April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
ستاره شناسان یک سیاره فراخورشیدی پنهان را در یک منظومه ستاره‌ای عجیب شناسایی کرده‌اند.

کشف یک سیاره فراخورشیدی پنهان در یک منظومه ستاره‌ای عجیب

ستاره شناسان هنگامی که تصاویر گرفته شده توسط یکی از بزرگترین تلسکوپ‌های جهان را تجزیه و تحلیل کردند، به کشف غیرمنتظره‌ای دست یافتند.

یک تلسکوپ خیلی بزرگ در شیلی توانست از سیاره‌ای که به دور ستاره‌ای در منظومه چند ستاره‌ای در فاصله حدود ۴۸۰ سال نوری از زمین می‌چرخد، تصویربرداری کند.

این سیاره فراخورشیدی که ۱۵ برابر بزرگتر از بزرگترین سیاره مشتری در منظومه شمسی است، به دور ستاره کوچکی می‌چرخد که خودش به دور ستاره بزرگتری می‌چرخد.

منظومه ستاره‌ای که HIP ۸۱۲۰۸ نامیده شده، مدت‌هاست که برای اخترشناسان شناخته شده بود؛ اما وجود یک سیاره فراخورشیدی در مدار ستاره کوچک‌تر برای اخترشناسان غافلگیر کننده بود.

سیاره فراخورشیدی تازه کشف شده، بسیار پرجرم است و رصدخانه اروپای جنوبی در شیلی در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشف این تیم نشان دهنده اولین سیستم چهار ضلعی هرمی است که با استفاده از تصویربرداری مستقیم پیدا شده است؛ زیرا بیشتر سیارات فراخورشیدی از طریق به اصطلاح روش ترانزیت کشف می‌شوند که شامل رصد شیب‌های دقیق در روشنایی ستاره‌ای است که در اثر عبور یک سیاره از مقابل قرص آن از نقطه رصد ایجاد می‌شود.

اما تصویربرداری مستقیم از اجرام سیاره‌ای به تلسکوپ‌های بسیار قدرتمند و دوربین‌های بسیار حساس نیاز است و در تصاویر دوباره تحلیل‌شده، ستاره‌شناسان رصدخانه‌ای در پاریس کشف کردند که این سیاره فراخورشیدی غول‌پیکر حبابی را در حلقه‌ای از نور در اطراف ستاره مادرش تشکیل می‌دهد.

ESO در این بیانیه اضافه کرد: این کشف به ستاره شناسان کمک می‌کند تا درک خود را از شکل گیری سیستم‌های پیچیده ارتقاء دهند.