April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۳۳۱۳
۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
عملیات ساخت دومین مجتمع بزرگ پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد، آغاز شد.

آغاز عملیات دومین مجتمع پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد/ پروژه ۲۷۷ میلیون یورویی پتروشیمی و برنامه تولید محصول استراتژیک

تولید سالانه ۵ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی در افق نهایی منطقه ویژه اقتصادی لامرد در نظر گرفته شده بود به همین منظور ۴۰۰ هکتار از زمین‌های منطقه ویژه اقتصادی لامرد برای احداث مراکز پتروشیمی اختصاص یافته است.


شرایط منطقه‌ای و بین المللی منطقه ویژه لامرد، با ضرورت ایجاد چرخه تولید صنایع پایین دستی، مسئولین منطقه ویژه اقتصادی لامرد را بر آن داشت تا در شرایط موجود، تغییر استراتژی توسعه صنعت پتروشیمی از توسعه صنایع پتروشیمی بالادستی به سوی توسعه صنایع پایین دستی با هدف تکمیل زنجیره تولید و ارزش در کشور مد نظر قرار گیرد. این استراتژی در قالب رهیافت افزایش رقابت پذیری منطقه ای، پتروشیمی کشور را قادر می‌کند تا با توجه به مزیت‌های نسبی هر منطقه، قدرت تولید مناطق برای حضور در بازار‌های داخلی و یا خارجی را بهبود دهد.


با این رویکرد استقرار صنایع پتروشیمی در مناطق ویژه اقتصادی از جمله منطقه ویژه اقتصادی لامرد دارای اهمیت زیادی است. یکی از مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی لامرد برای سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی نزدیکی آن به مجموعه‌های پترشیمی در عسلویه بوشهر است.

با توجه به تنوع طیف فعالیت‌های پتروشیمی برخی از اهم مواردی که بر اساس قابلیت‌ها می‌تواند در این منطقه احداث گردد به این شرح است:

(نایلون؛ دارکرون؛ پشم و پنبه مصنوعی)
اتیلن؛ پروپیلن؛ گوگرد؛ بنزین؛ آمونیاک و ....
پلی کلروروینیل (پی وی سی)؛ ملامین و …
الیاف مصنوعی؛ اشیای پلاستیکـی؛ لاستیک؛ کود‌های شیمیایی و ...

ساخت دومین مجتمع پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد آغاز شد

با احداث طرح دومین مجتمع بزرگ پتروشیمی، زمینه فعالیت دیگر سرمایه‌گذاران را مهیا می‌کند و با تمهیدات و پشتیبانی وزارت نفت در تأمین خوراک، دوران بهره‌برداری و نیز حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در تأمین زیرساخت‌ها، سایت پتروشیمی این منطقه‌ی مستعد، وارد دوره جدیدی از توسعه شده است.


کورش فتاحی-مدیرعامل این منطقه- در آیین آغاز عملیات اجرایی دومین مجتمع پتروشیمی در منطقه ویژه لامرد اظهار کرد: اکنون در راستای مشوق‌های دولت سیزدهم و پشتیبانی از «رفع موانع تولید و تحقق جهش تولید» در منطقه ویژه لامرد، با اجرای ۱۴ پروژه زیرساختی با اعتباری بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال در بخش‌های گازرسانی و ایستگاه گاز، احداث پست و شبکه‌های برق‌رسانی، خطوط آبرسانی، دایک‌های حفاظتی، کانال‌های هدایت آب سطحی، ایجاد ساختمان‌ها، تاسیسات و سوله‌های گمرک و همچنین استمرار این پازل زیرساختی در دستور کار قرار گرفت؛ از سوی دیگر با اجرایی شدن خط انتقال آب شیرین از خلیج فارس به منطقه ویژه لامرد و تضمین خرید اختصاصی آب، برنامه‌ریزی منسجم برای تأمین سایر زیرساخت‌های دوران بهره‌برداری صنایع مستقر (که در دستور کار متولیان در ایمیدرو و مهندسان منطقه ویژه است) در کنار مزیت‌های سودآور، دسترسی نزدیک به خوراک و میادین گازی، امکان صادرات محصول به کشور‌های همسایه و اعطای مشوق‌ها و معافیت‌های قانونی، اطمینان خاطری را برای سرمایه‌گذاران پتروشیمی به وجود آورده است.

وی افزود: سایت پالایشگاهی، پایین‌دست و میان‌دست پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی لامرد؛ بیش از ۴۰۰ هکتار است که ظرفیت احداث و بارگذاری صنایع برای حجم تولید پنج میلیون تن انواع محصول پتروشیمی پیش‌بینی و امروز بخشی از اهداف مدنظر محقق شده است؛ خوشبختانه پس از سال‌ها از تأسیس این منطقه، سایت پتروشیمی با تحرک و رونق اولیه وارد مرحله جدیدی از توسعه شده و زمینه برای ورود سایر سرمایه‌گذاران مهیاشده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با حمایت همه‌جانبه وزارت نفت و متولیان امر در تأمین خوراک صنایع پتروشیمی این منطقه و همچنین حضور مقامات ارشد صنعت نفت برای آغاز عملیات این پروژه ملی و راهبردی، شاهد رونق هرچه بیشتر سایت پتروشیمی منطقه ویژه لامرد خواهیم بود.



آلومینیوم جنوب نمونه توسعه در منطقه لامرد است

فتاحی با اعلام اینکه متولیان امر خود را متعهد به تأمین تمامی زیرساخت‌های دوران ساخت و رفع موانع راه‌اندازی صنایع بزرگ می‌دانند، اظهار کرد: مجتمع بزرگ صنایع آلومینیوم جنوب نمونه و الگویی در این زمینه است. دومین مجتمع پتروشیمی مستقر در سایت پایین‌دست منطقه ویژه لامرد با برند تجاری و سرمایه گذاری «شرکت سیگلو» و با اعتبار ۱۶ هزار میلیارد تومان (معادل ۲۷۷ میلیون یورو) آغاز به کار کرده است. وب ادامه داد: اکنون با خرید و تأمین بخشی از تجهیزات به ارزش قریب به ۵۴ میلیون یورو، ٢٨ درصد پیشرفت محقق خواهد شد و این بیانگر اهمیت و جدیت سرمایه‌گذار در فاز نخست اجرا است.



اجرا در سه فاز

به گفته مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد، مقرر شده است که این پتروشیمی در زمینی به مساحت بالغ بر ١٠٠ هزار مترمربع در سه فاز و طبق برنامه زمان‌بندی شده؛ طی سه الی چهار سال ساخته شود؛ طی دوران بهره‌برداری، ۳۵۰ نفر بصورت مستقیم و ۲۵۰۰ نفر بصورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد. این مقام مسئول خاطرنشان کرد: گروه منتخب محصولات شرکت پتروشیمی سیگلو در این طرحِ سرمایه‌گذاری (شامل تولید سالیانه ۴۶ هزار تن متیل‌آمین­‌ها در سه نوع «منو متیل (MMA)، دی‌متیل آمین (DMA) و تری متیل آمین (TMA) و به ترتیب ٢۴هزار تن سالیانه «دی متیل فرم آمید» و «آمین‌های بالا دستی») است.



برنامه تولید محصول استراتژیک

 

مدیرعامل منطقه ویژه لامرد ضمن تأکید بر اینکه تولید این گروه از محصولات پتروشیمی در مجتمع بسیار استراتژیک و پرکاربرد و از سویی سودآور و سبب خلق ارزش افزوده فراوان می‌شود، گفت: متیل آمین­‌ها و دو محصول دیگر این پتروشیمی در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی، آرایشی بهداشتی-دارویی، نساجی، چاپ، چسب و کشاورزی کاربرد فراوان دارد. در این خصوص، خوشبختانه سرمایه‌گذار با درایت و تسلط کامل، برنامه فروش و بازاریابی محصول را پیش برده و قطعا در کمترین زمان ممکن از بهره‌برداری به سود مدنظر خواهد رسید.

 

بیشتر بخوانید: رونق پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد

 

نزدیکی منطقه ویژه اقتصادی لامرد به بنادر تخصصی پارس عسلویه و پارسیان در استان هرمزگان مزیت ارزشمندی است که بخصوص برای فعالین در صنعت پتروشیمی حایز اهمیت است. مدیریت منطقه ویژه اقتصادی لامرد با فعالین این عرصه نیز رایزنی‌های اثر بخشی داشته است که بزودی منجر به عقد قرارداد برای واگذاری زمین می‌شود.


توجه خاص کشور‌ها به این صنعت موجب رونق و فراگیری آن در جهان گردیده است و در حال حاضر صنایع شیمیائی بعد از صنایع غذائی و خودروسازی سومین صنعت بزرگ جهان محسوب می‌شوند.

اهمیت صنعت پتروشیمی در اقتصاد ملی بر هیچ کس پوشیده نیست. از امتیازات مهم صنعت پتروشیمی، تأمین مواد اولیه آن در داخل کشور است. صنعت پتروشیمی جزء صنایعی است که در کشور ما دارای مزیت نسبی بوده و با گسترش صنعت پتروشیمی ضمن این که بسیاری از نیاز‌های داخلی رفع می‌شود، ارزش افزوده ماده خام نیز به داخل کشور باز می‌گردد و باعث رونق هر چه بـیشتر اقتصاد می‌شود.

ایران نیز به عنوان چهارمین تولیدکننده نفت جهان و داشتن دومین ذخایر بزرگ گاز دنیا، ۸۰ درصد درآمد‌های صادراتی خود را از نفت و گاز تامین می‌کند و امیدوار است تا پایان دهه جاری ۱۴ سهم مناسبی از بازار جهانی پتروشیمی را کسب کند.

طیف گسترده‌ای از محصولات مصرفی، مواد اولیه، محصولات صنعتی از محصولات پتروشیمی می‌باشد. صنعت پتروشیمی تأمین کننده اصلی مواد مصرفی مورد نیاز در بیشتر صنایع شیمیایی، برق و الکترونیک، نساجی، پزشکی، خودروسازی، لوازم خانگی، غذایی و ... می‌باشد.

صنایع وابسته این صنعت نیز در تامین کالا‌های مصرفی و رفع نیاز‌های صنایع داخلی کشورمان نقش بسزایی خواهد داشت. صنعت پتروشیمی کشورمان در سال‌های اخیر در زمینه تولید محصولات متعارف و پایه پتروشیمی به موفقیت‌های عظیمی دست یافته است. در همین راستا بخش خصوصی و صاحبان سرمایه و صاحبان ایده و اندیشه تولید می‌توانند بسیاری از فعالیت‌ها در زمینه صنایع پایین دستی را بر عهده بگیرند و با توجه به جذابیت‌ها و ویژگی‌های مثبتی که در این صنعت وجود دارد تحرک مناسبی به رشد و گسترش صنایع پایین دستی بدهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: