April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۱۰۷۹
۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
با توجه به نزولی بودن همه نشانه های ابر کومو، انتظار درجا زدن شاخص در همین محدوده های فعلی دور از انتظار نیست.
احتمال درجا زدن شاخص کل بورس دور از انتظار نیست
قیمت‌های جهانی عمده‌ترین عامل اثرگذار در روند فعلی بازار سرمایه محسوب می‌شوند، که این قیمت‌ها تحت تاثیر سه سمت دنیا یعنی چین، ایالات متحده و اروپا هستند که تقاضا برای کامودیتی‌ها نیز کاهش پیدا کرده است. بازار سرمایه ما کامودیتی محور است به همین علت در پی کاهش تقاضا برای کامودیتی‌ها، سودآوری شرکت‌های بورسی نسبت به سال قبل تغییراتی بهمراه دارد، بنابراین اگر اتفاقی جدید در بازار‌های جهانی رخ ندهد و شاخص در همین محدوده باقی بماند، بازدهی بورس را در نیمه دوم امسال بین دلار و سود بانکی پیش بینی می‌کنیم.
 
شاخص قیمت، یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های بورس است. این شاخص، بیانگر روند عمومی قیمت سهام همه شرکت‌های پذیرفته در بورس اوراق بهادار است. پس اگر مثلا شاخص قیمت بورس در یک سال، ۲۰ درصد رشد داشته باشد به این معنی است که سطح عمومی قیمت‌ها در بورس در طول یک سال گذشته به طور متوسط ۲۰ درصد رشد داشته است.

تفاوت عمده این شاخص با شاخص کل این است که در شاخص قیمت، فقط قیمت سهام شرکت‌های بورسی در فرمول شاخص، مورد محاسبه قرار می‌گیرد. در صورتی که در شاخص کل، علاوه بر قیمت، سود پرداختی سالیانه شرکت‌ها هم در محاسبه شاخص در نظر گرفته می‌شود. در این شاخص نیز مثل شاخص کل، وزن شرکت‌ها در تاثیر آن‌ها بر شاخص اهمیت دارد. یعنی هرچه شرکت بزرگ‌تر باشد – سرمایه آن بیشتر باشد – تاثیر آن بر شاخص قیمت بیشتر است.
 
علی ملک لی کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته با عدد یک میلیون و ۹۷۴ هزار واحد شروع به کار کرد و در پایان هفته و کاهش حدود ۱.۵ درصدی، به عدد یک میلیون و ۹۴۶ هزار واحد رسید تا هفته‌ای متعادل رو به منفی بورس تهران رقم بخورد.
 

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، با توجه به عبور شاخص از مرز روانی ۲ میلیون واحد به سمت پایین و همچنین نزولی بودن همه نشانه های ابر کومو، انتظار درجا زدن شاخص در همین محدوده و سپس کاهش آن تا محدوده باکس قرمز رنگ (محدوده ۱.۸۵۰.۰۰۰ واحد) را در میان مدت داریم که این کاهش می تواند با اصلاح زمانی نیز همراه باشد، یعنی مدت زمان بیشتری طول بکشد تا شاخص به این محدوده برسد.

روند شاخص کل بورس

ملک لی در خصوص شاخص کل هم وزن نیز بیان کرد: شاخص کل هم وزن که نماگر بهتری از وضعیت بورس تهران است هم وضعیتی همانند شاخص کل داشت. این شاخص در روز اول کاری هفته با عدد ۶۸۵ هزارواحد شروع به کار کرد و پس از کاهش حدود ۲.۵ درصدی، در پایان هفته به عدد ۶۶۷ هزار واحد رسید.

 

او افزود: با توجه به نزولی بودن همه نشانه های ابرکومو، انتظار داریم این شاخص حداقل تا محدوده باکس قرمز رنگ (محدوده ۵۶۰.۰۰۰) کاهش داشته باشد که این اصلاح قیمتی می تواند با اصلاح زمانی نیز همراه باشد.

روند شاخص کل هم وزن

این کارشناس بازار سرمایه تصرح کرد: در کل احتمال درجا زدن و کاهش شاخص‌ها در میان مدت، بیشتر از احتمال افزایش آن‌ها پیش بینی می شود. البته احتمال  بازنگری در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در این هفته  می تواند تاثیر مثبتی بر شاخص داشته باشد.

 

او گفت: شایان ذکر است دیدگاه‌های فوق صرفا تکنیکال بوده و عوامل و اخبار زیادی مانند مناسبات سیاسی و تصمیمات اقتصادی دولت، می تواند بر روند این شاخص‌ها تاثیر بگذارد.

  • لازم به ذکر است این مطلب سیگنال بورسی و توصیه به خرید یا فروش محسوب نمی‌شود.
  • در پایان با توجه به نظرات کارشناسان، می‌توانیم بگوییم که شاخص در وضعیت نسبتا با ثباتی قرار دارد و امکان کسب بازده بالا با روند نزولی قیمت‌های جهانی ممکن نیست، پس انتظار می‌رود، تا پایان سال، بورس بازدهی بین سپرده بانکی و دلار داشته باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: