کد خبر: ۴۰۱۲۰۸
۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
0
سخنگوی آب کشور گفت: با طرح‌های در دست اقدام، میزان بهره برداری از منابع دریا برای مصارف شرب و صنعتی به ۱ میلیارد مترمکعب تا پایان دولت سیزدهم می‌رسد.

بهره برداری ۱ میلیارد مترمکعبی از منابع آب دریا تا پایان دولت سیزدهم

عیسی بزرگ زاده سخنگوی آب کشور گفت: در بخش آب در سال‌های گذشته چند صد پروژه تعریف شده و زمانی که دولت سیزدهم شروع به کار کرد با حجم پروژه‌های نیمه کار مواجه شده بود. از این تعداد پرشمار طرح‌های مختلف، تعدادی طرح را به عنوان طرح‌های اولویت دار مشخص کردیم. تدوین معیار برای انتخاب طرح‌ها در نظر گرفته شد که در صدر معیار‌ها برای غربالگری طرح‌ها معیار اثربخشی بود. هر طرحی که اثر بخش است باید در اولویت قرار بگیرد.

او در تشریح معیار اثربخشی گفت: مشخصا سه شاخص در موضوع اثر بخشی مطرح است که شامل اثربخشی اقتصادی، رفاه اجتماعی و در نهایت اثربخشی محیط زیستی می‌شود. اما مجبور هستیم محدودیت‌های بودجه را در نظر بگیریم که این هم در انتخاب طرح‌ها در نظر گرفته شد. زود بازده بودن این طرح‌ها هم معیار دیگری است که در انتخاب طرح‌های اولویت دار مد نظر قرار گرفت. این پروژه‌ها شامل ۵۲ سد، ۲۸شبکه آبیاری، ۱۰۰ پروژه آبرسانی شهری است. علاوه بر این پروژه تأمین و توزیع آب در شهر‌ها هم در دست اقدام است که پیش بینی میکنیم در هر فصلی به ویژه در فصل گرما نیاز آبی هر شهر چقدر خواهد بود. ۹۰۰ شهر در این نوع از پایش ما مورد بررسی قرار میگیرند. مشکل را بررسی و راهکار را پیدا میکنیم.

سیستان و بلوچستان در صدر اولویت تأمین آب

بزرگ زاده ادامه داد: برای حدود ۲۰۰ کانون جمعیتی تأمین آب سخت‌تر است که پروژه‌های بزرگتری برای آن‌ها در نظر گرفته میشود. ۸۰ کانون شهری به عنوان اولویت اصلی انتخاب کردیم که استان سیستان و بلوچستان در صدر اولویت‌ها است. شهر مشهد، استان گلستان و شهر تهران دیگر مواردی هستند که در اولویت و صدر توجه از نظر مدیریت تنش آبی قرار گرفتند.

سخنگوی آب با اشاره به تأمین آب برای مناطق روستایی گفت: اقدام بزرگ بعدی ما تأمین آب روستایی در قالب جهاد آبرسانی است که در گام اول ۱۰ هزار روستا انتخاب شدند. تاکنون آبرسانی به ۲۷۰۰ روستا به نتیجه رسید و پروژه جهاد آبرسانی ۴۰ درصد پیشرفت داشته است. ۴ سد به افتتاح و آبگیری رسیدند و ۱۱ پروژه فاضلاب به نتیجه رسید.

او در خصوص پروژه‌های آتی وزارت نیرو برای امسال گفت: در سال۱۴۰۲ برنامه آبگیری ۳۰ سد با حجم ۴.۴ میلیارد مترمکعب با برآورد سرمایه حدود ۱۵ میلیارد تومان در دست کار داریم. یک میلیارد دلار تأمین مالی برای تامین منابع آب و خاک در استان‌های مرزی کشور در نظر گرفته شده‌است تا در سال آتی شاخص‌های رفاهی در استان‌های مرکزی را بهبود از لحاظ منابع آب و بهداشت بهبود ببخشیم. ۴۸ هزار طرح آبرسانی بهره برداری خواهد رسید و ۱۹ میلیون نفر از این طرح‌ها بهره‌مند خواهند شد.

این مقام مسئول ادامه داد: دولت در طرح‌های بهره برداری از آب‌های نامتعارف، دریا و پساب، برنامه ریزی‌هایی انجام داده که در تأمین آب شرب و صنعت به کمک ما می‌آیند و از این طریق حداقل میتوانیم بر تحویل یک میلیارد مترمکعب به مصرف کنندگان صنعتی حساب کنیم. در مقایسه با گستردگی سواحل در کشور، بهره برداری ناچیزی از دریا داریم. در طرح‌های افزایش ظرفیت آب شیرین کن ها. یک خط از دریای عمان آب برای مصارف استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و رضوی در نظر گرفته شده است. این طرح ۱۳ درصد پیشرفت کار داشته است و از طریق این خط ۲۸۰ میلیون مترمکعب شیرین سازی خواهیم کرد. خط انتقال اب برای یزد و کرمان ۹۶ درصد پیشرفت داشته است. خط انتقال آب به استان اصفهان خط بعدی ما است که مشکل کمبود آب در بخش صنعت دارد. ۴۰۰ میلیون متر مکعب برای اصفهان در نظر گرفته شده که در گام اول ۲۰۰ میلیون مترمکعب اختصاص داده خواهد شد. طرح‌های تأمین آب از دریا تأمین مالی خوبی دارند و اتفاقات خوبی در این زمینه خواهد افتاد.

او در خصوص ظرفیت فعلی طرح‌های انتقال آب گفت: طرح‌های فعلی انتقال آب به ظرفیت حدود یک میلیارد مترمکعب است که تا پایان دولت آن‌ها را به سرانجام میرسانیم. در زاهدان مصمم هستیم که آب را تا پایان سال آینده به سرانجام برسانیم. بخش اول اصفهان هم سالبعد به نتیجه خواهد رسید.

سخنگوی آب در ادامه به وضعیت سد‌های کشور اشاره کرد و گفت: مجموع ورودی تا ۵ شهریور ۳۸ میلیارد مترمکعب بوده است. این رقم در سال گذشته حدود ۳۰ میلیارد بوده و رشد داشته است. ذخیره ما نیز نسبت به سال گذشته بهتر شده و در حال حاضر ۲۳.۸ میلیارد مترمکعب است و معادل حدود ۴۸ درصد پرشدگی مخازن سد‌های کشور است. ۳۶ میلیون نفر تحت تاثیر سد هستند و باقی از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود. گفتنی است سد‌های تهران ۶ درصد نسبت به سال گذشته موجودی کمتری دارند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: