کد خبر: ۴۰۳۴۵۴
۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
0
دختران جوان با خیال راحت و به امید زیباتر شدن، صورت خود را در اختیار تزریق کنندگان ژل و بوتاکس قرار می‌دهند غافل از آن که سرطان به زیرپوست خود تزریق می‌کنند؛ این را یک متخصص پوست و مو و زیبایی می‌گوید.

رد پای ژل‌های سرطانی بر صورت دختران ایرانی‌

مدتی است که در شبکه‌های اجتماعی بحث‌ها و تضاد‌هایی در میان برخی از پزشک‌ها و پزشک‌نما‌ها به وجود آمده است. یکی برای بازارگرمی، از هنرنمایی‌هایش در صورت دختران و پسران جوان، فیلم و عکس منتشر می‌کند و دیگری از آسیب‌هایی که پزشک‌نما‌ها به جسم و روح آدم‌ها زده‌اند، گزارشی تهیه کرده و از روند درمان آن‌ها فیلمی به اشتراک می‌گذارد تا شاید درس عبرتی باشد برای دیگران.

برای همین برخی از مردم دچار دوگانگی شده‌اند. نمی‌دانند حرف چه کسی را باید باور کنند. از یک طرف چهره‌های جذاب و عروسکی و از طرف دیگر صورت‌های عفونی و ورم کرده. چه کسی راست می‌گوید؟ آیا واقعاً عمل‌های زیبایی و تزریق بوتاکس و فیلر عوارض دارد؟ چرا برخی از ژل‌های تزریقی منجر به عارضه می‌شوند؟ چرا برخی از افراد با وجود آگاهی از عوارض عمل‌های زیبایی دوباره و دوباره به این کار تن می‌دهند؟ در این گزارش پاسخ این سؤال‌ها را بررسی خواهیم کرد.

چرا برخی از افراد درس عبرت نمی‌گیرند؟

سیدناصر عمادی متخصص پوست، مو و زیبایی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی‌ها از تجربه تلخ دیگران در زمینه عمل‌های زیبایی درس نمی‌گیرند می‌گوید: «تا زمانی که خود افراد آسیب نبینند و ضرر برخی از این اقدامات را تجربه نکنند به این درک نخواهند رسید. متأسفانه افرادی که خیلی طرفدار عمل‌های زیبایی هستند تا به دردی دچار نشوند درس و عبرت نمی‌گیرند. اما من به عنوان یک متخصص پوست توصیه می‌کنم افرادی که خیلی اصرار به انجام عمل‌های زیبایی دارند، یک روز به من مراجعه کنند تا اشک و آه و پشیمانی بیمارانی که در گذشته ژل و بوتاکس تزریق کردند و الآن دچار عوارض شدند را ببینند.»

وی در ادامه بیان کرد: «من به عنوان یک پزشک بدون مرز که در کشور‌های بسیاری خصوصاً آفریقا فعالیت کردم، تا کنون هیچ فرد آفریقایی را ندیدم که در صورتش ژل تزریق کرده باشد. آن‌ها هم زن هستند آن‌ها هم می‌خواهند زیبا باشند. اما چیزی که برای آن‌ها اهمیت دارد، سلامت و تناسب اندام است. مردم ما آفریقایی‌ها را از نظر بینش و آگاهی بسیار پایین‌تر از خودشان می‌دانند؛ درحالیکه آن‌ها بسیار افراد آگاه‌تری نسبت به ما ایرانی‌ها هستند. این میزان از تمایلی که ایرانی‌ها به عمل‌های زیبایی دارند در هیچ کجای دنیا دیده نمی‌شود.»

چرا ژل‌های تزریقی عوارض دارند؟

برخی از افراد تصور می‌کنند که ژل‌های تزریقی هیچگونه عوارضی ندارد. برخی از پزشک‌نما‌ها برای اینکه مشتری جذب کنند ادعا می‌کنند که این مواد تزریقی عوارضی ندارد و شما بدون هیچ درد و خون‌ریزی به چهره ایده‌آل خواهید رسید. اما آیا با خودتان فکر کردید که ژل‌های تزریقی چند نوع عارضه دارند؟

عمادی در پاسخ به این پرسش که ژل‌های تزریقی چند نوع عوارض دارند، می‌گوید: «معمولاً کسانی که ژل تزریق می‌کنند «خصوصاً افرادی که به صورت مکرر ژل تزریق می‌کنند» دچار دو عارضه کوتاه مدت و بلند مدت می‌شوند. عارضه کوتاه مدت بلافاصله بعد از تزریق ژل نمایان می‌شود. اما عارضه بلند مدت بعد از گذشت سال‌ها اتفاق می‌افتد. حالا ممکن است این عارضه برای مواد تشکیل دهنده ژل، انسداد عروق، ایجاد عفونت «بلافاصله بعداز تزریق»، التهاب و درد و تورم شدید و... باشد که در برخی موارد ممکن است، سال‌ها بعد منجر به سرطان‌های پوست و بیماری‌های مختلف در محل تزریق شود.»

وی درباره دلایل بروز عوارض در ناحیه تزریق توضیح می‌دهد: «کسانی که بدون تخصص پزشکی «پوست و مو و زیبایی» این ژل‌ها را تزریق می‌کنند، نسبت به نوع مواد، محل تزریق و... عالم و آگاه نیستند. یعنی دوره‌های آموزشی کامل را طی نکردند؛ بنابراین ممکن است این افراد ژل را در نقطه‌ای از صورت یا بدن تزریق کنند که عارضه جدی برای بیمار داشته باشد. متأسفانه الان در کشور ما حتی یک آرایشگر ساده هم ژل تزریق می‌کند. خب این آرایشگر کجا و چگونه آموزش تزریق ژل را گذرانده است؟ این فرد از کجا متوجه می‌شود که ژل را در رگ یا فضایی دیگر از صورت تزریق کرده‌اند؟ آیا این فرد آناتومی و فیزیولوژی صورت را می‌داند؟»

فروش ژل‌های فله‌ای؛ فاجعه دنیای زیبایی

وی ادامه می‌دهد: «موضوع به همین جا ختم نمی‌شود. در حال حاضر یک مسئله دیگری وجود دارد. مدتی است برخی از افراد و یا شرکت‌های نامعتبر، ژل‌های تزریقی را به صورت کیلویی می‌فروشند و غیرمتخصص‌ها برای سود بیشتر به صورت کیلویی خریداری می‌کنند. در گذشته ژل‌های تزریقی به مقدار یک سی‌سی در یک سری از پکیج‌ها و بسته بندی‌های کاملاً استریل فروخته می‌شدند. اما درحال حاضر آن‌ها را به صورت فله‌ای در بازار فروخته می‌شوند. یعنی دیگر یک سی‌سی ژل در یک پک استریل نیست. بلکه در بسته‌های ۱۰ کیلیویی به فروش می‌رسند.

خب معلوم است که این مدل تزریق ژل عارضه‌های بسیار جدی دارد. الآن یک سری از شرکت‌ها ژل‌های ۱۰ سی‌سی یا ۲۰ سی‌سی می‌فروشند. خب تمام این مقدار که برای یک بیمار مصرف نمی‌شود. بلکه از این بسته، مقدار مورد نیاز از ژل را با سرنگ می‌کشند و در صورت هر بیمار تزریق می‌کنند. این مسئله فاجعه است.»

خرید و فروش ژل = خرید و فروش مواد مخدر

این متخصص زیبایی ادعا می‌کند که خرید و فروش ژل‌های کیلویی و غیر بهداشتی و انجام عمل‌های زیبایی توسط افراد کم تخصص مانند خرید و فروش مواد مخدر است. هر دو دارای سود زیاد، زحمت اندک و عارضه زیاد برای مردم است.

وی در پاسخ به این پرسش که شرکت‌های تولید کننده و فروشنده ژل‌های تزریقی چگونه فعالیت می‌کنند توضیح می‌دهد: «متأسفانه در حال حاضر مافیای قدرت توزیع و تزریق ژل، بوتاکس و لیزر در کشور «به خصوص در سیستم دولتی» نفوذ بالایی دارند. هر راهی را که از جلوی این افراد می‌بندند و با آن‌ها مبارزه می‌کنند، دوباره از یک راه دیگر وارد می‌شوند. هیچ وقت این هدف که مردم از تزریق ژل دست بردارند محقق نمی‌شود مگر اینکه مردم را آگاه کنیم. آموزش همگانی داشته باشیم. رسانه نقش بسیار پررنگی در مسیر رسیدن به این هدف دارد.

از طرف دیگر هیچ شرکت تولید کننده ژل حاضر نیست محصول خود را در شرکت نگه دارد و با هر نحوی که شده حتی از طریق تحقیقات، پژوهش، ارائه مقاله و... می‌خواهد محصولش را به عنوان سالم‌ترین و بهترین ژل در بازار در ذهن مصرف کننده جا بندازد. یعنی مستندات و سند‌هایی را نشان می‌دهد تا ثابت کند که این شرکت از لحاظ علمی ژلی را تولید کرده که کاملاً سالم و قابل تزریق در صورت، لب، بینی و... است؛ بنابراین مردم را به خرید و مصرف محصولش راضی می‌کند. هیچ شرکتی نیست که بیاید و بگوید که محصول من ممکن است فلان عارضه را داشته باشد. چرا؟ چون می‌خواهند محصولاتشان را بفروشند و سود کلانی را به دست آورند.»

چرا وزارت بهداشت هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد؟

این روز‌ها مراکز تخصصی پوست و مو پر شده از افرادی که به هردلیلی تن به انجام عمل‌های زیبایی توسط افراد غیرمتخصص در مراکز نامعتبر داده‌اند و حالا با کلی حسرت و پشیمانی به دنبال راه چاره هستند تا شاید بتوانند بخشی از عارضه‌ای که برایشان ایجاد شده را درمان کنند. رسیدگی به تخلفات پزشکی و مراکز درمانی بدون مجوز، برعهده وزارت بهداشت است. این وزارتخانه بار‌ها اعلام کرده است که با افراد متخلف برخورد کرده و اجازه فعالیت به آن‌ها نمی‌دهد درحالیکه شواهد نشان می‌دهد اقدامات وزارت بهداشت خیلی مؤثر نبوده و روز به روز آمار پزشک‌نما‌ها و کلینیک‌های زیبایی زیرزمینی «نامعتبر» رو به افزایش است! با این اوصاف باید دید که در آینده وزارت بهداشت چه برنامه و اقدامات بازدارنده‌ای برای متخلفان این حوزه در نظر خواهد گرفت.

منبع: فارس

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: