April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۳۶۷۹
۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰
0
قبل از آن که موضوع آلودگی هوا شدیدتر شود و آسمان آبی را از نسل‌های آینده محروم کنیم باید به دنبال راه چاره و راهکار‌های پیشگیرانه‌ای باشیم.

سناریوی تکراری فصل سرد؛ معضل آلودگی هوا کی حل می‌شود؟

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با شنیدن فصل سرما و آلودگی هوا شما یاد چه چیزی می‌افتید؟! نگران می‌شوید یا خوشحال؟! قطعا همه ما با آمدن تمام فصول سال خوشحال می‌شویم و کلی برنامه می‌چینیم تا از زیبایی آن فصل‌ها لذت ببریم، اما تنها موضوعی که هر ساله با آمدن فصل سرما بیشتر نگرانش می‌شویم و جزو دغدغه هر روزه ما می‌شود آلودگی هواست. معضلی که هر ساله به جای این که کاهش پیدا کند بیشتر و بیشتر می‌شود. این سوال پرتکرار که چرا این مشکل هر ساله پر رنگ‌تر شده و به جای این که کمرنگ بشود و سایه اش از سرمان بگذرد، هر روز از ذهنمان عبور می‌کند.

بهتر است بدانید، آلودگی هوا تنها راه نفس کشیدن را مسدود نمی‌کند بلکه آسیب‌های روانی و علمی را به بزرگ و کوچک وارد می‌کند. یکی از معضلاتش به عقب انداختن کسب علم است، که با آمدنش مدارس مجبور می‌شوند تعطیل شده و این سناریو مجدد تکرار شود.

یکی از دلایلی که بسیار پر رنگ است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت؛ استفاده از وسایل نقلیه شخصی است.

به خصوص از زمان پیدایش کرونا که تمام افراد ترس از استفاده از وسایل نقلیه عمومی را داشتند؛ حالا طبق عادتی که کرده اند و با تک سرنشین بودن، بزرگ‌ترین دشمن سلامتی خود شده اند. این روز‌ها انگار انسان‌ها گوش شنوایی ندارند. زمانی که ما خودمان نتوانیم شروع کننده و کمک کننده باشیم این غول بزرگ از زندگی ما فاصله نمی‌گیرد و جا خوش می‌کند.

قبل از آن که موضوع آلودگی هوا شدیدتر شود و آسمان آبی را از نسل‌های آینده محروم کنیم باید به دنبال راه چاره و راهکار‌های پیشگیرانه‌ای باشیم.

در این راستا علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره فصل سرما و آلودگی هوای پیش رو اظهار کرد:خوشبختانه در بحث آلودگی ناشی از صنایع متحرک اقدامات خوبی صورت گرفته است. در کلانشهر‌ها با نظرات وزارت صمت به خوبی پیش رفته ایم. شهرداری کلانشهر‌ها به خصوص اصفهان و تبریز اقداماتی را طی جلسات متعددی برنامه ریزی کرده اند که درصدد اجرا کردن آن هستند.

او گفت: یکی از اقدامات و تمرکزات ما بحث گازسوز کردن وسایل نقلیه در سراسر کشور است تا بتوانیم وسایل عمومی و نقلیه‌ای که معضل بزرگ کشور شده اند را رفع کنیم. در بحث صنایع ثابت هم موضوع فیلتراسیون باید به خوبی انجام شود تا بتوانیم مانع ایجاد آلودگی هوا شویم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: صنایع متحرک هم موضوعی است که هر روزه سمت و سوی خاص خود را دارد که ما با افتتاح زیاد ایستگاه‌های مترو مانع ایجاد آلودگی هایشان می‌شویم. خوشبختانه صندوق ملی محیط زیست هم در این راستا ما را به خوبی حمایت‌ها می‌کند.

سلاجقه در ادامه گفت:البته نباید موضوع ایجاد زباله‌ها را توسط انسان‌ها نایدیده بگیریم. تا به الان ۱/۳ میلیارد تن زباله در سطح که دنیا تولید شده که از این میزان ۱۸ میلیون تن زباله به کشور ما اختصاص داده شده است. ما نباید تنها فقط هر ساله جلسات مختلف تشکیل دهیم باید تمام تصمیمات در راستای جلوگیری از آلودگی هوا را اجرایی کنیم، زیرا موضوعی شوخی بردار نیست و با سلامتی انسان‌ها سر و کار دارد.

در ادامه نظرات ایرج حشمتی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان را بخوانید: ما هر ساله در شش ماه دوم سال به دلیل وارونگی دما پدیده اینورژن را داریم. طبیعتا در اجرایی شدن قانون هوای پاک ما برنامه‌های بلند مدتی داشته و داریم که توسط دستگاه‌های اجرایی که مکلف هستند در حال انجام شدن است.

او در ادامه با اشاره به تکالیف دستگاه‌ها بیان کرد: با وجود تکالیف انباشته شده از سال‌های گذشته میزان پیشرفت ما برای اجرایی شدن قانون هوای پاک اگر چه خوب بوده، اما کامل و جامع نیست که بگوییم مشکل آلودگی هوا به ویژه در نیمه دوم سال نخواهیم داشت.

حشمتی گفت: بنابراین ما همیشه قبل از شروع فصل اینورژن در شهریور ماه کارگروه ملی آلودگی هوا را تشکیل می‌دهیم. در ابتدا گزارشی از پیشرفت عملکرد دستگاه‌ها اجرایی دریافت می‌کنیم. نیروگاه‌هایی که احتمالا در فصل دوم به دلیل ناترازی انرژی بخواهند از سوخت دوم استفاده کنند موکلف شدند نیروگاه خود را اورهال کنند؛ که کمتر نیروگاه‌ها نیاز داشته باشند بخواهند از سوخت دوم استفاده کنند.

او بیان کرد:با وجود تشدید آلودگی هوا قطعا گروه‌های ریسک پذیر و بیماران قلبی، زنان باردار، بیماران ریوی، کودکان دچار مشکل می‌شوند. ما می‌توانیم با اقدامات داوطلبانه خود به هموطنانمان کمک کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: