فتحعلی از رشد چشمگیر وصول مطالبات خبرداد
کد خبر: ۴۰۳۶۶۰
۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
مدیرعامل بانک سینا از رشد چشمگیر وصول مطالبات خبر داد تا بدهکاران بانکی متوجه عزم جدی بانک برای دریافت مطالبات شوند.

پای بانک سینا بر گلوی بدهکاران بدحساب

نقل و انتقال پول همواره چالش جدی در معاملات بوده و سعی بر این شده تا ابزاری کارآمد برای جابجایی درست پول صورت بگیرد. به همین دلیل تشکیل بانک در دستور کار قرار گرفت. بانک‌ها با دریافت سپرده مشتری، توان مالی خود را بالا می‌برند و این توان مالی بخش‌های مختلف اقتصادی تسهیلات می‌پردازند.

تسهیلات سوال برانگیز

اگرچه پرداخت تسهیلات از اصلی‌ترین وظایف بانکهاست، اما نحوه پرداخت تسهیلات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هنگام پرداخت تسهیلات باید اهلیت تسهیلات گیرنده با دقت بررسی شود و چنانچه اهلیت به تایید رسید، وثیقه لازم به منظور تضمین برگشت تسهیلات دریافت شود. اما امروزه با انبوهی از تسهیلات وصول نشده به اشکال گوناگون رو به رو هستیم که از آن‌ها به عنوان معوقات یا مطالبات بانکی یاد می‌شود. این تسهیلات کارکنان بانک را زیر سوال می‌برد و به تبع آن مدیریت بانک را به چالش می‌کشد. اینکه چرا تسهیلات به نااهل پرداخت شده، چرا ضمانت‌های لازم دریافت نشده، چرا نسبت به دریافت آن‌ها اقدام نشده و سوالات بسیار دیگری که بدون پاسخ مانده است.

انواع مطالبات بانکی

مطالبات بانکی بنا بر شرایطی که دارد، به انواع گوناگون تقسیم می‌شود که مطالبات جاری، مطالبات غیر جاری، مطالبات سررسید گذشته، مطالبات معوق، مطالبات مشکوک الوصول و مطالبات سوخت شده از آن جمله است. بنابر این هر کدام از این مطالبات را می‌توان به نوعی تفسیر و تقسیم بندی کرد، برای بروز آن، دلیل آورد و افراد خاصی را مقصر شمرد.

تاثیر مطالبات بر اقتصاد و بانک‌

برای آنکه با نقش مخرب مطالبات بیشتر آشنا شویم، لازم است تاثیر مطالبات بر اقتصاد و بانک‌ها را بدانیم. اولین نکته محقق درآمد‌های پیش بینی شده بانک‌ها و ایجاد اخلال در درآمد‌های بانک است. نکته دوم اینکه در روند مدیریت نقدینگی اخلال بوجود می‌آورد و ممکن است بانک ناچار به تامین مالی با سود‌های بالا شود که بر سود و زیان بانک تاثیر مستقیم می‌گذارد. چالش سوم این است که بانک موظف است برای مطالبات غیر جاری مبلغی به عنوان ذخیره مطالبات در حساب‌ها نگهداری کند که این امر موجب عدم دسترسی سهامداران به مقداری از سود می‌شود و مساله چهارم این است که هرچقدر مقدار مطالبات غیرجاری بیشتر باشد، مطالبات سوخت شده نیز بیشتر می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

افتخار بانک سینا به تراز مثبت



بانک مرکزی بدنبال چاره

سنگین شدن روند معوقات بانک‌ها و موسسات مالی باعث شد تا بانک مرکزی به دنبال راهکاری برای جلوگیری از بروز معوقات بانکی برود که سامانه استعلام معوقات بانک مرکزی شکل گرفت. با این روش میزان معوقات بانک‌ها کاهش یافت و اعطای وام و تسهیلات به افراد بدحساب محدود شد.

وصول مطالبات بانک سینا

بدلیل تاثیرات منفی مطالبات در عملکرد بانک، وصول مطالبات در دستور کار قرار گرفت که بانک سینا در این زمینه با جدیت عمل کرد به نوعی که مدیرعامل بانک سینا از رشد قابل توجه وصول مطالبات بانک سینا در شش ماهه اول ۱۴۰۲ به واسطه تلاش همکاران این بانک خبر داد. غلامرضا فتحعلی با تأکید بر اینکه حوزه حقوقی در بانک‌ها به عنوان یک رکن مهم به شمار می‌رود که تقویت آن اجتناب‌ناپذیر است گفت: با تلاش تمام همکاران حوزه حقوقی و وصول مطالبات و همچنین شعب و مناطق، حجم وصولی‌های بانک در ۶ ماهه نخست امسال به یک‌هزار و ۹۹۳ میلیارد ریال رسیده که این رقم در طول سال گذشته دو هزار و ۱۸۱ هزار میلیارد بوده است.

نقش آفرینی حوزه حقوقی

مدیرعامل بانک سینا نقش رؤسای دوایر حقوقی مناطق در جهت حفظ حقوق بانک را مهم و پراهمیت خواند و گفت: تقویت عملکرد حوزه حقوقی به منظور پیشگیری از تحمیل هزینه‌های مطالبات به بانک ضروری است. وی با بررسی موضوعات مختلف و مرتبط با حوزه حقوقی بر لزوم تعامل بهتر با مردم و کارشناسان حوزه قضایی تأکید کرد و گفت: پیگیری‌های حقوقی بانک باید با ملاحظه شرایط و شخصیت حقیقی و حقوقی طرف مقابل انجام شود.

رشد ۲۵ درصدی منابع

فتحعلی با اشاره به وضعیت عملکرد بانک سینا در شاخص‌های مالی و رشد منابع، بیان داشت: در پایان سال قبل، منابع بانک حدود ۵۹ همت بوده و این رقم تا پایان شهریورماه سال جاری به ۷۴ همت رسیده که رشد ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد. وی محور اصلی اقدامات بانک سینا را اجرای طرح عملیاتی سند راهبردی کسب‌و‌کار دانست و افزود: بر اساس اجرای این سند، دو راهبرد مهم «توسعه خطوط کسب‌وکار» و «توسعه بانکداری دیجیتال» در دستور کار قرار گرفته برای اجرای آن، باید به فرایند اصلاح «زیرساخت‌ها» و «بازارسازی» اهتمام بیشتری داشته باشیم. مدیرعامل بانک سینا با اشاره به نقش موثر و پررنگ حوزه حقوقی و وصول مطالبات، در پیشبرد اهداف بانک در فرایند اجرای تدوین سند راهبردی کسب‌وکار، گفت: حوزه حقوقی باید با شناخت اهداف راهبردی، نقش خود را در جهت اجرای مطلوب این سند بهتر از قبل مدیریت کند.

تنوع کسب و کار

فتحعلی به توانمندی‌های بانک سینا در حوزه تنوع کسب‌وکار و بازاریابی اشاره کرد و گفت: در بخش توسعه کسب‌وکار، بانک سینا با در نظر گرفتن شرایط بازار بانکی، ارائه خدمات را از طریق خطوط چهارگانه «بانکداری شرکتی»، «بانکداری خرد»، «بانکداری تجاری» و «بانکداری اختصاصی» فراهم می‌کند و برای هر یک از این خطوط، محصولات مرتبط با سلیقه و ذائقه مشتریان به صورت منسجم و برنامه‌ریزی شده ارائه می‌شود. وی به دیگر ظرفیت موثر طرح راهبردی کسب‌وکار مبنی بر توسعه بانکداری دیجیتال و تغییر در ساختار‌های گذشته آن اشاره کرد و گفت: بانک سینا توانسته است با تدوین نقشه راه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بانکداری نوین، و نیز به‌کارگیری بانکداری پلتفرمی، بانکداری دیجیتال را به صورت سیستمی در فرایند عملیات بانکی خود پیاده کند. فتحعلی تصریح کرد: توسعه خدمات غیرحضوری در راستای تحول بانکداری دیجیتال با رویکرد توسعه سرزمین هوشمند سینا، یکی دیگر از راهبرد‌های اصلی سند راهبردی کسب‌وکار در سه سال آینده بانک سینا است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: