با پرداخت ۲۱ هزار میلیارد تسهیلات و کسب رتبه سوم صورت گرفت
کد خبر: ۴۰۲۴۶۱
۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
0
پرداخت ۲۱ هزار میلیارد تسهیلات و کسب رتبه سوم نشانگر حمایت قاطع بانک صادرات از فرزندآوری است.

حمایت قاطع بانک صادرات از فرزندآوری

افزایش تحقیقات علمی باعث شده تا بسیاری از بیماری‌ها مقابل دستاورد‌های علمی سرتعظیم فرود بیاورند و کاهش مرگ و میر رقم بخورد. افزایش توان علمی از یک سو و افزایش بهداشت از سوی دیگر، باعث شده تا تهدید جان انسان‌ها به حداقل ممکن کاهش یابد که همین امر افزایش سن امید به زندگی به ۷۵ سال را رقم زده که مفهوم دیگر آن افزایش جمعیت سالمندی است. اما سالمندی در جهان به شمشیر دو لبه‌ای تبدیل شده که از یک سو بیانگر دستاورد‌های علمی و تسخیر مرز‌های تهدید سلامت است و از سوی دیگر افزایش جمعیتی است که بیش از آنکه تولیدکننده باشند، مصرف کننده هستند و بدتر اینکه نیاز به هزینه‌های درمانی خاص در دو بخش دارو و درمان دارند.

کانون خانواده در تهدید

آنچه برای جامعه خطرناک‌تر است، کاهش ازدواج و فرزند آوری است. متاسفانه امروزه جامعه جهانی رغبتی به تشکیل خانواده ندارد و همجنس گرایی نیز لطمه بیشتری به کانون خانواده می‌زند که این عوامل دست به دست می‌دهد تا فرزند آوری بشدت کاهش یابد، زیرا هنگامی که خانواه‌ای به معنای واقعی تشکیل نشود، نمی‌توان امیدی به فرزند آوری داشت. فرهنگ تهاجمی غلطی نیز حاکم شده که فرزند را عامل دست و پا گیر توصیف می‌کند، به همین دلیل بسیاری از زوج‌ها رغبتی به فرزند آوری ندارند یا معتقد هستند خانواده در حد یک فرزند کافی است.

تاثیرات موانع اقتصادی

اما شرایط در کشور ما متفاوت است. تورم بالای ۴۰ درصد به اعتراف نظام آماری کشور و تورم بالای ۶۰ درصدی در واقعیت، انگیزه فرزند آوری را بشدت کاهش داده است. امروزه یک زن و شوهر باید هر دو شاغل باشند تا با حقوق یکی هزینه اجاره مسکن آن هم در جنوب شهر را پرداخت و با حقوق دیگری از عهده هزینه‌های روزمره زندگی برآمد. بدتر آنکه روز به روز تورم بالاتر می‌رود و دولت در کنترل تورم ناتوان بوده و از سوی دیگر افزایش حقوق هرگز با تورم همخوانی نداشته که معادله زندگی در شرایط سخت را مقابل چشم حقوق بگیران رقم زده است.

 

بیشتر بخوانید:

قبولی بانک صادرات با رتبه برتر در اشتغالزایی


مشوق تنها راهکار

در این شرایط برای آنکه فرزندآوری تشویق و تبلیغ شود، تنها یک راهکار باقی مانده که ایجاد مشوق برای فرزندآوری است که پرداخت تسهیلات بانکی مهمترین آنهاست. تسهیلات وام خرید یا اجاره مسکن، اشتغالزایی و مواردی از این دست جایگاه خاص خودش را دارد و تمامی اقشار جامعه ناچار هستند سقفی بالای سر داشته با کاری برای خود دست و پا کنند که نیاز به نقدینگی، دریافت تسهیلات را توجیه می‌کند، اما برای فرزندآوری هیچ الزامی وجود ندارد. به همین دلیل وقتی تسهیلات فرزندآوری تعریف می‌شود، باید به سرعت و بسادگی از سوی بانک‌ها پرداخت شود.

بی رغبتی بانک‌ها در تسهیلات تکلیفی

واقعیت این است که بانک‌ها رغبتی به پرداخت تسهیلات تکلیفی ندارند، زیرا بهره لازم به این تسهیلات پرداخت نمی‌شود و قدرت و ظرفیت تسهیلات پردازی بانک‌ها را نیز کاهش می‌دهد. اما از آنجا که تسهیلات تکلیفی بر مبنای مصوبات بودجه بر عهده بانک‌ها گذاشته می‌شود، باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنند که متاسفانه با بی توجهی رو به رو می‌شود. این در حالی است که سالمندی به عنوان تهدیدی جدی مطرح شده و فرزندآوری تنها راهکار مقابله با این معضل است.

رتبه سوم بانک صادرات

در شرایطی که بسیاری از بانک‌ها از انجام تکالیف مرتبط با جامعه سرباز می‌زنند، برخی بانک‌ها نیز نسبت به تکالیف حاکمیتی بخوبی عمل می‌کنند. یکی از این بانکها، بانک صادرات ایران است که در پنج ماه نخست سال جاری به منظور حمایت از طرح جوانی جمعیت با پرداخت بیش از ۳۴ هزار فقره وام قرض‌الحسنه فرزندآوری، رتبه سوم را در شبکه بانکی به خود اختصاص داده است.

حمایت عملی از فرزندآوری

بر اساس آمار‌های اعلام شده از سوی بانک مرکزی، بانک صادرات ایران در مدت ۵ ماه با پرداخت ۳۴ هزار و ۹۵ فقره وام قرض‌الحسنه فرزندآوری به ارزش بالغ بر ۲۱ هزار میلیارد ریال بیش از ۱۱ درصد حجم و ارزش این وام را در نظام بانکی پرداخت کرده و روند تکمیل پرونده‌ها و پرداخت این وام همچنان ادامه دارد. برای اثبات نقش بانک صادرات در تسهیلات تکلیفی فرزندآوری، باید به آمار‌های کلان اعلامی در این خصوص نگاه کنیم که بر اساس این آمارها، نظام بانکی در ۵ ماهه سال جاری ۲۹۷ هزار و ۷۳۲ فقره وام قرض‌الحسنه فرزندآوری به ارزش نزدیک به ۱۸۳ هزار میلیارد ریال به متقاضیان واجد شرایط پرداخت کرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: