April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۱۰۴۲
۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳
0

بدون شک همه تریدرها به دنبال انتخاب بهترین کوین بازار رمزارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری هستند؛ بااین‌حال بسیاری از تریدرهای حرفه‌ای سرمایه‌گذاری در رمزارز بیت‌ کوین را گزینه‌ای معقول تلقی کرده و افراد را به انجام معاملات این کوین محبوب ترغیب می‌کنند؛ اما دلیل این کار چیست و چرا سرمایه‌گذاری در بازار سایر رمزارزها در اولویت بسیاری از افراد قرار نمی‌گیرد؟ آیا دلیل محبوبیت بیت‌کوین فقط به ارزش آن بازمی‌گردد یا دلایل دیگری نیز وجود دارد که آن را از سایر کوین‌ها متمایز می‌کند؟ در این مقاله به‌تمامی سؤالات بالا و با جزئیات کامل پاسخ خواهیم داد.

کریپتوکارنسی چیست؟

کریپتوکارنسی به هر شکلی از ارز گفته می‌شود که به‌صورت دیجیتالی یا مجازی وجود دارد؛ بنابراین امکان نگهداری این ارزها به‌صورت سنتی و فیزیکی وجود ندارد. تمامی تراکنش‌های این ارزهای دیجیتال به‌صورت رمزنگاری شده و در بستر بلاک‌چین انجام می‌شوند. بلاک‌چین مانند یک دفترکل بسیار گسترده و بزرگ است که تمامی تراکنش‌های رمزنگاری شده تریدرها را در خود نگه داشته و به ثبت می‌رساند.

ارزهای دیجیتال در کریپتوکارنسی به‌صورت غیرمتمرکز هستند؛ به عبارت ساده‌تر هیچ مرجع صادرکننده یا نظارتی مرکزی در این زمینه وجود ندارد. بهتر است بدانید که به‌تمامی ارزهای دیجیتال حال حاضر به‌غیراز بیت‌ کوین، آلت‌کوین (Altcoin) گفته می‌شود.

بیت کوین چیست؟

بیت‌کوین نوعی ارز دیجیتال بوده که برای استفاده در تراکنش‌های آنلاین همتا به همتا (P2P) در سال ۲۰۰۸ ایجاد شده است. این کوین محبوب توسط فرد یا گروهی به نام ساتوشی ناکامو ساخته و به‌عنوان راه‌حلی برای کنترل بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ معرفی شد. قیمت بیت‌ کوین در سال ۲۰۲۳ از ۲۰ هزار دلار نیز عبور کرد و بیش از ۵۰ درصد سهم سرمایه‌گذاری در بازار کریپتوکارنسی را از آن خود کرد.

اما بیت‌کوین چه ویژگی‌هایی دارد که آن را نسبت به سایر رمزارزها منحصربه‌فرد ساخته است؟ این کوین محبوب چگونه توانسته است حدود ۵۰ درصد بازار سرمایه‌گذاری را از آن خود کند؟ سایر رمزارزها چه تفاوت‌های مهمی با بیت‌کوین دارند؟ در ادامه مقاله به مقایسه بیت‌کوین و سایر رمزارزهای حال حاضر کریپتوکارنسی خواهیم پرداخت.

 

تفاوت‌های بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر

بیت‌کوین نسبت به سایر رمزارزهای کریپتوکارنسی ویژگی‌های منحصربه‌فرد زیادی داشته و به‌پاس همین ویژگی‌ها، بسیاری از تریدرهای حرفه‌ای آن را به‌عنوان کوین سرمایه‌گذاری و الویت اول سبد سرمایه گذاری خود خرید بیت کوین را انتخاب می‌کنند. توجه داشته باشید که در ادامه مقاله عبارت «سایر رمزارزهای بازار کریپتوکارنسی» را به‌اختصار کریپتوکارنسی می‌نامیم. برای پیداکردن مهم‌ترین تفاوت‌های بیت‌کوین و کریپتوکارنسی می‌توان به جدول زیر مراجعه کرد:

 

بیت کوین

کریپتوکارنسی

هدف اصلی ایجاد آن

ساده‌سازی و افزایش سرعت معاملات بدون محدودیت‌های دولتی متعدد.

پرداخت هزینه‌های پایین و انجام تراکنش‌ها در بستری امن و ایمن.

 

 

تجارت

با خرید بیت کوین می‌توان از آن در انجام معاملات تجاری و به‌عنوان یک ارز استفاده کرد. لازم به ذکر است که استفاده از این کوین تنها به همین مورد محدود است.

کاربرد سایر ارزهای دیجیتال کریپتوکارنسی محدود به تجارت نبوده و به کمک آن‌ها می‌توان اعمال دیگری همچون پاداش را نیز انجام داد؛ برای مثال دوج‌کوین یکی از رمزارزهای بازار کریپتوکارنسی است که برای ارسال انعام و پاداش استفاده می‌شود.

محبوبیت

بیت‌کوین محبوب‌ترین کوین حال حاضر بازار رمزارزهاست. در تاریخ بازار رمزارزها، هیچ کوینی نتوانست رکورد محبوبیت این رمزارز را بشکند.

محبوبیت تعدادی از رمزارزهای کریپتوکارنسی مانند اتریوم و تتر در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است؛ اما هیچ‌کدام از آن‌ها نتوانستند به میزان محبوبیت بیت‌کوین دست پیدا کنند.

استراتژی

بیت‌کوین بر کاهش هزینه‌های انجام تراکنش، کاهش زمان انجام تراکنش‌ها و امنیت آن‌ها تمرکز دارد؛ همچنین این ارز محبوب از انعطاف‌پذیری بالایی برای انجام تراکنش‌های متعدد برخوردار نیست.

استراتژی کریپتوکارنسی انجام تراکنش یا ارائه خدمات در محیطی امن است. این خدمات و تراکنش‌ها در بستری با کم‌ترین کنترل دولت‌ها و واسطه‌ها انجام می‌شوند.

شفافیت تراکنش‌ها

اگر به تحلیل بیت کوین و روند پیشرفت آن بپردازید، متوجه می‌شوید که این کوین محبوب تمایل زیادی به ناشناس بودن دارد؛ دلیل این امر نیز به افزایش امنیت و عدم تمرکز نهادهای دولتی و نظارتی برمی‌گردد.

اگرچه تمامی تراکنش‌های این کوین به طور کامل ثبت می‌شود؛ اما توالی این اعداد معنی خاصی ندارند و نمی‌توان برای آن‌ها معنی واحد و ثابتی پیدا کرد. بااین‌وجود تمامی تراکنش‌های آن بدون مشکلاتی مانند عدم امنیت انجام می‌شوند.

بسیاری از رمزارزهای حال حاضر به دنبال شفافیت کامل در تراکنش‌ها و معاملات خود هستند؛ به همین دلیل است که بسیاری از نهادهای دولتی و نظارتی به انجام معاملات خود به‌وسیله این رمزارزها تمایل نشان داده‌اند.

 

 

از دیگر تفاوت‌های بیت کوین و سایر رمزارزها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شبکه و امنیت

یکی از مشکلات همیشگی و مهم کریپتوکارنسی، امنیت شبکه تراکنش‌های انجام شده است. بیت‌کوین دارای بزرگ‌ترین توسعه‌دهنده نرم‌افزاری، پیاده‌سازی و اکوسیستم تراکنشی بوده و تمامی تراکنش‌های خود را به ایمن‌ترین شکل ممکن رمزنگاری می‌کند. از زمان تشکیل این رمزارز محبوب بیش از یک دهه می‌گذرد؛ اما تاکنون هیچ مشکلی در زمینه امنیت تراکنش‌ها، خرید و سرمایه‌گذاری در آن مشاهده نشده است؛ به همین دلیل است که بسیاری از تریدرهای بزرگ، خرید بیت کوین را در اولویت برنامه‌های سرمایه‌گذاری خود قرار می‌دهند.

پذیرش

بدون شک بیت‌کوین پذیرفته‌شده‌ترین رمزارز در جهان بوده و بسیاری از کشورها مانند السالوادور و آفریقای مرکزی (CRA) آن را به‌عنوان یک ارز کاملا قانونی به رسمیت می‌شناسند؛ همچنین بسیاری از شرکت‌ها و مراکز تجاری جهانی این کوین محبوب را به‌عنوان راهی برای پرداخت هزینه‌ کالاها و ارائه خدمات خود پذیرفته‌اند.

قابلیت دسترسی

بیت‌کوین به علت محبوبیت و پذیرش بالا توسط بسیاری از پلتفرم‌ها مانند انواع سخت‌افزارها و نرم‌افزارها پشتیبانی می‌شود؛ بنابراین شما برای انجام تراکنش‌های مربوط به این ارز با محدودیت خاصی مواجه نیستید. بسیاری تراکنش‌های مربوط به سایر رمزارزها تنها توسط چند صرافی و پلتفرم پشتیبانی می‌شوند؛ اما انجام تراکنش‌های مربوط به بیت‌کوین در بسیاری از صرافی‌های معتبر همچون Binance، Coinbase و eToro امکان‌پذیر است؛ همچنین خریدوفروش و استعلام قیمت بیت کوین در صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی نیز انجام می‌شود.

خرید و فروش بیت‌کوین

همان‌طور که در بخش قبل نیز اشاره کردیم، انجام معاملات بیت‌کوین اعم از خریدوفروش و استعلام قیمت آن در صرافی‌های ایرانی نیز امکان‌پذیر است. صرافی والکس معتبرترین صرافی ارزهای دیجیتال در ایران بوده که با ارائه امکاناتی همچون خریدوفروش آنی، سکوی معاملات، بات معامله‌گر، تحلیل بازار انواع رمزارزها همچون تحلیل بیت کوین و ... جایگاه بهترین صرافی ایران را از آن خود کرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: