April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
با هدف افزایش رضایت مشتریان صورت گرفت
کد خبر: ۴۰۱۱۵۹
۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
0
از ابتدای سال جاری با راهبرد مدیریت ارشد فولاد مبارکه علاوه بر توجه به رشد کمّی، رشد حداکثری کیفیت و تنوع محصولات نیز در دستور کار قرار گرفت و در دستاوردی دیگر در مردادماه کیفیت ورق رنگی فولاد مبارکه به 98.06 درصد افزایش یافت.

ارتقای كیفیت ورق رنگی فولاد مباركه به 98.06 درصد

در پی کسب رکورد ارتقای کیفیت ورق رنگی فولاد مبارکه، خبرنگار فولاد در مصاحبه با برخی دست‌اندرکاران این واحد، دلایل و اهمیت کسب این موفقیت را جویا شده است. ماحصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

محسن زارع، مدیر محصولات پوشش‌دار و نهایی نورد سرد شرکت فولاد مبارکه:

شاخص کیفیت ورق رنگی فولاد مبارکه در فروردین امسال بر روی عدد ۹۷.۳۵ ثبت شده بود و این نتیجه دستاورد زحمات تمامی کارکنان فولاد مبارکه است که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر کیفیت محصولات تأثیرگذارند.

افزایش کیفیت محصولات باعث افزایش رضایت مشتریان، افزایش بهره‌وری، کاهش ضایعات، سودآوری بیشتر و تحویل به‌موقع محصول به مشتریان می‌شود. این دستاورد علی‌رغم وجود تحریم‌ها و مسائلی ازجمله افزایش انتظارات مشتریان و بازار رقابتی حاصل شده و امید است این بهبود‌ها در ماه‌های آینده نیز ادامه یابد.

بازرسی به‌موقع شناسایی عیوب و عوامل آن و انجام اقدام اصلاحی به‌موقع و کنترل فرایند کیفیت محصولات ازجمله اقدامات مؤثر در این موفقیت است.

میزان استفاده از ورق رنگی در صنعت ساختمانی حدود ۶۴ درصد، لوازم‌خانگی ۹ درصد، صنعت اتومبیل حدود ۶ درصد و سایر کاربرد‌ها ۲۱ درصد است که با توجه به پیچیدگی تولید این نوع ورق و حساسیت‌های خاص فرایند تولید، ثبت رکورد کیفی امری دشوار بود که توسط پولادمردان زنجیره تولید، خصوصاً واحد ورق رنگی تحقق یافت.

در خصوص تولید و کاربرد ورق‌های رنگی باید گفت زنجیره تولید ورق رنگی یکی از حساس‌ترین زنجیره‌های تولید محصول در صنعت فولاد و به‌طور مشخص در فولاد مبارکه است و زنجیره کامل تولید این محصول در نورد سرد شامل خطوط اسیدشویی، خطوط نورد، واحد ورق گالوانیزه، واحد ورق رنگی و واحد بسته‌بندی و حمل محصولات است.

محمدرضا نصر، رئیس واحد کنترل کیفی نورد سرد:

امروزه استفاده از محصولات پوشش‌دار در صنعت فولاد افزایش یافته که از دلایل مهم آن ممانعت از تأثیر محیط و عدم تخریب و خوردگی فلز و درنتیجه افزایش عمر ورق و همچنین بهبود خواص زیبایی‌شناختی آن است.

بازرسی و شناسایی به‌موقع عیوب نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش کیفیت محصول دارد؛ به‌طوری‌که تشخیص و شناسایی به‌موقع عیوب منجر به اقدامات برای رفع آن‌ها خواهد بود.

بازرسی سطح این محصول حساس به‌صورت چشمی و با در نظر گرفتن الزامات استاندارد و همچنین نیاز‌ها و حساسیت‌های مشتریان صورت می‌گیرد. بازده کیفی محصول بر اساس نسبت تناژ محصول مطابق سفارش مشتری به کل تولید محاسبه می‌گردد.

یدالله کوهی، رئیس واحد ورق رنگی:

خط تولید ورق رنگی برای تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن کلاف رنگی پیش‌بینی شده است. محصول این خط به‌صورت کلاف فولادی و رنگ‌شده با گرید‌های ساختمانی و لوازم‌خانگی به بازار عرضه می‌گردد. این خط توانایی دارد ورق را به‌صورت کلاف که دارای مشخصات خاصی است با گذراندن از مراحل و قسمت‌های مختلف ازجمله تمیزکاری ورق با محلول بازی، کروماته کردن، ماشین‌های اعمال رنگ و کوره‌های بعد از ماشین‌های اعمال رنگ در قالب ورق یک طرف رنگی یا دو طرف رنگی به‌صورت محصول قابل‌فروش وارد بازار مصرف کند.

افزایش کیفیت در این بازه از اعداد مستلزم اقدامات هماهنگ و دقیق در برنامه‌ریزی و کنترل تولید و تعمیرات، کنترل مداوم فرایند کنترل کیفیت و بهبود‌های فرایندی در کل زنجیره است. بر همین اساس، با انجام اقدامات متعدد بهبود در خطوط زنجیره تولید ورق رنگی، خصوصاً توسعه اخیر واحد گالوانیزه در سال گذشته، همچنین بهره‌مندی از نیروی انسانی به‌عنوان سرمایه‌های باتجربه خطوط گالوانیزه و رنگی، شاهد رشد کیفیت و کمیت این محصول بودیم.

درخصوص اهمیت تولید کمّی و کیفی ورق موردنیاز در صنایع لوازم‌خانگی باید گفت از سال‌های گذشته تاکنون، با توجه به تولید بالغ‌بر ۱۹ هزار تن ورق رنگی مخصوص لوازم‌خانگی، در راستای بومی‌سازی فیلم محافظ و رنگ مخصوص لوازم‌خانگی با همکاری تأمین‌کنندگان داخلی قدم برداشتیم و در این مسیر با توجه به تمام کاستی‌های موجود، پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی خط ریکویلینگ خاص لوازم‌خانگی (خط برش شیت و خط اسلیتر) بتوان کیفیت این محصول خاص را نیز در این سال بهبود بخشید.

با عنایت به نقش کیفیت در همه زمینه‌ها، مخصوصاً در زمینه تولید محصولات ویژه، تحقق رکورد‌های کیفی تولید محصول ورق رنگی و دستیابی به عدد ۹۸.۰۶ درصد در مردادماه سال ۱۴۰۲ گواه تلاش همگی همکاران در ناحیه نورد سرد، خصوصاً همکاران واحد ورق رنگی، کنترل کیفی، گروه فنی تولید و تعمیرات برنامه‌ریزی و کنترل تولید، خدمات فنی و پشتیبانی و حمایت‌های مدیریت ناحیه است که صمیمانه از تلاش همه این عزیزان تشکر و قدردانی می‌کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: