April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس تشریح کرد
کد خبر: ۴۰۲۳۵۶
۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت قابل توجه صنعت مس در اقتصاد گفت: هنوز تا رسیدن به جایگاه واقعی صنعت مس فاصله بسیاری داریم.

توانایی مس برای شکوفایی اقتصاد

روح الله عباسپور جانی نقش معادن در اقتصاد را برجسته توصیف کرد و گفت: آمار‌ها حکایت از آن دارد که ۶۱ نوع ماده معدنی در کشور وجود دارد که اگر این میزان ماده معدنی در هر کشوری بود، به تنهایی می‌توانست اقتصاد آن کشور را شکوفا کند.


وی دلیل ناتوانی در بدست آوردن رشد اقتصادی از ظرفیت معدن را نداشتن راهبرد توصیف کرد و گفت: متاسفانه در بخش معدن دچار روزمرگی شده ایم در حالی که باید یک راهبرد کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت مناسب برنامه ریزی کنیم.


نماینده بویین زهرا در مجلس شورای اسلامی از مس به عنوان یکی از معادنی یاد کرد که ارزش افزوده بسیار بالایی دارد و گفت: کافی است به درآمد‌های ناشی از مس توجه کنیم تا قدر این ماده معدنی ارزشمند را بدانیم.


وی با تشریح هزینه فایده استخراج مس پرداخت و آنرا ابزاری قدرتمند برای فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی توصیف کرد و گفت: استخراج هر تن مس حدود ۲۵۰۰ دلار هزینه می‌برد، در حالی که می‌توانیم همین مس را پس از فرآوری تا ۱۳ هزار دلار بفروشیم، بنابراین سود مس از نفت بسیار بیشتر است.


سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به ذخایر مس در کشور گفت: بیش از ۱۸ میلیارد تن مواد معدنی در معادن مس داریم که می‌تواند پاسخگوی نیاز ۲۰۰ سال آینده باشد.


وی از ضعف اکتشاف در کشور انتقاد کرد و گفت: متاسفانه تنها۷ درصد ذخایر مس در کشور کشف شده که اگر استخراج را جدی بگیریم، این عدد بسیاری بیشتر از این‌ها خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید:

اعتراف وزیر کشور به ظرفیت بالای مس در اقتصاد


عباسپور در پاسخ به اینکه دلیل اکتشاف پایین چیست گفت: هنگامی که اتفاق مبارکی در اقتصاد کشور نمی‌افتد، باید دلایل را به صورت همه جانبه بررسی کرد. بی شک برخی ناشی از سومدیریت و برخی دیگر ناشی از کمبود ظرفیت هاست.


وی با تاکید بر اینکه برای استخراج مس ابتدا به اکتشاف نیاز داریم گفت: برای اکتشاف و استخراج باید چند نیاز مهم برآورده شود؛ که مهمترین آن‌ها اعتبار است. امروزه برای اکتشاف یا استخراج به اعتبارات قابل توجهی نیاز داریم که باید تامین شود.


نماینده بویین زهرا در مجلس دومین مشکل در اکتشاف و استخراج را ماشین آلات فرسوده و ناتوانی در خرید ماشین آلات جدید بدلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم توصیف کرد و گفت: ماشین آلات فرسوده هزینه تولید را بالا می‌برد و باید ماشین آلات معدنی بروز خریداری شود.


وی بر فاصله گرفتن از خام فروشی تاکید کرد و گفت: مس ظرفیت بزرگی برای اقتصاد کشور است که باید از این ظرفیت استفاده کرد، به همین دلیل باید نیاز کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی به ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته هر چه سریعتر تامین شود.


عباسپور با تاکید بر اینکه خوشبختانه مسوولان شرکت ملی صنایع مس به عنوان متولی این صنعت و معدن، اقدامات لازم برای بروز کردن حرکت اکتشاف و استخراج را انجام می‌دهند گفت: در سفر وزیر پیشین صمت و رئیس شرکت ملی مس به بلاروس، تفاهم نامه‌هایی ابرای تامین نیاز کشور به ۵۲۰ دستگاه دامپتراک امضا شد.


وی از نقش برجسته دامپتراک برای روان کردن تولید مس خبر داد و گفت: ظرفیت دامپتراک۴۵۰ تن ماده معدنی است که در قالب این تفاهمنامه، قرار شد تا ۳ سال آینده این ماشین‌های صنعتی، معدنی به ایران وارد شود.


سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تا وقتی اعتبار و تجهیزات در کنار هم قرار نگیرد، امکان دستیابی به اهداف امکان پذیر نیست گفت: برای آنکه مس به شکوفایی برسد، باید مجموعه‌ای از اقدامات در کنار هم قرار گیرد.


عباسپور جانی با تاکید بر اینکه مدیران صنعت مس باید نهایت تلاش خود را به عمل آورند گفت: مدیران صنعت مس باید بدنبال راهکار‌هایی برای اکتشاف، استخراج و ارزش افزوده در صنعت مس باشند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: