April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۲۷۹۷
۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
0
سالهاست کودکان و نوجوانان فلسطینی روی خوش در سرزمین آبا و اجدادی خود ندیده‌اند و از بدو تولد چیزی جز اشغالگری، کشتار و آوارگی به یاد ندارند.

نهم مهر در تقویم کشورمان، روز همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی نام‌گذاری شده است. در سال ۲۰۰۰ میلادی، در چنین روزی «محمد الدره»، نوجوان ۱۲ ساله فلسطینی به‌طرزی فجیع به دست نظامیان رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. تصویر شهادت او، درحالی که پشت پدر خود پنهان شده بود تا از شر حمله نظامیان صهیونیست در امان باشد، بار‌ها از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد و رسوایی رژیم اشغالگر قدس و حامیان این رژیم را در دنیا، به دنبال داشت.

این روز به پیشنهاد جمعیت دفاع از ملت فلسطین در تقویم جمهوری اسلامی ایران ثبت شده و نمادی از دادخواهی دانش‌آموزان ایرانی از مستکبران جهان و همچنین اعلام همدردی و همبستگی بین دانش‌آموزان ایرانی و کودکان و نوجوانان مبارز فلسطینی معرفی می‌شود.

محمد الدوره و پدرش

شهادت محمد الدوره و پدرش

شهادت ۲ هزار و ۱۲ کودک فلسطینی طی ۱۶ سال گذشته
به تازگی جنبش بین المللی نجات کودکان اعلام کرد که در طی ۱۶ سال گذشته ۲ هزار و ۱۲ کودک فلسطینی توسط نیرو‌های رژیم صهیونیستی و یهودیان شهرک نشین شهید شده اند و رژیم صهیونیستی با هدف مجازات خانواده‌های کودکان، حتی از تحویل دادن جنازه کودکان به بستگانشان هم خودداری کرده است. وجود مصونیت برای نظامیان صهیونیستی مانع آن شده تا قاتلان کودکان فلسطینی محاکمه و مجازات شوند. این گزارش همچنین از مقامات صهیونیستی درخواست کرده تا برای جلوگیری از تداوم شهید شدن کودکان به محاصره نوار غزه پایان دهد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی کودکان فلسطینی را به شهادت می‌رساند، بدون اینکه حتی مجازات شده و تحت پیگرد قرار بگیرند. در این گزارش آمده است که تنها در اواخر ماه گذشته میلادی، ۳۴ کودک فلسطینی در کرانه باختری به ضرب گلوله نظامیان صهیونیستی به شهادت رسیدند و هیچ کس در این راستا بازخواست و محاکمه نشده است. این سازمان ضمن اشاره به افزایش روزافزون شهادت کودکان فلسطینی در اراضی اشغالی، هشدار داد که اگر رژیم صهیونیستی تحت فشار‌های حقیقی قرار نگیرد، شاهد قتل و کشتار شمار بیشتری از کودکان فلسطینی خواهیم بود.

در بخش دیگری از این گزارش همچنین تاکید شده است که نظامیان صهیونیستی در اکثر موارد، بدون هیچ گونه اخطاری به قسمت بالاتنه کودکان فلسطینی شلیک کرده‌اند که شدت سرکوب‌های وحشیانه و نژادپرستانه رژیم اشغالگر را نشان می‌دهد. سازمان دیده‌بان حقوق بشر چندین توصیه ارائه می‌دهد که عبارتند از: گوترش باید ارتش اسرائیل را در فهرست مرتکبان جنایات هولناک علیه کودکان قرار دهد. دادگاه جنایی لاهه باید هر چه زودتر تحقیقات خود را درباره جنایات اسرائیل علیه کودکان فلسطینی آغاز کند.

روزنامه عبری زبان هاآرتص نیز گزارش داده که از دسامبر سال ۲۰۲۱ به نظامیان صهیونیستی اجازه داده شده به سمت فلسطینیان در صورت پرتاب سنگ یا کوکتول مولوتف تیراندازی کنند.

شهادت کودکان فلسطینی

مادر فلسطینی

۵۳ درصد جمعیت فلسطین افراد زیر ۱۸ سال هستند
طبق ماده ۱ کنوانسیون حقوق کودک، کودک به هر انسانی زیر هجده سال گفته می‌شود، مگر اینکه بر اساس قانون، ثابت شود که او زودتر به سن بلوغ رسیده است. جامعه فلسطین از این جهت متمایز از سایر جوامع است، زیرا جامعه‌ای جوان است و طبق گزارش اداره مرکزی آمار فلسطین در سرزمین‌های فلسطینی کودکان حدود نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند. بر اساس این داده‌ها، جمعیت افراد زیر ۱۵ سال در سرزمین‌های فلسطینی تا سال گذشته میلادی به ۴۶.۵ درصد رسیده است، به گونه‌ای که در کرانه باختری، ۴۴.۶ درصد و در نوار غزه ۵۳.۳ درصد ثبت شده است. این تفاوت در درجه اول به دلیل نرخ بالای زاد و ولد در نوار غزه نسبت به کرانه باختری است و تفاوت در محیط اجتماعی و جغرافیایی نیز می‌تواند بر نرخ بالای زاد و ولد در این نوار تأثیرگذار بوده باشد.

در یک مطالعه اخیر که توسط اداره مرکزی آمار فلسطین تهیه شده است، درصد افراد زیر ۱۸ سال، ۵۳ درصد برآورد شده است که از این تعداد ۴۹،۱ درصد زن و ۵۰.۹ درصد مرد بوده‌اند و به صورت کلی ارزیابی‌های فلسطینی نشان می‌دهد که جامعه فلسطین در طول سه دهه آینده جوان خواهد ماند.

بازداشت کودکان در فلسطین

بازداشت کودک فلسطینی

اشغالگری صهیونیست‌ها در سرزمین، جان و فرهنگ فلسطین
از زمان اشغال سرزمین‌های فلسطینی تحت اشغال رژیم صهیونیستی، اشغالگران اسرائیلی برنامه‌های خود را برای دستیابی به اهداف توسعه‌طلبانه خصمانه خود علیه مردم فلسطین قرار داده‌اند. شکی نیست که اشغالگران سرزمین و انسان فلسطین را با هم هدف قرار دادند و یکی از برنامه‌های آن‌ها برای هدف قرار دادن انسان فلسطینی، گسترش جهل و نادانی در بین فلسطینی‌ها و جدا کردن آن‌ها از تعلق به فرهنگ دیرینه خود و القای ارزش‌های صهیونیستی در روح آنهاست.

رژیم صهیونیستی برای دستیابی به این غایت خود، از طریق نظام آموزشی در مدارس رسمی در بخش شرقی قدس به شدت درصدد عملی کردن یهودی‌سازی است تا جایی که خیلی از کودکان را وادار به ترک تحصیل می‌کند بدون اینکه طرفی رسمی به دنبال رسیدگی به این مشکل باشد. در حالی که آن‌ها می‌دانند که کودکانی که مدرسه را رها می‌کنند مجبور می‌شوند به بازار کار اسرائیل ملحق شوند و از همه جهت در معرض ظلم و تبعیض قرار گیرند.

تخریب مدارس در فلسطین

درحالی که سال تحصیلی جدید کودکان فلسطینی در مدارس رام‌الله، البیره، بیت لحم و قدس آغاز شده رژیم اشغالگر صهیونیستی دست‌کم ۵۳ مدرسه فلسطینی واقع در مناطق موسوم به «ج» در کرانه باختری را به تخریب تهدید کرده و این موضوع آینده بیش از هزار دانش‌آموز فلسطینی را در معرض خطر قرار داده است. برخی مدارس فلسطینی در «مسافر یطا» واقع در الخلیل و منطقه الاغوار اخطاریه نهایی تخریب دریافت کرده‌اند و این موضوع نگرانی‌ها پیرامون آینده دانش‌آموزان این مناطق را افزایش داده است. مقامات رژیم اشغالگر صهیونیستی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون سه مدرسه فلسطینی واقع در کرانه باختری را ویران کرده‌اند. به‌گفته مؤید شعبان، رئیس کمیته «مقاومت در برابر دیوار و شهرک‌سازی» هدف قراردادن مداوم مدارس فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی نقض ساده‌ترین قوانین حقوق بشر از جمله حق یادگیری و حق تضمین دوران کودکی سالم برای کودکان به‌ویژه کودکان تحت سلطه اشغالگران است. صدور مجوز‌های بدون محدودیت از سوی مقامات رژیم صهیونیستی برای شهرک‌نشینان صهیونیست و در عین حال، ممانعت از تداوم زندگی عادی فلسطینیان، سیاست‌های این رژیم نژادپرستانه است.

کودکان فلسطینی بر مزار کودک شهید

این تنها بخشی از اوضاع کودکان و نوجوانانی است که به جای آرامش در بهترین سال‌های زندگی شاید روزی نیست که شاهد کشتار و وحشیگری صهیونیست‌ها در خانه و کاشانه خود نباشند. کودکانی که در اردوگاه‌ها به دنیا آمده اند و هر روز تلخی از دست دادن‌های زیادی را چشیده اند. این کودکان تخریب خانه هایشان با بولدوزر‌های رژیم صهیونیستی را دیده اند، بازداشت پدران و مادرانشان را به هیچ جرمی از نزدیک لمس کرده اند. از حق طبیعی و ابتدایی تحصیل بازمانده اند. شهادت دوستان و هم بازی هایشان را به چشم دیده اند، ولی تمام این رنج‌ها موجب نمی‌شود کودکان فلسطینی از آرزو‌ها و خواسته‌های خود دست بکشند. این کودکان قطعاً در آینده‌ای نه چندان دور به این سال‌ها رنج پایان می‌دهند و داستان غم انگیز این دوران را وارد دوران جدیدی می‌کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: