کد خبر: ۴۰۱۷۵۸
۲۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
0
پس از گزارش‌هایی مبنی بر ممنوعیت استفاده از آیفون توسط کارمندان دولت چین، سهام اپل سقوط کرد.

سقوط سهام اپل بعد از ممنوعیت‌های وضع شده در چین

پس از اینکه چندین گزارش حاکی از منع استفاده کارکنان دولت چین از آیفون‌های اپل منتشر شد، سهام اپل پس از افت ۴ درصدی در روز چهارشنبه، در روز پنجشنبه هم بیش از ۳ درصد سقوط کرد و مجموع کاهش ارزش بازار این شرکت در دو روز گذشته به حدود ۲۰۰ میلیارد دلار رسید.

روزنامه وال استریت ژورنال روز چهارشنبه گزارش داد که چین به مقامات آژانس‌های دولتی مرکزی دستور داده است که آیفون را به داخل دفتر نیاورند یا از آن‌ها برای کار استفاده نکنند. مشخص نیست که این ممنوعیت‌ها تا چه حد گسترده است.

چین، از جمله هنگ کنگ و تایوان، سومین بازار بزرگ اپل است که ۱۸ درصد از کل درآمد ۳۹۴ میلیارد دلاری را به خود اختصاص داده است. همچنین در چین اکثر محصولات اپل مونتاژ می‌شوند. همچنین چین نقطه روشنی در درآمد‌های سه ماهه شرکت اپل بوده است.

ارزش سهام شرکت‌های تولیدکننده قراردادی اپل و شرکت‌هایی که در معرض آسیب در چین قرار دارند، نظیر برادکام، کوالکام و تگزاس اینسترامنت، بین ۱.۴ تا ۴.۷ درصد سقوط داشتند. افت ارزش سهام اپل روی سه شاخص اصلی بازار آمریکا تاثیر گذاشت.

آمریکا در سال‌های اخیر، دسترسی چین به فناوری‌های مهم نظیر تراشه‌های پیشرفته را محدود کرده است و پکن، به نوبه خود تلاش کرده است وابستگی به فناوری آمریکایی را محدود کرده و واردات از شرکت‌های آمریکایی مانند بوئینگ را کاهش داده است.

بعضی از تحیلگران هشدار داده اند احتمال دارد فروش اپل به دلیل عرضه تلفن هوشمند جدید «میت ۶۰ پرو» هوآوی آسیب ببیند.

این گوشی مجهز به تراشه پیشرفته ساخته شرکت SMIC چین بوده و به منزله یک دستاورد برای این دو شرکت چینی است که هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته اند. این تحریم‌ها به فروش هوآوی در بازار چین ضربه زده و به اپل اجازه داده است بخشی از سهم بازار این برند چینی را تصرف کند.

تونی ساکوناگی، تحلیلگر برنشتاین، در یادداشتی نوشت: ممنوعیت همه کارمندان دولت می‌تواند فروش واحد‌های آیفون در چین را تا ۵ درصد کاهش دهد. مهمتر از آن، این است که استفاده محدود از آیفون در میان کارمندان دولت می‌تواند بر مصرف‌کنندگان و مردم عادی هم تأثیر منفی بگذارد و می‌تواند بخشی از حرکت گسترده‌تر دولت چین برای ترویج استفاده از فناوری داخلی باشد.

منبع:CNBC

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: