کد خبر: ۴۰۱۲۳۲
۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
0
رئیس جمهور گفت: دشمن در عرصه ناامید کردن مردم و منزوی کردن کشور ناموفق بود و به اهداف خود نرسید.

دشمن در منزوی کردن ایران موفق نشد/ نگاه دولت برای حل مسئله است/ منتظر لبخند آمریکایی‌ها نخواهیم ماند

نشست خبری آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان با حضور بیش از ۲۵۰ خبرنگار داخلی و خارجی، عکاس و تصویربردار آغاز شد.

رئیس جمهور در ابتدای نشست خبری با تشکر از اصحاب رسانه برای اطلاع رسانی و نقد‌های منصفانه آن‌ها تشکر کرد و گفت: ارتباط دولت با اصحاب رسانه یک ضرورت است چرا که برای انعکاس نظر مردم به مسئولین و دولتمردان لازم است و این می‌تواند باعث شود تا مردم و مسئولین با یکدیگر مرتبط باشند تا در جریان مشکلات مردم دولتمردان قرار گیرند.

وی ادامه داد: دولت کار خود را در حال شرایط نه چندان خوبی در اقتصاد شروع کرد. شرایطی که با کاهش مکلا‌های اساسی، کرونا و مسائلی از این دست داشتیم و صاحب نظران عنوان می‌کردند که دولت به چه شکل می‌توانید این شرایط را مدیریت کند. اما با کمک نیرو‌های داخلی خود کار را آغاز کردیم.

رئیسی بیان کرد: ناباوری برای خیلی‌ها بود. برای شرایط کشور، اما ما ظرفیت‌های فراوانی برای کشور می‌بینیم. با تغییر گفتمان دولت برای با مردم بودن و نگاه به ظرفیت‌های داخل کشور و رجوع به داخل این گفتمان توانست بسیاری از مسائل را حل کند.

وی ادامه داد: شرایط به نحوی شد که با کمک مردم و کادر درمانی و بهداشتی و وضعیت کرونایی در مدتی کوتاه عوض شد. کسری بودجه نزدیک به ۴۸۰ میلیارد دلار می‌توانست مشکل ساز شود، اما جبران شد وضعیت تورمی غریب به ۶۰ درصد به ۴۶ درصد فعلی تبدیل شد.

رئیسی افزود: شرایط متفاوت شد به نحوی که رشد اقتصادی در ۱۴۰۰، ۴ درصد را نشان داد و در سال گذشته نیز همین ۴ درصد رشد اقتصادی داشتیم و این نشان از آن دارد که در کشور امید وجود دارد. تمامی شاخص‌ها نشان دهنده رشد، تلاش و پیشرفت است و وضعیت اشتغال به ۸.۲ رسید که بیست و سه استان عنوان کرده اند که بیکاری در آن‌ها بسیار متفاوت با گذشته شده است.

رئیس جمهور بیان کرد: احیای کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل در کانال ۵ هزار تا قرار کرفت و ۵ هزار کارخانه در کشور به کار بازگشت. تمامی این شاخص‌ها نشان می‌دهد ظرفیت‌ها و تلاش‌هایی که انجام شده جواب داده است. دشمن ۲ راهبرد را دنبال می‌کرد. یک منزوی کردن کشور و مایوس کردن مردم و در هر دو راهبر د شکست خورد.

وی اظهار کرد: دشمن در بعد منزوی کردن موفق شد. ما اعلام کردیم برجام اولین و آخرین موضوع مورد بررسی ما نیست. ما مسئله ارتباط با همسایگان را دنبال کردیم و موفق شدیم. ارتباط با کشور‌های اسلامی را که دچار وفقه بود را دنبال کردیم و سطح روابط خود را در تمامی حوزه‌ها با کشور‌های همسو متفاوت کردیم و ۱۴ درصد رشد ارتباط تجاری و اقتصادی با کشور‌های منطقه داریم.

رئیسی ادامه داد: خیلی ظرفیت‌ها در کشور وجود دارد و می‌توان با بسیاری از کشور‌ها با عضویت در سازمان‌های بین المللی کار‌های بزرگی کنیم لذا دشمن در سیاست منزوی کردن ایران اسلامی موفق نبود و در این راهبرد شکست خورد.

رئیس جمهور بیان کرد: در حوزه ناامید کردن مردم هم همانگونه است. در سراسر کشور تلاش کردن که مردم را عصبانی کنند، اما مردم هوشیارانه دشمن را ناکام گذاشتند.

رئیسی گفت: دشمن احساس کرد که کشور ما در حال پیشرفت است و همین شد که به ایجاد اغتشاش روی آوردند و غربی‌ها به این موضع دل بستند و تصور کردن که با همین اغتشاشات می‌توانند به اهداف خود برسند. در این حوزه هم مردم، دشمن را ناکام گذاشتند. غربی‌ها دوباره آماده بازگشت بودند و پیام‌هایی برای بازگشت به میز مذاکره دادند.

رئیس جمهور گفت: دشمن در عرصه ناامید کردن مردم و منزوی کردن کشور ناموفق بود و به اهداف خود نرسید.

وی تصریح کرد: در سفر‌های خارجی ما محصولات دانش بنیان را با خود همراه می‌کنیم و امروز روزی برای ایران اسلامی است که می‌توانیم نام ایران فناور را برای آن بگذاریم.

رئیس جمهور بیان کرد: دشمنان به دنبال آن هستند که ناامید را القا کنند. پروژه روز گذشته‌ای که در پارس جنوبی افتتاح شد جلوه بزرگی از کاری بود که توسط جوانان ایرانی به ثمر رسید.

رئیسی ادامه داد: ما برای مشکلات اقتصادی بررسی و برنامه ریزی کردیم و برای ناترازی در حوزه برق، آب، گاز، بودجه‌ای و بانکی برنامه ریزی شده و در برنامه هفتم برای تراز شدن همه آن‌ها برنامه ریزی کردیم و این برنامه ریزی همراه حرکت و اقدام است. ۲۲ هزار مگاوات ناترازی برق داشتیم و ۷ هزار مگابایت آن به کار بازگشته است و در این موارد کار مدیریتی بزرگی انجام شده است.

رئیس جمهور گفت: برای ۱۰ هزار روستا هدفگذاری کردیم. توجه به قشر محروم از موضوعاتی بوده که دولت به آن اهتمام داشته است. هم پرداخت یارانه‌ها و هم اختصاص زمین و دادن تسهیلات از اقدامات ما بوده است. رایگان شدن آب، برق و گاز برای خانواده‌های کم در آمد از برنامه‌های دولت بوده است.

رئیسی تصریح کرد: با حضور مردم خیلی از مسائل حل می‌شود. در بهار امسال ۲۵ میلیون از مردم در رویداد‌های فرهنگی و هنری با نشاط شرکت کردند و در عید امسال بیش از ۵ میلیون سفر داشتیم و این نشان از آن است علی رغم گلایه‌ها و خواسته‌های مردم حضور آن‌ها جدی و با اعتقاد و امید است و امیدواریم در دولت بتوانیم راه را طی کنیم همچنان که رهبری فرمودند به قله نزدیک هستیم و در این مسیر ناامیدی به خود راه نخواهیم داد.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که «دستاورد‌های دولت سیزدهم از سوی برخی جریانات اصلاح طلب نادیده گرفته می‌شود و حتی تمسخر قرار می‌گیرد، واکنش دولت به این جریانات چیست؟»، گفت: انصاف خوب است. اشکال ندارد که با نقد همراه باشد، اما آنچه انجام شده و تلاش‌ها را ببینند. ممکن است در حوزه‌ای هم موفق نباشیم، اما باید شفاف به مردم گفت که چه مشکلاتی وجود دارد.

وی اضافه کرد: ما باید این‌ها را در سبد نظام ببینیم. این اختلاف دیدگاه متفاوت است، اما نباید به منافع ملی بی تفاوت بود. همه یک مردم داریم و آن منافع مردم است و باید نسبت به آن شکرگذار باشیم و آن جایی که نقصی وجود دارد مشکلی نیست که بازگو شود.

رئیس جمهور گفت: ما نباید مشکلات را به مردم منتقل کنیم. ما آمدیم مشکل جامعه را حل کنیم نه اینکه مردم را نگران کنیم. بنای ما حل مشکل است.

وی افزود: مثلا ارز ۴۲۰۰ تومانی مشخص است، اما دولت نمی‌خواهد از کنار مسائل عبور کند باید چالش را شناسایی کرد. نگاه ما حل مسئله است و معتقدیم که همه دوستان و عزیزی که دغدغه‌مند مردم هستند با انصاف نظر دهند. انصاف امری است برای تمامی افراد. ما منتظریم که در نگاه اصحاب قلم نگاه منصفانه‌ای وجود داشته باشد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «دولت سیزدهم به سفر‌های استانی اهتمام ویژه‌ای دارد، برخی معتقدند که از راه دور هم می‌توان امورات و تصمیم‌گیری‌ها را انجام داد و نیازی به حضور میدانی نیست. نظر شما در خصوص سفر‌های استانی چیست؟»، گفت: برخی در اوایل دولت بابت سفر‌های استانی به ما انتقاد می‌کردند. باور من این است که رفتن به استان‌ها و شنیدن سخن آن‌ها کمک می‌کند به دولت و تجربه نیز همان را نشان می‌دهد. به نظر من حضور در استان‌ها بسیار مهم است و باید در میدان بود. توصیه من به تمامی وزرا و استانداران نیز همین است که سفر کنید و با مردم صحبت کنید. این مهم است و باید پیگیری شود تا مشکلات حل شود.

وی ادامه داد: پیگیری مصوبات سفر‌ها را چندجانبه دبنال می‌شود و مردم بدانند این سفر‌ها همراه با اقدام و عمل است.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «برخی جریانات سیاسی نقش نهاد‌های چندجانبه مثل بریکس و شانگ‌های را در کاهش آثار تحریم‌های بین‌المللی دست کم می‌گیرند، نظر شما در خصوص این نقش چیست؟»، گفت: غربی‌ها میز مذاکره را ترک کردند و به اغتشاشات دل بستند. پرونده رفع تحریم‌ها پرونده ما نبود و یکی از پرونده ما عضویت در ائتلاف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بود.

وی ادامه داد: شانگهای یک ائتلاف منطقه‌ای است که بسیار نقش آفرین است. هم در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی و هم در صلح و امنیت مهم است. اینکه برخی می‌گویند راهکار برون رفت از مشکلات لبخند آمریکایی‌ها است باید بگویم ما منتظر لبخند آمریکایی‌ها نیستیم و اقتصاد مردم را به آن‌ها وابسته نمی‌کنیم.

رئیسی بیان کرد: ائتلاف بریکس و شانگ‌های و عضویت در آن می‌توان در مقابل یکجانبه گرایی آمریکایی‌ها نقش مهمی را ایفا کند. ایران کشور بسیار با ظرفیتی است و کشور‌های دیگر ما را می‌شناسند.

رئیس جمهور گفت: عضویت ایران در بریکس و شانگهای و حضور در ائتلاف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بسیار درست است. مسئله رفع تحریم را دنبال می‌کنیم، اما اینکه آن‌ها بخواهند برای ما تصمیم بگیرند را قبول نخواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به سمت دوقطبی سازی بی سابقه‌ای در جامعه پیش می‌رویم. دختر شما در دوران رقابت‌های انتخاباتی بیان کرد که پدر من به دنبال ساخت دیوار بین مردم نیست، گفت: معتقد نیستیم که در کشور التهاب وجود دارد. در جامعه ما اختلاف نظر است، اما جامعه دارای انسجام است و القای دشمن دو قطبی بودن است، اما می‌دانیم نقاط اشتراک در جامعه بسیار بالا است. التهاب در دشمن وجود دارد لذا معتقدیم التهاب در جریانی است که در مقابل انقلاب اسلامی هستند.

وی ادامه داد: جامعه ما ضمن وجود مشکلات بسیار زیاد جامعه منسجمی است. یادتان است که اقتصاددان‌ها نامه‌ای نوشتند و از تورم سه رقمی در کشور گفتند؛ چرا اکنون سخن نمی‌گویند؟

رئیسی اظهار کرد: نسبت به مسائل اجتماعی مشاهده شد که در روز‌های اغتشاشات ما در دانشگاه‌ها بودیم و در خیابان‌ها بودیم و هم استقبال مردم را دیدیم و هم اعتراض مردم. این نشان از اعتراض است و نه التهاب. حتما بدانید آن نگاه و آن وعده‌هایی که در انتخابات دادیم را به یاد داریم و به آن وفادار هستیم و به آنچه در انتخابات گفتیم پایبند هستیم و سخنان خود را از یاد نمی‌بریم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «باتوجه به اغتشاشات سال گذشته و نقش آفرینی برخی اساتید در این فضا، دولت هیچ اقدام اساسی تا کنون برای برخورد با متخلفان نداشته است. اساتیدی هم که به تازگی برکنار شدند معلوم نیست که دلایل سیاسی دارد و یا به دلایل علمی صورت گرفته، رویکرد دولت در این خصوص چیست؟»، گفت: حفظ محیط علم و دانش در گرو حفظ آرامش در دانشگاه‌ها است که بستگی به کار مدیر و دانشجو و همه دست‌اندرکاران در دانشگاه دارد.

وی ادامه داد: نباید نشاط علمی در دانشگاه دچار مشکل شود. من هر مسئولیتی که داشتم در دانشگاه بودم و هر جایی که جلسه‌ای نبود من متقاضی جلسات در دانشگاه بودم و معتقد هستم که به تاسی از رهبری ما باید حرف‌ها را بشنویم و با تمامی جریان‌ها صحبت کنیم البته اکنون برخی دچار غفلت شدند و محیط دانشگاه را از محیط علم اندوزی به محیطی دیگر تبدیل کردند و در اینجا با عفو بزرگ مقام معظم رهبری به کسانی که تخلف کرده بودند قرار بر این شد که عفو شامل حال آن‌ها شود.

رئیسی بیان کرد: اگر افراد نادری بخواهند قانون شکنی کنند دانشگاه نباید اجازه ندهد. در دانشگاه چارچوبی وجود دارد و حتما باید نسبت به دانشگاه مسئله قانون محوری و انضباط را مورد تاکید قرار داد و حافظ آن نیز دانشجویان و اساتید هستند، اما تاکید آن است که فضای دانشگاه با نشاط، علمی و با توجه به قانون باشد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرگزاری صداوسیما مبنی بر اینکه «برنامه دولت برای توزیع عادلانه‌تر یارانه‌ها برای رفع فقر مطلق در سال پیشرو چیست؟»، گفت: با اصلاح اقتصادی که در سال گذشته انجام شد دهک‌های متفاوت مبلغ تا ۴۰۰ هزار تومان دریافت نمی‌کردند. نسبت به کالابرگ آن وقت زیر ساخت‌های آن آماده نبود و به دوستان در مجلس نیز گفتیم این موضوع در دی ۱۴۰۱ زیرساختش آماده شد و از آن به صورت آزمایشی در استان‌ها اعمال شد و برای اینکه سفره مردم دچار تلاطم نشود این کار توسعه پیدا کرد.

وی اظهار کرد: مبلغ ۴۵ هزار تومان اکنون به ۵۲۰ هزار تومان تبدیل شد، اما آن چیزی که مورد توجه دولت است آن است که قیمت‌ها ثبات پیدا کند و کاهشی شود و این در گرو آن است که اقدامات اقتصادی دولت بتواند رشد کند و با وجود نخواستن دشمن و عددسازی آن‌ها ارزش پول ملی روز به روز افزایش پیدا کند.
رئیسی اضافه کرد: بنای دولت ثبات در بازار است و حفط ارزش پول کلی از مهمترین اقدامات دولت است لذا برنامه دولت علاوه بر توزیع عادلانه یارانه‌ها است و از آن طرف کار‌های بزرگی است که در حوزه اقتصادی انجام می‌شود.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال شبکه العراقیه مبنی بر اینکه «در آستانه راهپیمایی میلیونی اربعین خبر رسیده که حضور ایرانی‌ها در این مراسم حدود ۴ تا ۵ میلیون است. چه هماهنگی‌هایی با دولت عراق جهت برگزاری هرچه بهتر این مراسم انجام شده است؟»، گفت: من از دولت و ملت عراق صمیمانه تشکر می‌کنم. دوات عراق تمام امکانات را برای بهتر برگزار شدن مراسم اربعین به کار گرفته است.

وی افزود: دولت ایران تلاش کرده زیرساخت‌ها به شکلی باشد تا زیارتی ارزان و آسان برای زائرین انجام شود. حضور مردم در این عرصه بسیار با ارزش و مهم است. من از تمامی همکارانم در دولت تشکر می‌کنم و همچنین از مردم خودمان، ملت و دولت عراق تشکر می‌کنم و امیدوارم این همکاری ملت ایران و عراق جلوه جامعه اسلامی باشد و امیدواریم نسبت به سال‌های گذشته اربعین بسیار با شکوه‌تری را امت امام حسین (ع) رقم بزنند.

رئیسی درباره موفقیت‌های دولت سیزدهم با وجود مشکلاتی که در داخل و خارج برای آن ایجاد می‌کنند، گفت: اولین علت موفقیت در دولت توکل به خدا است و بدانیم که قدرت در دست خداوند است. دومین رمز موفقیت ما اعتماد به داشته‌های ملت بزرگ ایران است و ملت ما ظرفیت بالای دارد. سومین نکته امید به آینده است و دشکن می‌خواهد ما امید نداشته باشیم و ما باید آن را ناامید کنیم و وادار به عقب نشینی کنیم.

رئیس دولت سیزدهم بیان کرد: در سفر‌های خارجی از ما می‌پرسند چگونه با تحریم‌ها این مقدار پیشرفت کردید که ما می‌گوییم ملت ایران تهدید‌ها را تبدیل به فرصت می‌کنند. اکنون در صنایع نظامی و هسته‌ای که بیشترین تهدید را داشتیم بهترین شرایط را داریم. ما برای به دست آوردن یک قطعه بسیار مشکل داشتیم، اما اکنون کار‌های جوانان ما در این موارد بسیار بی‌نظیر است.

وی اضافه کرد: من معتقد هستم اگر سیاست‌های امام بزرگوار و رهبری را انجام دهیم تمامی مشکلات حل می‌شود. بنای دولت ما توجه به قانون و قانونمداری است و این‌ها رموز موفقیت است. فکر می‌کنم با این نگاه موفقیت‌های بسیاری را ملت ما پیش رو دارند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «برنامه‌های دولت برای افزایش سرانه مطالعه و کاهش قیمت کتاب چیست؟»، گفت: دغدغه فرهنگی بسیار مهم است. قیمت کتاب به قیمت کاغذ بازمی‌گردد و ما در این امر می‌توانیم خودکفا شویم، چون زمینه‌هایی داریم تا دیگر کاغذ وارد کشور نکنیم.

وی ادامه داد: میزان تولید کاغذ ما قابل قبول نبود و در این ۲ سال افزایش چشمگیری پیدا کرده و کتب درسی ما اکنون با کاغذ تولید داخل چاپ و توزیع می‌شود. این کار را باید ادامه دهیم و به دنبال خودکفایی در تولید کاغذ هستیم. وزارت ارشاد و دولت در حال کار هستند و به زودی به همه عزیزان اعلام می‌کنیم که در تولید کاغذ به خودکفایی می‌رسیم و زمان این حرکت بزرگ نیز زمان دوری نیست.

رئیس جمهور پاسخ به سوال روزنامه آساهی ژاپن مبنی بر اینکه «بنا بر گزارش‌ها، سرمایه بلوکه شده ایران در ژاپن یک میلیارد و پانصد میلیون دلار است. آیا دولت ایران برنامه‌ای برای آزادسازی این مبالغ دارد؟ آیا شما برنامه‌ای برای سفر به ژاپن دارد؟»، گفت: ما ارتباط خود را با همه کشور‌هایی که می‌خواهند با ما ارتباط داشته باشند خوب است و هر کشوری که دست دوستی به طرف ما دراز کند دست او را به گرمی می‌فشاریم و هر کشوری که بخواهد به ما تعدی کند دست او قطع می‌شود.

وی بیان کرد: ما به دنبال توسعه روابط با ژاپن و تمامی کشور‌های دوست هستیم. یکی از کار‌هایی که دنبال کردیم آزادسازی پول‌های خو د در کشور‌ها است.

رئیس جمهور تصریح کرد: توصیه ما به دولت ژاپن این است که مستقل باشد و تحت تاثیر آمریکا نباشد. خوب است که ژاپنی‌ها که ظلم‌های آمریکایی‌ها را دیدند تحت تاثیر آن‌ها نباشند.

رئیسی گفت: در صورت زمان مقتضی به ژاپن سفر می‌کنم و روابط ما با ژاپن روابط خوبی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: