کد خبر: ۴۰۱۱۹۰
۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
0
فاش شدن خیانت زوج ها علاوه بر زندگی‌مشترک، پایه‌های اساسی اعتماد و احساس امنیت در فرزندان را به‌شدت تخریب می‌کند.

آسیب‌ها و آثار منفی خیانت زوج‌ها بر روان فرزندان

خیانت، برقراری نوعی رابطه خارج از چارچوب شامل عاطفی، زناشویی و ... با فردی غیر از همسر است که معمولا به صورت مخفیانه انجام می‌شود و یکی از دلایل اصلی طلاق زوج‌ها به شمار می‌رود. فاش شدن خیانت نه تنها باعث مخدوش شدن روابط زوج‌ها می‌شود بلکه می‌تواند پایه‌های اساسی اعتماد و احساس امنیت در فرزندان را هم به شدت تخریب کند. در ادامه به بررسی برخی آسیب‌ها و آثار منفی خیانت زوج‌ها بر روان فرزندان می‌پردازیم که معمولا از آن‌ها غفلت می‌شود.

۱ احساس رها شدن و بی‌اعتمادی

بعد از خیانت حتی اگر هر دو والد هنوز در یک خانه زندگی می‌کنند، از بروز احساسات منفی در فرزندانی که متوجه ماجرا شدند، جلوگیری نمی‌کند که رایج‌ترین آن‌ها احساس رها شدن است. وقتی والدینی دچار انحراف می‌شوند، این احساس اغلب توسط کودک به عنوان رها شدن ترجمه می‌شود. احساس رها شدن به بی‌اعتمادی منجر و کودک از آن والد دور می‌شود و برای والدی که خیانت نکرده، ارزش بیشتری قائل می‌شود در صورتی که فرزند نیاز به پدر و مادر در کنار یکدیگر برای پیشرفت در حوزه‌های مختلف فردی و جمعی دارد.

۲ افسردگی و گوشه‌گیری

قاعدتا زمانی که کودک با خیانت یکی از والدین مواجه شود، می‌فهمد که آن زندگی فوق‌العاده‌ای که برای والدین متصور بوده، حقیقت ندارد و والدینش زندگی خوبی نداشته‌اند. این باعث می‌شود همه چیز‌هایی را که فکر می‌کرد درباره خانواده خود حقیقت دارد زیر سوال ببرد و در برخی موارد ممکن است باعث شود کودک بسیار افسرده و گوشه‌گیر شود. همچنین یک کودک ممکن است انگیزه‌اش را از دست بدهد و در مدرسه عملکرد ضعیفی داشته باشد. اگر چنین اتفاقی در زندگی مشترک شما افتاد، باید فرزندتان را از نظر علایم افسردگی یا تغییرات شخصیتی زیر نظر بگیرید و تا حد امکان به او محبت، مهربانی و مراقبت کنید تا احساس امنیت و محافظت کند.

۳ نگرانی

ممکن است فرزند نگران باشد که اگر این اتفاق برای والدینش افتاده، در آینده برای او هم تکرار شود. پدر و مادر باید به کودک خود کمک کنند تا بفهمد اگر خیانت در یک رابطه اتفاق افتاده است دلیلی برای وقوع مجدد آن وجود ندارد. به طور کلی والدین باید برای کنترل نگرانی‌های فرزندش که بعد از اطلاع از خیانت یکی از والدین دچارش خواهد شد، برنامه‌ریزی کنند.

۴ خشم

یکی از شایع‌ترین آثار خیانت بر فرزندان، عصبانیت از والدین است. قاعدتا خشم کودک نسبت به والدی که خیانت کرده و مسبب تنش و ناآرامی در خانواده بوده، بیشتر است. همچنین احتمالا والدی را که خیانت نکرده هم شماتت می‌کند، با این طرز فکر که او می‌توانست کاری انجام دهد که از خیانت جلوگیری کند، مثل محبت و تلاش بیشتر برای جلب رضایت همسر و. در نتیجه، خشم و احساس ناآرامی یکی از نتایج خیانت والدین دربرابر شخصیت فرزندان است.

۵ احتمال خیانت در آینده

نه تنها خیانت می‌تواند رابطه زن و شوهری را تا هسته اصلی آن پاره کند، بلکه می‌تواند بر روابط آینده کودک در بزرگ سالی هم اثر بگذارد. مطالعات نشان می‌دهد کودکانی که والدین‌شان خیانت کرده‌اند، دو برابر بیشتر احتمال دارد که خودشان خیانت کنند. به طور کلی، احساسات چنین کودکانی باید توسط یک مشاور متخصص بررسی شود.

۶ سرخورده از عشق

تاثیر دیگر خیانت بر فرزندان این است که ممکن است از عشق و روابط زناشویی در بزرگ سالی ناامید شوند و حتی نسبت به ازدواج، احساس منفی پیدا کنند؛ بنابراین در روابط‌عاطفی آینده و ازدواج‌شان با مشکل مواجه می‌شوند. تاثیر خیانت والدین بر فرزندان، باعث می‌شود آن‌ها تصور کنند ازدواج ساختگی و عشق توهم است. به‌خصوص زمانی‌که والدین در حین خیانت همچنان زندگی‌مشترک را ادامه دهند. در این شرایط کودک بین معنای عشق و ازدواج سردرگم می‌شود.

۷ خجالت بیش از حد

کودکی که یکی از والدین او خیانت کرده است، اغلب به دلیل موقعیت پیش‌آمده دچار خجالتی شدن بیش از حد و دردسرساز می‌شود. یکی از والدین مرتکب اشتباهی شده است که به شدت والد دیگر را رنجیده خاطر کرده و جامعه آن را به شدت زشت و ناپسند می‌پندارد بنابراین کودک نگران قضاوت دیگران است و دچار خجالت می‌شود.

۸ و آسیب‌های پرشمار دیگر ...

از دیگر آثار خیانت زن یا شوهر بر فرزندان می‌توان به شوک عصبی، آسیب به عزت‌نفس، شک به خود، بی‌اشتهایی، ناخن جویدن، شب ادراری و کابوس‌های شبانه اشاره کرد. این‌ها آثار نگران‌کننده‌ای هستند، اما اگر متاسفانه این اشتباه در زندگی‌مشترک‌تان رخ داد، می‌توانید برای درمان و کاهش آثار منفی بر کودکان، از روان شناس یا مشاور کودک کمک بگیرید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: