داخلی سازی و قطع وابستگی در دستور کار گهر زمین قرار دارد
کد خبر: ۴۰۳۷۲۰
۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
حضور در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌ «تولید نخستین نمونه دام‌تراک ۱۵۰ تنی الکتریکال» نشان می دهد که داخلی سازی و قطع وابستگی در دستور کار گهر زمین قرار دارد.

ورود با شهامت خروج با موفقیت

تولید در تمامی کشور‌های جهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما کمیت، کیفیت، سرعت و قیمت نقش تعیین کننده‌ای در تولید دارد. برای آنکه بتوان محصولی از هر جهت مناسب تولید کرد، باید سرمایه گذاری در کنار علم و نیروی انسانی کارآمد قرار گیرد تا بتوان به ایده آل‌ها دست یافت. یکی از بخش‌های مهم تولید به ویژه در کشورمان، بخش معادن است. در معادن، ذخایر معدنی از عمق زمین استخراج و به سطح زمین منتقل می‌شود تا در زنجیره تولید قرار گیرد.

چالش خرید ماشین آلات

برای آنکه معادن کارآیی و بازدهی لازم را داشته باشند، ماشین آلات نقش مهمی را ایفا می‌کند، اما تهیه ماشین آلات در کشور ما که با تهدید تحریم‌ها رو به رو است، چالش‌های بسیاری دارد. برای خرید یک ماشین یا حتی یک قطعه، باید مسیر‌های مختلفی را طی کرد و از تامین ارز تا خرید و انتقال ماشین آلات، روندی طولانی و پر دردسر وجود دارد.

دامپتراک در معدن

یکی از ماشین آلاتی که نقش بسیار مهمی در معادن دارند، دامپتراک‌ها هستند. دامپتراک یکی از انواع ماشین آلات سنگین معدنی است که می‌تواند بار‌های سنگین را به راحتی و با سرعت بیشتر و هزینه‌ی مقرون به صرفه تری حمل کند. دامپتراک قابلیت حمل بار بین ۳۰ تا ۴۰۰ تن را دارد که این عدد نشان می‌دهد یک دامپتراک تا چه اندازه می‌تواند در تولید معدن کارگشا باشد. اگرچه دامپتراک‌های بسیاری درمعادن فعالیت می‌کنند، اما بدلیل فرسودگی، نیاز به تعمیر دارند که هزینه تعمیر آن‌ها با توجه به نیاز به قطعه و چالش‌های تامین قطعه از خارج، بسیار دردسر ساز است.

 

بیشتر بخوانید:

برگزاری نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان با حضور مدیرعامل گهرزمین



داخلی سازی تنها راه چاره

برای آنکه بتوانیم مشکلات نیاز به ماشین آلات معدنی را حل کنیم، باید داخلی سازی با روش مهندسی معکوس را در دستور کار قرار دهیم. برای مهندسی معکوس در وهله اول به انگیزه سپس به سرمایه و در نهایت به افراد متخصص نیاز داریم تا بتوانیم هدفگذاری، تامین هزینه‌ها و تبدیل ایده به عمل را انجام دهیم. در نهایت نیز مسوولان باید به تولید ملی اعتقاد داشته و از پروژه حمایت کنند.

تولید دامپتراک در دستور کار

از آنجا که دامپتراک از اهمیت ویژه‌ای برای معادن برخوردار است، شرکت معدنی و صنعتی گهر زمین به عرصه ورود کرد تا از یک سو نیاز معدن به این ماشین غول پیگر و کارگشا را تامین کند و هم خوباوری مدیران و توانمندی نیرو‌های متخصص را به نمایش بگذارد. به همین دلیل در نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان تفاهم‌نامه‌ای با عنوان «تولید نخستین نمونه دام‌تراک ۱۵۰ تنی الکتریکال» میان روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی ریاست جمهوری، عباس علی آبادی وزیر صمت و محمد محیاپور مدیرعامل شرکت گهرزمین به امضای طرفین رسید.

توجه ویژه به بومی سازی

با نگاهی به عملکرد شرکت معدنی و صنعتی گهر زمین، متوجه می‌شویم که بومی سازی با محوریت قطع وابستگی در دستور کار گهرزمین قرار داشته است که نتیجه آن، تولید ماشین آلات و فناوری‌هایی منحصر به فرد بوده است. واقعیت این است که پایان دادن به وابستگی و رسیدن به خودکفایی، نیازمند ریسک و سرمایه گذاری در زمینه تحقیق و مهندسی معکوس است. اگر بدانیم قیمت ماشین آلات معدنی تا چه اندازه گران است، متوجه می‌شویم که تحقیق و مهندسی معکوس نیازمند ریسک بزرگی است که خودکفایی را رقم می‌زند.

خودکفایی ۹۰ درصدی

نگاه گهر زمین به آینده و اصرار بر قطع وابستگی باعث شده تا به خودکفایی ۹۰ درصدی در تولید قطعات کارخانجات کنسانتره و گندله برسد. گهرزمین برای رسیدن به این هدف، بخش مهندسی فعالی دارد که تاکنون توانسته ماشین آلات مهمی را با مهندسی معکوس بازسازی و نوسازی کند. ماشین غلطکی فشار بالا و ماشین استاکری کلایمر از جمله تولیداتی است که با مهندسی معکوس تولید شده و با کمترین هزینه و بهترین بازدهی در خط تولید فعال است. همچنین در بخش گیربکس‌های ماشین‌آلات صنعتی و معدنی نیز اقدامات مهمی انجام داده به نوعی که ۹۰ درصد گیربکس‌های مورد نیاز خود را تولید کرده است. با توجه به سابقه دیرینه گهرزمین در تولید ماشین آلات با مهندسی معکوس، اطمینان داریم که تولید دامپتراک ۱۵۰ تنی الکتریکال با موفقیت تولید و به عرصه فعالیت‌های معدنی وارد می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: