April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۱۸۱۲
۲۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
0
جهان از ابتدای سال ۲۰۰۰ تاکنون شاهد بسیاری از زمین‌لرزه‌های مرگبار با سطح ویرانی بسیار بالا بوده است.

ویرانگرترین زلزله‌های قرن ۲۱ در جهان؛ از مراکش تا ژاپن

مراکش در حال حاضر یک تراژدی را تجربه می‌کند. بر اثر زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۸ ریشتر که این کشور را درنوردید، دست‌کم ۲ هزار و ۱۲ نفر کشته و بیش از ۲ هزار نفر دیگر زخمی شدند.

نیرو‌های مسلح مراکش و خدمات اورژانس و حفاظت مدنی به کار شبانه‌روزی برای نجات بازماندگان زمین‌لرزه ادامه می‌دهند.

در حالی که این زمین‌لرزه به کشته شدن تعداد بسیاری و ویرانی‌های گسترده در مراکش منجر شد، اما مرگبارترین زمین‌لرزه در سال‌های اخیر به حساب نمی‌آید.

در ادامه به مرگبارترین زمین‌لرزه‌های قرن ۲۱ اشاره شده است.

زمین‌لرزه هائیتی در سال ۲۰۱۰
در ۱۲ ژانویه ۲۰۱۰ (۲۲ دی سال ۱۳۸۸) زمین‌لرزه‌ای به بزرگی هفت ریشتر «پورتو پرنس»، پایتخت هائیتی را لرزاند. کانون کم‌عمق زمین‌لرزه، که تنها شش مایل زیر سطح زمین بود، باعث شد که بیشتر نیرو به نزدیک محل زندگی مردم هدایت شود.

تا پایان ماه و پس از ۵۲ پس‌لرزه که هائیتی را لرزاند، تلفات این فاجعه به کشته شدن بیش از ۳۰۰ هزار نفر منجر شد که مرگبارترین زمین‌لرزه در قرن بیست‌ویکم تاکنون بوده است.

تخریب گسترده پورتو پرنس به اعلام حمایت جهانی منجر شد. اما در ادامه بهبود آهسته باعث انتقاد از عدم اقدام دولت وقت شد.

در سال ۲۰۱۷، سازمان ملل گزارش داد که ۲.۵ میلیون نفر از مردم هائیتی هنوز به کمک نیاز دارند.

بیشتربخوانید

۱۰ زلزله قدرتمند ثبت‌شده در جهان
زمین‌لرزه اندونزی در سال ۲۰۰۴
در ۲۶ دسامبر سال ۲۰۰۴ (ششم دی سال ۱۳۸۳) زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۹.۱ ریشتر در سواحل اندونزی در اعماق اقیانوس رخ داد. این قوی‌ترین زمین‌لرزه در قرن ۲۱ و سومین زمین‌لرزه قوی از سال ۱۹۰۰ تاکنون بود.

این زمین‌لرزه باعث ایجاد شدیدترین سونامی ثبت شده در تاریخ و باعث مرگ ۲۳۰ هزار نفر شد. این تلفات مختص اندونزی نبوده و شامل افرادی از کشور‌های سریلانکا، تایلند و هند می‌شدند.

زمین‌لرزه ترکیه و سوریه در سال ۲۰۲۳
در ششم فوریه ۲۰۲۳ (۱۷ بهمن سال ۱۴۰۱) ۲ زمین‌لرزه، همچنین با کانون‌های سطحی با عمق حدود پنج مایل منطقه مرزی ترکیه و سوریه را لرزاند و خسارات گسترده‌ای در هر ۲ کشور ایجاد کرد. این ۲ زمین‌لرزه در مجموع جان بیش از ۵۰ هزار نفر را گرفت.

شرایط بد آب‌وهوایی، از جمله برف، یخ، و طوفان‌های زمستانی مانع بزرگی برای تلاش‌های جست‌وجو و امداد و نجات شد.

در سوریه، تحریم‌های غرب مانع از این شد که خیریه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری بتوانند به این کشور کمک کنند. این زمین‌لرزه به تعلیق تحریم‌های آمریکا به مدت ۱۸۰ روز منجر شد.

زمین‌لرزه ژاپن در سال ۲۰۱۱،
۱۱ مارس ۲۰۱۱ (۲۰ اسفند سال ۱۳۸۹) زمین‌لرزه‌ای بزرگ که کانونش در دریا بود و همچنین ۹.۱ ریشتر قدرت داشت، سواحل ژاپن را درنوردید و در ادامه باعث ایجاد یک سونامی مرگبار شد. این سونامی ۳۰ دقیقه پس از زمین‌لرزه مهیب رخ داده و بخش‌هایی از سواحل ژاپن را ویران کرد.

امواج بلند ناشی از سونامی همچنین به ژنراتور‌های اضطراری دیزلی نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما آسیب رساند که به ذوب رآکتور‌ها و انتشار پسماند‌های رادیواکتیو منجر شد.

در مجموع ۱۸ هزار نفر در ژاپن بر اثر زمین‌لرزه و سونامی جان خود را از دست دادند.

موارد دیگر
از دیگر زمین‌لرزه‌های مرگبار در قرن ۲۱ می‌توان به زمین‌لرزه چین در سال ۲۰۰۸ با بیش از ۸۷ هزار کشته، زمین‌لرزه پاکستان در سال ۲۰۰۵ با بیش از ۷۶ هزار کشته و زمین‌لرزه هند در سال ۲۰۰۱ با بیش از ۲۰ هزار کشته اشاره کرد.

منبع: میزان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: