دبیر کمیته اطلاع‌رسانی و مستندسازی ستاد مرکزی اربعین:
کد خبر: ۴۰۱۳۵۱
۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
0
علوی گفت: حدود ۱۰۰ بلاگر مشهور دنیا مسئول پوشش اربعین در فضای مجازی هستند و حدود ۲۵ تا ۳۰ نفر از هنرمندان شاخص کشورمان برای پیاده‌روی اربعین حضور دارند.

۱۰۰ بلاگر مشهور دنیا برای پوشش اربعین پای کار می‌آیند

علی علوی، دبیر کمیته اطلاع‌رسانی و مستندسازی ستاد مرکزی اربعین درباره حضور بلاگر‌ها و هنرمندان در پوشش رسانه‌ای مراسم اربعین گفت: امسال ما وارد فضای مجازی شدیم و اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی حدود ۱۰۰ بلاگر مشهور دنیا را برای پوشش اربعین در فضای مجازی هماهنگ کرده است. پیامرسان‌های فضای مجازی به دلیل سهولت دسترسی و آسانی انتقال پیام امکان روایتگری را به افراد داده است.

علوی ادامه داد: امسال تلاش کردیم حدود ۲۵ تا ۳۰ نفر از هنرمندان شاخص کشورمان برای پیاده‌روی اربعین حضور داشته باشند. اما حضور آن‌ها به معنای برنامه‌سازی آن‌ها نیست. یعنی آن‌ها گام به گام در کنار زائران باشند و موقع برگشت دست پر باشند و ایده‌شان را به رسانه ملی پیشنهاد دهند.

دبیر کمیته اطلاع‌رسانی و مستندسازی ستاد مرکزی اربعین درباره نقش رسانه‌ها در معرفی مراسم اربعین توضیح داد: پوشش رسانه‌ای اربعین یکی از بزرگترین برنامه‌ها و عملیات رسانه‌ای رسانه ملی است. پوشش مراسم اربعین از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی شده است. از سال گذشته که راهپیمایی اربعین پایان یافت، بنابه برنامه هرساله جلسات آسیب‌شناسی رسانه‌ای از سال قبل آغاز شد. ما به دلیل وسعت مخاطبان اربعین حسینی نیازمند برنامه‌ریزی مستمر سالانه هستیم.

به گفته وی، رسانه در دو بعد داخلی و بین‌المللی برنامه‌ریزی خود را انجام می‌دهد. بعد داخلی مربوط به هماهنگی‌های معاونت‌های مختلف حوزه پیام، فنی و پشتیبانی است. باید رسانه ملی هر سال متناسب با شعار سال اربعین در حوزه ساختار و محتوا به جمع‌بندی برسد، که باید چکار کند.

علوی افزود: وظیفه دوم ستاد مرکزی اربعین هماهنگ کردن برنامه‌های کمیته‌های مختلف براساس برنامه‌ریزی رسانه و بالعکس است. از آنجایی که وزارت کشور، نماینده، ولی فقیه، سازمان حج و زیارت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار معاونت‌ها و مراکز سی و سه‌گانه ستاد اربعین عضور کمیته اطلاع‌رسانی هستند، می‌طلبد به‌طور متناوب جلساتی را برگزار کنیم، تا نتیجه‌محور باشد.

دبیر کمیته اطلاع‌رسانی و مستندسازی ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به این سوال که بیشتر از چه قالب‌های رسانه‌ای استفاده می‌کنید، گفت: معمولاً در چند قالب پوشش رسانه‌ای می‌کنیم. در حوزه تصویر بهترین قالب ما ارتباط‌های زنده، مصاحبه و حضور کارشناسان در استودیوهاست. اما ماندگارترین کار‌ها که قرابت بیشتری به اربعین حسینی دارد، مستند تحقیقی است. به همین دلیل، رسانه ملی بر روی ساخت مستند‌های فاخر و ماندگار تاکید دارد. از آنجایی که این مستند‌ها به لحاظ زمانی محدودیت ندارد، رسانه می‌تواند از آن‌ها در سال‌های آینده استفاده کند.

علوی با بیان اینکه در کنار مستندسازان مستندسازان گمنامی هم هستند که خارج از وظایف سازمانی‌شان اهل معرفتند، خاطرنشان کرد: خودشان پای کار می‌آیند و اتفاقاً حرفی که از دل برآید، لاجرم بر دل می‌نشیند. مستند‌های آن‌ها به قدری ماندگار است، که حرف ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که در به تصویر کشیدن بین‌المللی رویداد اربعین موفق عمل نکردیم، تصریح کرد: باید بپذیریم یک دنیا رسانه مقابل ما و حقانیت اربعین است. این رسانه‌ها سانسور، تضادسازی، اختلاف افکنی، اسلام ستیزی و اسلام هراسی می‌کنند. وقتی هم که موج جمعیت به سمت کربلا راه افتاد، ادبیات و تعابیر خود را بکار می‌گیرند.

به گفته دبیر کمیته اطلاع‌رسانی و مستندسازی ستاد مرکزی اربعین، آن‌ها می‌دانند که حوزه اربعین و عاشورا تنها حوزه‌ای است، که می‌توانند احساس خطر کنند. به همین دلیل، بهترین ابزار برای آن‌ها سانسور و سیاه‌نمایی است. حدود سه سال است که رسانه ملی بخصوص کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مرکزی اربعین با همکاری اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی پوشش رسانه‌ای حوزه بین‌الملل را برجسته کرده است. امسال ۳۰۰ شبکه از رسانه‌های مختلف دنیا حضور دارند. جبهه مقاومت به‌طور کامل در عراق حضور دارد. معمولاً هرساله BBC WORLD NEWS اربعین را پوشش می‌دهد. ممکن است تعابیر و روایت خود را هم بکار ببرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: