April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
تکلیف ۵ میلیون جامانده سهام عدالت در دست شرکت ها قرار دارد
کد خبر: ۴۰۱۴۱۹
۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
0
چندی پیش در هیات دولت با تخصیص سهام فولاد مبارکه و هلدینگ خلیج فارس به جاماندگان سهام عدالت مخالفت شد و حالا وزیر اقتصاد عنوان کرده که مشکل در تخصیص سهام وجود ندارد.

چالش بی پایان تخصیص سهام عدالت

از یک سال پیش که تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲ در حال تدوین بود پیش بینی تخصیص سهام عدالت به جاماندگان مطرح شده بود، اما هر سری به نحوی اجرای آن به تاخیر می‌افتد.

 به گزارش تحلیل بازار، یکبار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود که ۳ میلیون نفر بیشتر جامانده سهام عدالت نداریم که حدود یک و نیم میلیون نفر آن‌ها جزو سه دهک پایین و مشمول دریافت سهام عدالت هستند.

جاماندگان عدالت دوباره مورد توجه دولت قرار گرفتند در حالی که سال گذشته دولت یک بلوک ۱۲ درصدی از هلدینگ خلیج فارس را واگذار کرده بود که همان برای تخصیص به سهامداران عدالت کافی بود

قرار بود که دهک‌های زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی در مرحله نخست سهام عدالت دریافت کنند و بعد مابقی جاماندگان در اولویت قرار گیرند.

اما بعد از مدتی موضوع تخصیص سهام عدالت به سایر جاماندگان عدالت به فراموشی سپرده شد در حالی که سال گذشته دولت یک بلوک ۱۲ درصدی از هلدینگ خلیج فارس را واگذار کرده بود که همان برای تخصیص به سهامداران عدالت کافی بود.

حتی در یک مرحله موضوع واگذاری سهام شرکت چند رشته‌ای امید مطرح بود که زیر مجموعه بانک سپه است.

به عبارت دیگر زیان ده بودن بانک سپه باعث شده واگذاری دارایی‌های زیرمجموعه این بانک در دستور کار قرار بگیرد که پیش بینی شده حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان دارایی قابل واگذاری دارد.


البته واگذاری دارایی‌های زیر مجموعه‌های وابسته به بانک ملی هم از دیگر گزینه‌های است که دولت در دستور کار دارد و می‌تواند بخشی از آن را به جاماندگان سهام عدالت تخصیص دهد، به همین دلیل می‌توان ادعا کرد که دولت برای تخصیص سهام به جاماندگان مشکلی ندارد.

وزیر اقتصاد تاکید کرده که دولت منابع کافی برای اختصاص سهام عدالت به جاماندگان دارد، فقط اینکه دستگاه‌های مالک سهام باید در این خصوص همکاری لازم را داشته باشند

در همین رابطه احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی درباره جاماندگان سهام عدالت، «از ارسال نامه جدید برای معاون اول رئیس‌جمهور برای اختصاص سهام عدالت به حدود ۴.۵ تا ۵ میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت خبر داده است.

خاندوزی تاکید کرده که دولت منابع کافی برای اختصاص سهام عدالت به جاماندگان دارد، فقط اینکه دستگاه‌های مالک سهام باید در این خصوص همکاری لازم را داشته باشند.»

با توجه به اینکه دولت از زمان مصوبه جوانی جمعیت تخصیص سهام عدالت به نوزادان تازه متولد شده هم اجرا نکرده و سالانه دولت باید منابعی را برای اجرای آن در نظر بگیرید، به همین دلیل باید سیاست‌های پایداری در این بخش وضع کند.

همچنین یک نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اهمیت تخصیص سهام عدالت به همه اقشار جامعه گفت: در زمانی که موضوع تخصیص سهام عدالت مطرح شده بود هیچ تبعیضی وجود نداشت و مقرر شده بود که به هر ایرانی سهام عدالت داده شود.

به گفته محمد حسن آصفری دولت مشکلی برای تخصیص سهام عدالت به همه جاماندگان ندارد و در شرایط کنونی پیش بینی‌های لازم باید برای تخصیص سهام عدالت در لایحه بودجه سال آینده انجام شود

محمد حسن آصفری با بیان اینکه هم اکنون هم دولت مشکلی برای تخصیص سهام عدالت به همه جاماندگان ندارد، تصریح کرد: در شرایط کنونی پیش بینی‌های لازم باید برای تخصیص سهام عدالت در لایحه بودجه سال آینده انجام شود.

او با تاکید بر اینکه سیاست کلان کشور در مسیر واگذاری دارایی‌های دولت به مردم باید باشد، اظهار کرد: هرچند یکی از مواردی که باید به شدن مراقبت کرد آسیب به اعتماد مردم در سرمایه گذاری‌های بورسی است که با نوسانات زیاد دچار تلاطم شده است.

در حال حاضر برخی کارشناسان معتقدند که اجرای طرح تخصیص سهام عدالت به چند موضوع مرتبط است، نخست اینکه هنوز وضعیت شرکت‌های استانی سهام عدالت روشن نیست و بیش از یک ساله سازمان خصوصی سازی قرار شده درباره تعیین تکلیف برگزاری مجامع و همچنین تخصیص سود سهام این شرکت‌ها و حتی انتخاب هیات مدیره این شرکت‌ها مقرراتی اعلام کند، اما هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است.

از طرف دیگر دولت همیشه با کسری بودجه مواجه است و همین موضوع منجر می‌شود در زمان اجرای بودجه برخی از ردیف‌های بودجه را حذف کند یا منابع آن را در جای دیگری هزینه کند.

البته در برخی مواقع هم این موضوع وجود دارد که دولت برای تامین اعتبارات چین طرح‌های از محل‌هایی اعتبار پیش بینی می‌کند که احتمال تحقق آن صد درصد نیست و در زمان اجرای بودجه وقتی منابع پیش بینی شده محقق نمی‌شود عملا طرح هم اجرا نمی‌شود.

براساس این گزارش می‌توان پیش بینی کرد که دولت در لایحه بودجه سال آینده منابع لازم برای تخصیص سهام عدالت را پیش بینی خواهد کرد، اما با توجه به اینکه هم اکنون معاملات سهام عدالت برای دارندگان آن ممکن نیست عملا تاثیر چندانی بر سهام شرکت‌های مورد نظر نخواهد داشت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: