید تاول هم روی پوست ایجاد می‌شود. این عارضه بیشتر در حاشیه سواحل دیده می‌شود، زیرا افراد برای مدت طولانی در معرض آفتاب قرار می‌گیرند یا برخی اقدام به آفتاب گرفتن می‌کنند تا پوستشان برنزه شود، ولی خطر آفتاب سوختگی در این موارد خیلی زیاد است.

او افزود: معمولا برای جلوگیری از آفتاب سوختگی استفاده از کرم‌های ضد آفتاب با SPF بالا در کنار ساحل توصیه می‌شود که این کرم باید هر دو ساعت یک بار هم تمدید شود تا اثر خود را از دست ندهد.

اسهال: همان طور که می‌دانید مواد غذایی در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا سریعتر در معرض فاسد شدن قرار می‌گیرند و اگر مصرف شوند فرد را دچار اسهال می‌کنند. اسهال از بیماری‌های شایع تابستان است و خصوصا کودکان را درگیر می‌کند. خوردن غذا‌های آماده، خیابانی و غذا‌های رستوران‌های بین راهی در مسافرت‌ها می‌تواند این بیماری را در پی داشته باشد.

کم آبی بدن: از دیگر بیماری‌های شایع تابستان است که به دلیل گرمای هوا بروز می‌کند و علائمی نظیر گرفتی پوست، خستگی شدید، سرفه خشک، تاری دید، عدم تحمل گرما، خشکی زبان و پوست، بی اشتهایی و تشنگی بیش از حد را به دنبال دارد. بهترین راه پیشگیری و درمان این بیماری نوشیدن آب و مایعات کافی در فصول گرم است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: