April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۱۸۶۴
۲۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
0
گاهی اوقات هنگام وقوع زلزله نور سفیدی در آسمان ظاهر می‌شود.

علت ظهور نور سفید در آسمان، هنگام زلزله بزرگ چیست؟

انجمن نجوم جده اعلام کرده است که ماهیت نور سفیدی که همراه با یک زلزله بزرگ در آسمان ظاهر می‌شود، به طور کامل درک نشده است؛ اما توضیحات احتمالی زیادی وجود دارد که هیچ یک از آن‌ها به طور قطعی ثابت نشده اند.

این انجمن افزود: یک احتمال این است که نور سفید از حرکت سنگ‌ها در پوسته زمین ناشی می‌شود. وقتی سنگ‌ها به یکدیگر ساییده می‌شوند، می‌توانند بار الکتریکی ایجاد کنند. این بار می‌تواند هوا را یونیزه و یک اثر درخشان ایجاد کند.

احتمال دیگر این است که نور سفید از اصطکاک بخار آب موجود در هوا ناشی می‌شود؛ به گونه‌ای که وقتی زمین می‌لرزد، ارتعاشاتی رخ می‌دهد که باعث ساییده شدن بخار آب به یکدیگر می‌شود. این اصطکاک همچنین می‌تواند یک بار الکتریکی ایجاد کند که هوا را یونیزه و جلوه‌ای درخشان ایجاد می‌کند.

انجمن نجوم جده ادامه داد: همچنین ممکن است نور سفید ناشی از آزاد شدن گاز‌های پوسته زمین باشد. هنگامی که سنگ‌ها متلاشی می‌شوند، می‌توانند گاز‌هایی مانند هیدروژن، متان و دی اکسید کربن آزاد کنند. این گاز‌ها سپس می‌توانند با یکدیگر در هوا تعامل پیدا کرده و یک اثر درخشان ایجاد کند که البته برای تعیین علت دقیق نور‌های سفید پس از زلزله به تحقیقات بیشتری نیاز است.

طبق این گزارش، مدت زمان ظهور این نور‌های سفید نیز متفاوت است. برخی از نور‌ها تنها چند ثانیه دوام می‌آورند و برخی دیگر چند دقیقه یا حتی چند ساعت طول می‌کشند. به طور کلی، نور‌های زلزله پدیده‌ای نادر و مرموز هستند، اما یادآور قدرت زمین هستند.

منبع: اخبار الیوم

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: