April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
با راهبری ایمیدرو و به مناسبت هفته دولت اعلام شد؛
کد خبر: ۴۰۱۱۹۱
۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
در سال گذشته شرکت فولاد مبارکه با 170.1 میلیون دلار، بیشترین سهم در صرفه‌جویی ارزی را به خود اختصاص داد.

فولاد مباركه بیشترین سهم در صرفه‌جویی ارزی را به خود اختصاص داد

صرفه‌جویی ارزی بیش از 1.7 میلیارد دلاری بزرگان معدن و صنایع معدنی

به مناسبت هفته دولت در راستای برنامه‌های دولت و وزارت صنعت معدن و تجارت، این سازمان با اجرای سیاست بومی‌سازی و راهبری آن در شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع معدنی، طی سه سال گذشته، صرفه‌جویی ارزی افزون بر یک میلیارد و 724 میلیون دلاری را رقم زد.

در سال گذشته، شرکت فولاد مبارکه با 170.1 میلیون دلار، بیشترین سهم در صرفه‌جویی ارزی را به خود اختصاص داد. پس از آن شرکت‌های فولاد خوزستان با 138.4 میلیون و ملی مس با 81 میلیون دلار در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

از سال 1399 تا 1401 ارزش برنامه‌های بومی‌سازی در شرکت‌های زیرمجموعه و تابعه به ترتیب به 618 میلیون، 570 میلیون و 536 میلیون دلار رسید.

در مدت مورد بررسی، شرکت‌های فولاد خراسان، گل گهر، منطقه ویژه خلیج‌فارس، ذوب‌آهن اصفهان، ملی فولاد، چادرملو، گهرزمین، تهیه و تولید مواد معدنی، فولاد هرمزگان، میدکو، آلومینای ایران، آلومینیوم جنوب، سرمایه‌گذاری پارسیان، توسعه فراگیر سناباد (سیمیدکو) و فولاد سنگان در رتبه‌های چهارم تا هجدهم قرار گرفتند.

 

فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه و حمایت از شرکت‌های سازنده داخلی  را  وظیفه سازمانی خود می‌داند

مصطفی عطایی‌پور، معاون خرید شرکت فولاد مبارکه در مصاحبه با خبرنگار فولاد در تشریح برخی اقدامات و دستاوردهای این شرکت در حوزه بومی‌سازی گفت: گزارش‌های استخراج‌شده از عملکرد فولاد مبارکه در زمینه‌های مختلف نشان می‌دهد بخش اعظمی از دستاوردهای این شرکت در زمینه صرفه‌جویی ارزی مربوط به بومی‌سازی تجهیزات و اقلام موردنیاز بوده است. موفقیت‌های ارزشمند فولاد مبارکه باعث شده این شرکت امروز پیشتاز بومی‌سازی در صنعت فولاد کشور باشد.

وی خاطرنشان کرد: نهضت بومی‌سازی در فولاد مبارکه از دوران ساخت و ابتدای بهره‌برداری با هدف تأمین پایدار مواد، قطعات و تجهیزات موردنیاز خطوط تولید آغاز شد و از سال 1381 تا کنون به‌صورت ساختاریافته و فرایندی با رویکرد توسعه و بهبود مستمر، با مشارکت کلیه متخصصان نواحی تولیدی و پشتیبانی و شرکت‌های سازنده دانش‌بنیان آغاز شد.

 

به گفته معاون خرید فولاد مبارکه، این شرکت در این مسیر روشن با سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه و حمایت از شرکت‌های سازنده داخلی و دانش‌بنیان، ایجاد شرایط تأمین پایدار، اقتصادی، کیفی و به‌موقعِ اقلام خرید خارج و تحریمی موردنیاز خطوط تولید از طریق فرایند بومی‌سازی را وظیفه سازمانی خود تعریف کرد.

وی گفت: شاخص‌های عملکردی فولاد مبارکه در راستای وظیفه سازمانی واحد بومی‌سازی این شرکت عبارت‌اند از: تعداد درخواست‌های بومی‌سازی ارسالی از نواحی؛ تعداد درخواست‌های بومی‌سازی اتمام‌یافته؛ کیفیت اقلام بومی‌سازی‌شده؛ متوسط زمان بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات و نسبت قیمت تمام‌شده مواد، قطعات و تجهیزات بومی‌سازی به قیمت خارجی.

 

بنابر اظهارات عطایی‌پور، نتایج بومی‌سازی در فولاد مبارکه نشان می‌دهد از ابتدای سال 1381 تاکنون بیش از 100 هزار مواد، قطعه و تجهیز در داخل کشور بومی‌سازی شده که علاوه بر تأمین به‌موقع و پایدار و کیفی، صرفه‌جویی حدود 2,968 میلیون دلار را در پی داشته است.

وی ادامه داد: بخشی از این اقلام که به دست توانمند شرکت‌های سازنده داخلی با محوریت فولاد مبارکه بومی‌سازی شده‌اند عبارت‌اند از: قطعات و تجهیزات پیچیده، استراتژیک و حساس موردنیاز خطوط تولید از قبیل مندریل نورد گرم، کمپرسور فرایند احیا، کوره‌های باکس آنیلینگ، فن فرایند گندله‌سازی و بسیاری از اقلام دیگر.

 

عطایی‌پور تصریح کرد: با سرمایه‌گذاری و حمایت و اعتماد فولاد مبارکه به شرکت‌های سازنده داخلی، شاهد خودکفایی کشور در زمینه طراحی و ساخت مواد، قطعات و تجهیزات موردنیاز صنعت فولاد هستیم و در حال حاضر بیش از 80 درصد از مواد، قطعات و تجهیزات موردنیاز خطوط تولید، داخلی است.

 وی عنوان کرد: علاوه بر موارد یادشده، امروزه دانش فنی و تخصصی کارشناسان واحد بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات و کارکنان مرتبط در نواحی تولیدی و پشتیبانی فولاد مبارکه و شرکت‌های سازنده داخلی به میزان زیادی ارتقا یافته است. همچنین بانک اطلاعات سازندگان توانمند داخل کشور به‌صورت تخصصی ایجاد شده و همچنان درحال‌توسعه بوده و زنجیره بومی‌سازی از طریق ایجاد کنسرسیوم‌های ساخت داخل تشکیل شده است.

 

معاون خرید شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: انتقال دانش و تجربه بومی‌سازی به سایر شرکت‌های گروه فولاد مبارکه و به‌اشتراک‌گذاری آن با سایر صنایع فولادی و معدنی کشور در نمایشگاه‌ها و سمینارهای مختلف، ایجاد نمایشگاه مجازی بومی‌سازی و برگزاری و مشارکت در نمایشگاه‌های بومی‌سازی در داخل کشور برخی از دیگر دستاوردهای حاصل‌شده در جریان تمرکز فولاد مبارکه در حوزه بومی‌سازی است.

وی در خاتمه سخنان خود تصریح کرد: شاه‌بیت تمامی این فعالیت و سرمایه‌گذاری‌ها را می‌توان در این واژه‌ها جستجو کرد: اعتماد به جوانان و سرمایه‌های داخلی نظیر شرکت‌های دانش‌بنیان و سازندگان، رهایی از وابستگی و رسیدن به خودکفایی، بی‌نیازی از واردات و جلوگیری از خروج ارز، اشتغال‌زایی پایدار برای جوانان، ایجاد امید و انگیزه در جامعه، توسعه اقتصادی و... .

در جداول بخشی از دستاوردهای فولاد مبارکه در حوزه بومی‌سازی که به صرفه‌جویی ارزی برای کشور و سایر مزایای یادشده منجر شده اشاره شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: