در نشست هم‌اندیشی استانداران تشریح شد؛
کد خبر: ۴۰۳۱۹۲
۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰
0
معاون اول رئیس جمهور ضمن تشریح ۱۲ ماموریت دولت به استانداران گفت: باید تمام طرح‌ها و برنامه‌ها در هر استان با نظر نهایی استاندار انجام شود.

۱۲ دستور و ماموریت دولت به استانداران

محمد مخبر در نشست هم اندیشی با استانداران، با تاکید بر اینکه استانداران نماینده تام الاختیار و اصلی دولت در استان‌ها هستند، گفت: از اشکالات اساسی مدیریت استان‌ها این است که بعضا اختیارات برای استانداران متناسب با ماموریت‌های سنگین آنان تعریف نشده و به دنبال آن هستیم با برنامه ریزی و تصویب یک طرح در هیئت دولت، به افزایش اختیارات استانداران برای اجرای ماموریت‌های استانی و حل مشکلات کمک شود.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: باید تمام طرح‌ها و برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در هر استان با نظر و تصمیم گیری نهایی استاندار انجام شود و هیچ اقدامی بدون مجوز و اطلاع استاندار برنامه ریزی و انجام نشود و در همه موارد این استاندار است که باید جمع بندی، اعلام نظر و مدیریت کند.

وی افزود: هر گونه تصمیم درخصوص نحوه تخصیص منابع مالی و تسهیلات در اجرای قرارداد‌ها باید توسط استاندار و در شورای برنامه ریزی استان‌ها نهایی و عملیاتی شود و در نهایت این استاندار است که می‌تواند با بررسی تمامی جوانب و تشخیص مصلحت هر استان بهترین تصمیم را برای پیشرفت و آبادنی استان خود اتخاذ کند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه به تبیین و تشریح ۱۲ ماموریت مهم و اولویت دار دولت برای استانداران پرداخت و تاکید کرد: اجرای این موضوعات نه یک توصیه بلکه دستور دولت است و باید استانداران با تعامل و همکاری وزیر کشور برنامه زمان بندی شده با مجری مشخص تعیین کنند و گزارش پیشرفت اجرای این ماموریت‌ها ارائه شود.

وی به نامگذاری شعار سال با عنوان رشد تولید و مهار تورم توسط مقام معظم رهبری اشاره و تصریح کرد: تحقق شعار سال در زمینه رشد تولید و مهار تورم تنها در استان‌ها اتفاق می‌افتد و نرخ تورم و رشد تولید کشور با معیار استانی سنجیده می‌شود و تا فرصت باقیمانده باید برخی استان‌ها برخی عقب ماندگی‌های خود در این دو موضوع را تا پایان سال جبران کنند.

وی افزود: مقام معظم رهبری علاوه بر مهار تورم و رشد تولید، راهبرد مردمی سازی اقتصاد را تبیین کردند که در این راستا باید از وزن اقتصاد دولتی به نفع مردم و بخش خصوصی کاسته شود که هدف گیری این مهم در استان‌ها با برنامه ریزی دولت از جمله در زمینه مولدسازی دارایی‌ها و واگذاری طرح‌های نیمه تمام به مردم امکانپذیر است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: تمامی استانداران موظف هستند برنامه زمان بندی و اولویت بندی شده استان خود را در خصوص رشد تولید، مهار تورم و مردمی سازی اقتصاد ظرف دو هفته آینده به دولت ارائه کنند.

مخبر مولدسازی دارایی‌های دولت در راستای اتمام طرح‌های نیمه تمام عمرانی را از جمله مسائل مهم برشمرد و ادامه داد: طرح‌های نیمه تمام شناسایی شده باید براساس شاخصه‌های صادرات محور، رفع نیاز‌های کشور، امنیت غذایی و دارویی و جلوگیری از واردات اولویت بندی شود تا درآمد‌های حاصل از مولدسازی دارایی‌های دولت به این موارد اختصاص یابد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اهمیت صادرات به ویژه صادرات غیرنفتی کشور با توجه به ظرفیت و پتانسیل‌های استان‌ها تاکید کرد: همسایگی با کشور‌های مختلف از مزیت‌های مهم جمهوری اسلامی و استان‌های مرز نشین است که تاکنون نتوانسته ایم از این فرصت بسیار بزرگ به خوبی استفاده کنیم و استانداران باید افزایش تبادلات تجاری و سرمایه گذاری را در اولویت اقدامات خود قرار دهند که در این صورت کشور با یک تحول اساسی روبرو خواهد شد.

وی شناسایی و زمینه سازی سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور را یکی دیگر از اقدامات استانداران دانست و ادامه داد: هر استاندار باید با شناسایی چهره‌های بومی هر استان که در خارج از کشور زندگی می‌کنند و همچنین اعطای امکانات و اختیارات لازم، زمینه را برای سرمایه گذاری آنان در استان‌ها فراهم کنند.

مخبر اصلاح و رفع نقاط حادثه خیز را یکی دیگر از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم دانست و افزود: رفع برخی نقاط حادثه خیز با همکاری وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه و همچنین استانداری‌ها در سال گذشته کمک قابل توجهی به کاهش آمار تصادفات و جانباختگان در آن نقطه داشت، اما هنوز تا رفع همه نقاط حادثه خیز فاصله داریم و باید با همکاری تمام دستگاه‌های ذیربط به نقطه مطلوب و هدف گذاری شده در شورای حمل و نقل و ایمنی کشور برای از بین بردن این نقاط در سال جاری برسیم.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت از بین بردن آسیب‌ها و خطرات ناشی از حاشیه نشینی در شهر‌های بزرگ کشور تصریح کرد: طبق بررسی‌های انجام شده، حاشیه نشینی یکی از بستر‌های بزرگ آسیب‌های اجتماعی است که در این زمینه از یک سو باید با اشتغالزایی و رفع مشکلات مناطق محروم جلوی پدیده مهاجرت افراد به حاشیه شهر‌ها گرفته شود و از سوی دیگر باید استانداران سازوکار‌های فرهنگی لازم برای تطبیق فرهنگی هر نقطه را اتخاذ کنند.

وی ایجاد شهر‌های جدید ساحلی را یکی از برنامه‌های مهم دولت سیزدهم عنوان و تاکید کرد: طرح‌های آمایش سرزمینی با محوریت افزایش جذابیت شهر‌های جدید ساحلی و امکانات بالا و نرخ افزایش اشتغال برنامه ریزی شده است و استانداران در استان‌های ساحلی کشور باید تسهیلات و برنامه‌های اشتغال زایی خود را در این راستا هدفگیری کنند و رفع مشکلات شهر‌های ساحلی موجود را نیز در اولویت‌های خود قرار دهند.

معاون اول رئیس جمهور توسعه بنادر و افزایش نظارت و بازرسی‌ها در بنادر و گمرکات کشور را از دیگر وظایف مهم استانداران شهر‌های ساحلی برشمرد و تاکید کرد: استانداران باید با بازدید‌های سرزده و همچنین تعیین یک نماینده بازرسی در بنادر بصورت کامل از حجم کالا‌ها در مبادی ورودی کشور و حجم ذخایر انبار‌های گمرکات اطلاع کامل داشته باشند.

مخبر در پایان با اشاره به برگزاری ۲ انتخابات در پایان سا از تمامی استانداران خواست تا با ایجاد تمهیدات لازم و افزایش سطح رضایتمندی به برگزاری با شکوه‌تر و پرشور انتخابات در سرتاسر کشور کمک کنند.

وزیر کشور نیز در این جلسه رفع چهره محرومیت زدایی و اتمام طرح‌های نیمه تمام با کمک منابع حاصل از مولدسازی دارایی‌های دولت را از مهمترین وظایف استانداران در دولت سیزدهم دانست.

در ادامه این نشست استانداران مشکلات، پیشنهادات و راهکار‌های خود را برای پیاده سازی اولویت‌های دولت و حل موانع موجود ارائه کردند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: