April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۰۵۴۶
۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
0
به دنبال موضوع گسترش صنعتی‌سازی در بخش ساخت‌وساز، باید منتظر ارائه مدل‌های آزمایشگاهی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان باشیم.

نقش ضعیف دانش‌بنیان‌ها در صنعتی‌سازی مسکن/ از مدل‌های نوین ساخت مسکن استقبال می‌کنیم

امروز بیش از ۷ هزار شرکت دانش‌بنیان در سراسر کشور فعالیت دارند، که تنها یک درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت ساختمان وارد شدند. این در حالی است که اگر برای صنعتی‌سازی ساختمان هدف گذاری شده باشد، ضرورت دارد این شرکت‌ها با ارائه طرح‌ها و مدل‌های نوین هر چه سریع‌تر توسعه و ارتقاء یابند.

با توجه به سیاست‌های مسکنی دولت سیزدهم، نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در رونق تولید مسکن بسیار حائز اهمیت است. هرچند دراین بخش هنوز حضور دانش‌بنیان‌ها بسیار ضعیف است، اما ظرفیت‌سازی در ارائه مدل‌ها و طرح‌های صنعتی‌سازی مسکن از سوی این شرکت‌های نوظهور قابل پیگیری و ضروری است.

تجربه کشور‌های موفق در بخش ساخت‌وسازنشان می‌دهد توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان گروه‌های دارای فعالیت اقتصادی بر اساس معیار‌های علمی و تکنولوژی روز دنیا می‌توانند نقش بخش خصوصی در هر نظام اقتصادی را برجسته و حوزه فعالیت آن‌ها را گسترده‌تر کنند.

اما در صورتی که شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ساخت‌وساز از سوی دولت و مجلس حمایت نشوند این شرکت‌ها را از دور چرخه تجاری و صنعتی‌سازی خارج خواهند شد. مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با هدف توسعه فناوری و تعامل بیشتر با شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآفرین (استارتاپ) حوزه صنعت ساختمان و حمل و نقل و شهرسازی، معماری در راستای معرفی آن‌ها به نهاد‌ها و سازمان‌های ذیربط در جهت اثربخش نمودن فعالیت‌های انجام شده و رفع چالش‌های موجود گام بردارد. این امر علاوه بر ایجاد بستر‌های لازم برای ارتباط بیشتر سازمان‌های اجرایی با خدمات و محصولات اینگونه شرکت‌ها، در دریافت نیاز‌های واقعی بخش‌های اجرایی و انعکاس آن‌ها به برخی شرکت‌های دانش بنیان نقش موثری خواهد داشت.

دانش بنیان‌ها امکان ورود به بخش عرضه مسکن را ندارند، زیرا حضور در این عرصه نیاز به توان و قدرت مالی بالا دارد، اما شرکت‌های دانش بنیان به دلیل ضعف مالی توان این بنیه مالی راندارند. عرضه و تقاضای مسکن تحت تاثیر چهار مولفه تورم، قیمت دلار، قیمت تمام شده و قدرت خرید است.

شرکت‌های دانش بنیان برای تامین مسکن می‌توانند با افزایش بهره وری امکانات، بهبود طراحی و ارتقاء تکنولوژی در حوزه انبوه سازی مشارکت داشته باشند.


ضرورت مشارکت دانش بنیان‌ها در ساخت و ساز مسکن

دانش بنیان‌ها می‌توانند برای ساخت و ساز مسکن برمبنای تکنولوژی‌های جدید ورود کنند، اما لازم است برای بهبود شرایط عرضه حاکمیت ملی با همکاری سیستم بانکی و بانک مرکزی وارد عمل شوند، زیرا بنیه مالی شرکت‌های دانش بنیان برای ورود به عرضه مسکن کافی نیست. ورود و مشارکت دانش بنیان‌ها زمینه تولید با کیفیت را در بخش‌های مختلف مسکن را فراهم می‌کند از این رو با حمایت ازاین شرکت‌ها می‌توان به بازار پُر تقاضای مسکن امیدوار شد.



دانش بنیان‌ها ابزاری مناسب برای تعادل بخشی به بازار مسکن

تولید مسکن موضوع مهم در اقتصاد کشور است که با ابزار‌های مناسب قابل ارتقااست. پس بهترین گزینه برای افزایش راندمان تولید این محصول، حضور بیشتر و با کیفیت‌تر دانش بنیان‌ها در حوزه ساخت و ساز مسکن است. با مشارکت بیشترو استفاده از ابزار‌های علمی و فناوری روز دنیا، قطعاً هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد و در نهایت قیمت مسکن به یک تعادل ایده آل خواهد رسید.



ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در مدل‌های صنعتی ساختمان

در همین رابطه ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در مدل‌های صنعتی و ساخت مسکن در دولت سیزدهم در حال پیگیری است چراکه تولید مسکن که متکی بر مجموعه‌های دانش‌بنیان باشد، کیفیت را افزایش خواهد داد.

وی تصریح داشت: اگر با توجه به هدف‌گذاری‌ها در راستای تحقق صنعتی سازی مسکن می‌خواهیم کیفیت محصولات و ساختمان را بالا ببریم، حضور ایده و طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند ما را به هدف زودتر برساند.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: به دنبال موضوع گسترش صنعتی‌سازی در بخش ساخت و ساز، منتظر ارائه مدل‌های آزمایشگاهی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم وصنعت سازی مسکن با استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان جهت ارتقای کیفیت ساختمان‌سازی از اهداف این سازمان است.

به گفته مالکی؛ شرکت‌های دانش‌بنیان وارد مرحله ساخت‌وساز مسکن و سایر پروژه‌های ساختمانی نمی‌شوند، فقط با ارائه ایده و مدل‌های نوین دربخش ساخت‌وساز مسکن، صنعت ساختمان را وارد مرحله تجاری‌سازی می‌کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: