تولید ۴ میلیون تن گندله هدف گذاری شد
کد خبر: ۴۰۳۵۲۸
۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
مدیر گندله سازی چادرملو از هدفگذاری برای تولید ۴ میلیون تن گندله در سال جاری خبر داد و گفت: همه ساله شاهد افزایش تولید بوده ایم.

افزایش تولید چادرملو در آمار و عمل

چندین سال است که مقام معظم رهبری سال‌ها را با اولویت تولید نامگذاری کرده اند. هدف ایشان از نامگذاری تولید محور، رسیدن به خودکفایی و پشت سرگذاشتن تحریم‌هایی است که برای زمین گیر کردن اقتصاد کشور اعمال شده است. بنابر این هر بخشی از تولید که نسبت به افزایش کمیت و کیفیت اقدام کند، در مسیر تحقق فرمایش‌های رهبری و اثبات ولایتمداری گام بر می‌دارد.

خطر آمارسازی

یکی از بزرگترین چالش‌هایی که گریبانگیر کشور شده، آمارسازی است. امروزه بسیاری از بخش‌ها بدون آنکه عملکرد قابل دفاعی داشته باشند، با آمارسازی پرونده خود را مثبت می‌کنند. این در حالی است که باید عملکرد منطبق با واقعیت‌های ملموس باشد و تولید را نه روی کاغذ، بلکه در عمل و در عرصه‌های اقتصادی مشاهده کرد.

گستردگی آهن در زندگی

اقتصاد از بخش‌های متعددی تشکیل شده که هر کدام از رتبه‌های متفاوتی برخوردار هستند. آهن و زیر مجموعه‌های آن از گستردگی بسیاری برخوردار هستند و البته تنوع محصول بسیاری دارند. آهن از معدن کلید می‌خورد و در تمامی صنایع، کشاورزی و زندگی روزمره خودنمایی می‌کند. اگرچه سنگ آهن اولین گام برای رسیدن به آهن است، اما مراحلی همچون تحقیق و اکتشاف، سختی‌های رسیدن به سنگ آهن را تشریح می‌کند، بنابر این معادن سنگ آهن در پیشانی کار هستند.

انگیزه آفرینی چادرملو

بی شک معدن سنگ آهن چادرملو، پیشینه تاثیرگذاری در بومی شدن تولید آهن در کشور دارد. چادرملو با عملکرد خود توانسته جذابیت بسیاری برای آن دسته از سرمایه گذاران ایجاد کند که مایل به حضور در عرصه فولاد و سنگ آهن هستند. از آنجا که چادرملو در پیشانی تولید سنگ آهن قرار دارد، می‌تواند محرکی تاثیرگذار برای دیگر تولید کنندگان باشد. امروزه تولیدکنندگان سنگ آهن در عرصه رقابت بدنبال رسیدن به چادرملو هستند.

رکوردنی در دستور کار

چادرملو به دلیل اهمیتی که دارد و مدیرانی که از این اهمیت آگاه هستند، همواره بدنبال حفظ جایگاه خود در ایران است. رویکردی که از گذشته سیاستگذاری شده و همچنان ادامه دارد. در این رابطه مدیر گندله سازی چادرملو با اشاره به عزم مدیران و پرسنل کارخانه گندله سازی چادرملو در اردکان یزد برای کسب رکورد ۴ میلیون تن گندله در سال گفت: در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری با وجود اعمال محدودیت‌های ناشی از کمبود انرژی توانستیم ۱ میلیون و ۹۵۹ هزارو ۹۰۲ تن گندله آهن تولید کنیم که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل بالغ بر ۱۳۰ هزارتن بیشتر است.

 

بیشتر بخوانید:

ذخیره ۴۰ میلیون تنی سنگ آهن در مشت چادرملو



عبور از ظرفیت اسمی

یکی از مباحثی که هنگام راه اندازی یک بنگاه اقتصادی مطرح می‌شود، ظرفیت اسمی است. ظرفیت اسمی نشان می‌دهد که این بنگاه اقتصادی برای چه میزان تولید ایجاد و هدفگذاری شده است. در این رابطه عبدالله کمالی از ظرفیت اسمی ۳ میلیون و ۴۰۰ هزارتنی چادرملو در سال خبرداد و گفت: در سال‌های اخیر با تدابیر اعمال شده در جهت بهینه سازی فرایند تولید و کاهش توقفات دوره ای، هر سال شاهد افزایش تولید بوده ایم به طوری که در سال ۱۴۰۱ موفق شدیم ۳ میلیون و ۷۶۸ هزارتن گندله آهن تولید کنیم و امسال همه توان خود را برای رسیدن به مرز ۴ میلیون تن گندله مصروف خواهیم داشت.

اهمیت بکارگیری فناوری

برای آنکه کمیت و کیفیت تولید حفظ شود والبته ارتقا یابد، باید خط تولید با استفاده از فناوری‌های روز و افزایش دانش نیروی کار، مسیر بهبودی را طی کند که چادرملو توانسته از این ظرفیت بخوبی استفاده کند به نوعی که مدیر گندله سازی چادرملو از بهره گیری از فناوری­های روز خبر داد و گفت: در زمینه کیفیت گندله می‌توان به بهره برداری از پروژه (CMC) تزریق سود و امکان سنجی استفاده از چسب‌های ارگانیک اشاره کرد. وی افزود: در زمینه افزایش راندمان ناحیه تولید گندله خام هم می‌توان به استفاده از پردازش تصویر که یکی از به روزترین سیستم‌های به کار رفته در صنایع است و افزایش راندمان سرند‌های غلتکی (Roller Screen) اشاره کرد. همچنین بروزرسانی و بهره برداری از سیستم‌های کنترلی جدید برای اتاق کنترل، برخی از اقداماتی بوده که در راستای به روز نگهداشتن واحد گندله سازی انجام شده و نتایج آن بهبود سیستم را نشان می‌دهد.

کاهش مصرف انرژی

بی شک جدی‌ترین چالشی که امروز صنایع و معادن با آن رو به رو هستند، قطعی برق است. قطعی برق تاثیرات بدی بر روند تولید برجای می‌گذارد و تولیدکنندگان برای آنکه در این خصوص اظهار نظر درستی داشته باشند، به جای زیان از اصطلاح عدم النفع استفاده می‌کنند. این در حالی است که قطع برق زیان‌های مستقیمی به خط تولید وارد می‌کند که هزینه‌هایی جدای ازعدم النفع است. کمالی در واکنش به این معضل گفت: میزان مصرف انرژی در کارخانه گندله سازی اردکان با تلاش و همت همکاران و تشکیل مستمر کمیته‌های بهبود انرژی در شرایط بسیار خوب و در پایین‌ترین میزان مصرف قرار دارد، به طوری که می‌توان با استناد به جدول آماری موجود مشاهده کرد که میزان مصرف نسبت به نرم معمول این واحد صنعتی به ویژه در مصرف آب کمتر است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: