April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۳۱۳۲
۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
0
شهرک‌سازی در اطراف تهران یکی از وعده‌های مدیریت شهری بوده، اما تا به امروز کار به جایی نرسیده است.

شهرک‌سازی در اطراف تهران؛ وعده‌ای که محقق نشد/ عضو‌شورا: دولت شرایط ایجاد نکرد!

مدیریت شهری دوره ششم از زمانی که صندلی اجرا و نظارت را تحویل گرفته همچون مدیران دوره قبل وعده و وعید‌هایی در بیشتر حوزه‌ها خصوصا حوزه‌هایی که برای مردم دغدغه است، ارائه کرده! حالا بخش کمی از آن به نتیجه رسیده و بخش زیادی که در گزارش‌های قبل به آن پرداختیم به نتیجه نرسیده، یکی از وعده‌هایی که توسط مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در صحن علنی مطرح شد، ساخت یک شهرک جدید در اطراف تهران در دوره ششم بود که بسیار زود تیتر رسانه‌ها شد و به نظر اقدامی خوب و قابل تامل است از نظر چمران، شهرداری برای انجام ساخت و ساز‌ها و شهرک سازی باید از شورای شهر مجوز بگیرد حتی اگر از میزان مقرر در بودجه شورای شهر بیشتر شود شهرداری باید اجازه شورای شهر را اخذ کند، اما اگر کمتر باشد نیازی به اخذ اجازه ندارد؛ پس از آن هم معاون وزیر راه و شهرسازی هم حکم تایید بر این وعده زد و اعلام کرد که این اقدام در دستور کار است و انجام می‌شود؛ حال مدتی است که از این صحبت‌ها می‌گذرد! موضوع را از پرویز سروری نایب رییس شورای شهر تهران پیگیری کردیم.

پرویز سروری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد که در حال حاضر در زمینه تسهیلات به مشکل خوردیم و شرایط وجود ندارد، اما شهرک سازی و ساخت و ساز در بحث نهضت مسکن بسیار تاثیرگذار است، زیرا زیرساخت‌ها وجود دارد، اما باید تقویت شود البته چنین کاری دولت را هم خیلی جلو می‌اندازد، زیرا دیگر درگیر آب و برق و زمین و امثال آن نمی‌شود؛ وی تاکید کرد که تا به امروز برای ۵۰۰ هزار واحد تفاهم نامه داشتیم که ۴۰ هزار مورد آن اجرایی شده است. ما برای شهرک سازی نیاز به کمک دولت داریم بدون تسهیلات کاری جلو نمی‌رود. دولت باید کار‌ها را اولویت بندی کند و برای اجرایی کردن این وعده لازم است که به بخش مدیریت شهری توجه شود متاسفانه دولت تا به امروز نتوانسته شرایط و جاذبه‌های لازم را برای فعال کردن بافت فرسوده، تولید مسکن و تقویت سرانه‌ها بوجود بیاورد.

نکته مهم این است که با توجه به افزایش جمعیت، ظهور انقلاب صنعتی و عوارض طبیعی و غیرطبیعی مانند سیل، زلزله و جنگ نیاز است که ساخت و ساز‌ها با جدیت بیشتری انجام شود و پشت گوش قرار نگیرد؛ حل مشکلات کمبود مسکن با استفاده از روش‌های سنتی گذشته دیگر پاسخگو نیست و باید ضرورت پرداختن به آن به صورت عملی، تخصصی و اجرایی بیش از پیش مطرح شود و با توجه به اصول معماری پایدار و استفاده از روش‌ها و مصالح جدید جهت افزایش سرعت ساخت، ارتقای کیفیت ساخت و افزایش عمر مفید ساختمان‌ها می‌توان گام موثری در جهت حل مشکل کمبود مسکن در کشور برداشت، تولید مسکن قلب تپنده رشد وتوسعه ملی است و تنها با ایجاد یک شهرک در اطراف تهران، چند میلیون نفر صاحب خانه می‌شوند و این آرزوی خانه دار شدن مردم شاید تا حدودی برآورده شود، اما لازم است که هم دولت و هم شهرداری تهران نگاه جدی تری به این موضوع داشته باشند و این وعده مانند دیگر وعده‌ها در سایه فراموشی نرود؛ به خاطر داریم که علیرضا زاکانی شهردار تهران بار‌ها در سخنرانی‌های خود گفته است که نمی‌گذاریم حسرت خانه دار شدن در دل جوانان بماند و نخواهیم گذاشت بخش عمده‌ای از درآمد مردم مصروف حوزه مسکن شود.

مهدی پیرهادی عضو شورای شهر تهران بر این باور است که نیاز به مسکن در کلان شهر تهران بسیار مهم است و شهرک سازی بالید در دستورکار قرار بگیرد، زیرا در تهران یک میلیون مسکن کم داریم و در سال‌های گذشته به نیاز مردم بی توجهی شده است. به گفته کارشناسان، مردم برای اجاره نشینی بیش از ۶۵ درصد از درآمد خود را هزینه می‌کنند و آرزوی صاحب مسکن شدن مردم به ۶۷ سال رسیده است! با توجه به اشراف داشتن مسئولان بر این مشکل و معضل بهتر نیست که برای شهرک سازی تدبیری اندیشیده شود؟ تا مردم بتوانند با ارائه تسهیلات به آن‌ها خانه دار شوند؟ باید منتظر ماند و دید که مدیریت شهری دوره ششم به همراه دولت و وزارت راه و شهرسازی قرار است چگونه این وعده را تعیین تکلیف کنند، زیرا تا به امروز که وضعیت مسکن و شهرک سازی وضعیت خوبی نداشته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: