April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۰۸۰۷
۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
مهلت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت برای رعایت نصاب سرمایه‌گذاری در سهام تا پایان امسال تمدید شد.

تمدید مهلت صندوق‌های درآمد ثابت برای رعایت نصاب سرمایه‌گذاری

صندوق سهامی یکی از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری است که عمده اوراق موجود در پرتفوی یا سبد دارایی‌های آن را سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تشکیل می‌دهند. به این معنا که تمرکز اصلی این صندوق بر سهام است و قسمت بسیار کمی از سبد دارایی‌های این صندوق به اوراق درآمد ثابت مانند سپرده بانکی و اوراق مشارکت و اوراق دولتی مانند اخزا تعلق می‌گیرد.

صندوق سهامی به جمع آوری وجوه نقد از طرف سرمایه گذاران می‌پردازد و با سرمایه به دست آمده اقدام به سرمایه گذاری و تشکیل سبدی از سهام متنوع از سهم‌های شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و سایر اوراق بهادار می‌کند. عمده بازدهی این صندوق‌ها از خرید و فروش سهام شرکت‌ها و سود و زیان ناشی از آن است و بخش اندکی نیز حاصل از دریافت سود‌های تقسیمی سهام است. در بسیاری از این صندوق‌ها سود دوره‌ای تقسیم نمی‌شود و سود و زیان سرمایه گذار از تفاوت NAV خرید و فروش واحد‌های صندوق است.

صندوق‌های سرمایه گذاری سهامی از ۷۰ تا ۹۵ درصد از سرمایه صندوق را در سهام و حق تقدم شرکت‎های پذیرفته شده در بورس سرمایه گذاری می‌کنند و باقی سرمایه را به اوراق با درآمد ثابت، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت اختصاص می‌دهند. به عنوان مثال می‌توان به صندوق سرمایه گذاری مشترک کاریزما اشاره کرد که صندوق‌سرمایه گذاری سهامی غیر قابل معامله فعال در بازار سرمایه است.

 

نحوه فعالیت صندوق‌های سرمایه گذاری سهامی

همانطور که گفته شد، نحوه عملکرد صندوق سهامی به این صورت است که بعد از جمع آوری وجوه از سرمایه گذاران، در انواع اوراق بهادار سرمایه گذاری می‌کنند. اوراق بهاردار خریداری شده، هر روز، مورد محاسبه قرار می‌گیرند و کاهش و یا افزایش ارزش آن‌ها در میزان سوددهی و سرمایه‌ی سرمایه گذاران تاثیر می‌گذارد. علاوه براین افزایش‌ها و کاهش‌ها، کارمزد‌هایی هم وجود دارد که از محل دارایی‌های صندوق کم می‌شود.

صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام (صندوق‌های سهامی) در اندازه کوچک و بزرگ می‌توانند وجوهی را که در اختیار دارند صرف خرید سهام و اوراق مشارکت و سایر اوراقی کنند که در امیدنامه صندوق ذکر شده‌اند، اما به شرطی که محدودیت‌هایی مانند رعایت سقف سرمایه گذاری در سهام و حق تقدم و سایر اوراق بهادار را در نظر بگیرند.

گفتنی است که محدودیت‌های تعیین شده در امیدنامه برای پایین آوردن حد ریسک در صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام است. اما با تمام این محدودیت‌های مندرج باز هم صندوق سهامی جزء پرریسک‌ترین صندوق‌ها به شمار می‌آیند و بنابراین متناسب با افزایش ریسک انتظار کسب بازدهی از این نوع صندوق‌ها بیشتر خواهد بود.

هرچند پذیرفتن ریسک بیشتر با انتظار کسب بازدهی بیشتر نیز همراه است و این دسته از صندوق‌های سرمایه گذاری در شرایط صعودی بازار بازدهی خیلی خوبی خواهند داشت، اما در شرایط نزولی نیز ممکن است بازدهی منفی داشته باشند. با این‌حال با مدیریت حرفه‌ای دارایی‌های صندوق و با استفاده از تخصص افراد حرفه‌ای ریسک موجود در این صندوق‌ها کمتر از حالتی خواهد بود که اشخاص مستقیما به خرید و فروش سهام بپردازند.

 

«امیرمهدی صبایی» سخنگوی سازمان بورس اعلام کرد با مصوبه هیئت مدیره ⁧سازمان بورس⁩، مهلت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت برای رعایت نصاب سرمایه‌گذاری در سهام تا پایان امسال تمدید شد.

سازمان بورس و اوراق بهادار در اردیبهشت ماه طبق ابلاغیه‌ای حد نصاب سهام در صندوق‌های سرمایه‌گذاری را از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد کاهش داد.

در این ابلاغیه آمده بود، سقف سرمایه‌گذاری در سهام، حق تقدم سهام، واحد‌های سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری و گواهی سپرده کالایی توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت حداکثر ۱۰ درصد از ارزش کل دارایی‌های صندوق است.

همچنین در بند دیگر این ابلاغیه اعلام شده بود، سقف سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت در واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه گذاری مجاز از حداکثر ۵درصد از کل دارایی‌های صندوق و تا سقف ۳۰٪ از تعداد واحد‌های سرمایه‌گذاری نزد سرمایه گذاران صندوق سرمایه پذیر به حداکثر ۱۰درصد از کل دارایی‌های صندوق و تا سقف ۱۵٪ از تعداد واحد‌های سرمایه گذاری نزد سرمایه‌گذاران صندوق سرمایه پذیر تغییر یافت صندوق‌های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت می‌توانند حداکثر به میزان سه درصد از ارزش کل دارایی‌های صندوق را به سرمایه‌گذاری در واحد‌های سرمایه‌گذاری نزد یک صندوق اختصاص دهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: