کد خبر: ۴۰۱۵۰۰
۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
0
محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند در قالب تحقیقاتی، بازدارنده‌های خوردگی در لوله‌های انتقال نفت را به تولید برسانند.

تولید بازدارنده‌های خوردگی در چاه‌های نفت

سیدمحمدرضا شجاع، دانش آموخته مقطع دکتری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «سنتز، شناسایی و بررسی عملکرد چارچوب‌های فلزی-آلی هیبریدی با مایعات یونی به عنوان بازدارنده‌های خوردگی در صنعت نفت» گفت: تأمین سوخت یکی از مسائل اساسی هر کشور بوده و انتقال ارزان و مطمئن آن مساله‌ای قابل تامل است.

وی افزود: از راه‌های سریع، مطمئن و پیوسته در انتقال مواد سوختی (نفت و گاز) استفاده از لوله‌کشی است که در این روش با پدید‌ه‌ای به نام خوردگی مواجه هستیم؛ خوردگی یکی از مشکلات عمده در صنایع نفت و گاز به شمار می‌آید و به دنبال خوردگی، نشت مواد سوختی از لوله‌ها و تعمیر و بازسازی آن‌ها به روش‌های سنتی، علاوه بر صرف وقت و هزینه زیاد آسیب‌های زیست محیطی فراوانی را خواهیم داشت.

شجاع عنوان کرد: هدف اصلی و نهایی در این پژوهش جلوگیری از خوردگی در صنعت نفت به ویژه در لوله‌های انتقال نفت با استفاده از انتخاب مواد بازدارنده مناسب بود.

این محقق اضافه کرد: در این تحقیق برای اولین بار با استفاده از مایعات یونی جدید با کمترین پایگاه داده (به عنوان بازدارنده‌های خوردگی سبز)، ساختار‌های فلزی-آلی و رهایش آهسته ماده بازدارنده در طول زمان برای بهبود وضعیت خوردگی لوله‌های انتقال نفت استفاده کردیم.

به گفته وی، از نتایج این طرح می‌توان در صنایع مختلف از جمله صنعت نفت بهره برد.

وی گفت: استفاده از این مایعات به عنوان بازدارنده خوردگی سبز به صورت هیبرید با چارچوب‌های فلزی-آلی و بررسی فرآیند رهایش آهسته بازدارنده جنبه دیگری از نوآوری طرح بود.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان ویژگی‌های طرح ادامه داد: سنتز و شناسایی مایعات یونی جدید، استفاده از چارچوب‌های فلزی-آلی به عنوان کمک بازدارنده و قالب نگه دارنده بازدارنده‌های خوردگی، بررسی فرآینده رهایش آهسته بازدارنده از درون چارچوب‌های فلزی-آلی در طول زمان ویژگی‌های این پروژه به شمار می‌روند.

شجاع خاطرنشان کرد: برای اولین بار از این نوع مایعات یونی سنتز شده در آزمایشگاه با خلوص بالا به عنوان بازدارنده خوردگی سبز در فرآیند رهایش آهسته بازدارنده در محیط آبی استفاده شد.

وی با اشاره به مزیت‌های رقابتی طرح گفت: استفاده از بازدارنده‌های خوردگی سبز در مقایسه با بازدارنده‌های شیمیایی و نو بودن ایده استفاده از چارچوب‌های فلزی-آلی در فرآیند رهایش آهسته بازدارنده خوردگی در محیط آبی از مزیت‌های این طرح به شمار می‌روند.

وی با اشاره به کاربرد‌های پروژه گفت: در صنایع مختلفی (از جمله صنعت نفت) که با مشکل خوردگی تجهیزات مواجه هستند و نیاز به استفاده از بازدارنده‌های شیمیایی در مقیاس بالا دارند با استفاده از نتایج این طرح می‌توان بازدارنده‌های سبز را جایگزین بازدارنده‌های شیمیایی آلاینده محیط زیست کرد.

گفتنی است: استاد راهنمای این طرح عبدوس، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: