April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
حوادث ساخت و ساز کارفرما و مهندس پروژه را به چالش می‌کشد
کد خبر: ۴۰۳۸۰۲
۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
اگرچه حوادث ساخت و ساز کارفرما و مهندس پروژه را به چالش می‌کشد، اما با بیمه مسوولیت بیمه تعاون می توان این چالش را مدیریت کرد.

سایه بیمه تعاون بر بحران‌های ساخت وساز

حوادث کار یکی از جدی‌ترین چالش‌هایی است که کارفرمایان را درگیر می‌کند. حوادث کار در بخش‌های گوناگونی اتفاق می‌افتد که یکی از جدی‌ترین بخش ها، کارگاه‌های ساختمانی است. کارگاه‌های ساختمانی از لحظه شروع تا لحظه پایان، آبستن حوادث کار هستند. علاوه بر آن کارگران شاغل در کارگاه‌های ساختمانی نیز در معرض جدی‌ترین تهدید‌های محیط کار قرار دارند. اما این درگیری تنها متوجه کارفرمایان نیست، بلکه مهندسان ساخت و ساز در پیشانی این چالش‌ها قرار دارند، زیرا مسوولیت تمامی اتفاقات در یک کارگاه ساختمانی، ناشی از ضعف نظارت یا تصمیم گیری‌های اشتباهی است که از سوی مهندسان صورت می‌گیرد.

مرگ ۱۰۰۰ کارگر ساختمانی

برای آنکه درک درستی از کارگاه‌های ساختمانی داشته باشیم، لازم است نگاهی به آمار‌های حوادث ساختمانی بیندازیم. رییس کانون کارگران ساختمانی کشور، بهترین منبع خبری برای پی بردن به بحران‌های کارگاه‌های ساختمانی است. اکبر شوکت از مرگ ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ کارگر ساختمانی در سال خبر می‌دهد و می‌گوید: ۵۰ درصد آسیب‌های کارگران در محل کارشان مربوط به کارگران ساختمانی و ۶۰ درصد فوتی‌ها در میان کارگران ایران، مربوط به کارگران ساختمانی است. نماینده کارگران ساختمانی کشور بالا بودن حوادث کار در بخش ساختمان را ناشی از نبود نظارت بر کار کارفرمایان دانست و گفت: «در بخش حوادث بزرگترین مشکلی که در زمینه حوادث کارگران ساختمانی وجود دارد، این است که کارفرمایان الزامی برای رعایت مسائل ایمنی ندارند و اهرم‌های فشار بر دوش کارفرما نیست».

۲۵۰ ریزش گودبرداری

ساخت و ساز مرحله‌های گوناگونی دارد که پرحادثه‌ترین و دردسرسازترین مرحله ساختمان، مربوط به گودبرداری است. جدی‌ترین پرونده‌های مطروحه در محاکم قضایی، مربوط به مرحله گودبرداری است. آمار و برآورد‌های سازمان آتش نشانی نشان می‌دهد که به طور میانگین هر ساله ۲۵۰ مورد ریزش گود با بیش از ۱۰۰ نفر تلفات سالیانه فقط در شهر تهران گزارش شده است.

 

بیشتر بخوانید:

سفر بدون نگرانی به خارج کشور با بیمه تعاون



بیمه مسوولیت

هنگامی که بروز حادثه در بنگاه اقتصادی هر لحظه امکان دارد و هرچقدر مدیریت و پیش بینی صورت پذیرد، باز هم امکان بروز حادثه دور از ذهن نیست، این وضعیت نشان می‌دهد که در کارگاه ساختمانی ریسک نهفته وجود دارد که لازم است به طریقی این ریسک مدیریت شود. در این شرایط بیمه می‌تواند ابزار مهمی برای مدیریت ریسک باشد. بیمه تعاون برای این چالش به صورت جدی چاره اندیشی کرده و بیمه مسوولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان (پروژه‌های ساختمانی) را تعریف کرده است.

مسوولیت پذیری در اوج

واقعیت این است که کارکنان در حین انجام کار در معرض خطر‌های بسیاری قرار دارند که بسیاری از آن‌ها اجتناب ناپذیر است. در صورت وقوع حادثه ناشی از کار و فعالیت ... که منجر به جرح، نقص عضو یا فوت کارکنان (اعم از استخدامی، قراردادی، روزمزد و...) می‌شود، در بسیاری از موارد کارفرما مسوول شناخته شده و موظف به جبران خسارات وارده و در صورت فوت، پرداخت دیه خواهد بود که می‌توان با خرید بیمه‌نامه مسوولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان، اینگونه هزینه‌ها را جبران کرد.

تامین اجتماعی کافی نیست

برخی از کارفرمایان بر این باورند که با داشتن بیمه تامین اجتماعی برای کارکنان، از خرید بیمه‌نامه‌های مسئولیت بی‌نیاز خواهند شد، در حالی که این طور نیست و بیمه تامین اجتماعی صرفا مستمری پرداخت می‌کند و تعهدی در قبال پرداخت دیه فوت یا نقص عضو ندارد، در حالیکه در قالب بیمه مسوولیت کارفرما، چنانچه کارگری دچار نقص عضو یا فوت شود و کارفرما مسوول جبران آن شناخته شود، غرامت مذکور تحت پوشش قرار خواهد گرفت.

پوشش‌های تکمیلی

از سوی دیگر بیمه دست کارفرمایان را باز گذاشته و بیمه گذار می‌تواند پوشش‌های تکمیلی را با افزودن ظرفیت بگیرد. خسارت‌های ضمن انجام مأموریت خارج از کارگاه، خسارت‌های ناشی از کار در غیر از محل اصلی فعالیت و در اماکن وابسته به کارگاه، خسارت‌های ناشی از حوادث نقلیه موتوری داخل کارگاه، پرداخت خسارت بدون رأی دادگاه، پرداخت هزینه‌های پزشکی بدون اعمال تعرفه وزارت بهداشت و درمان، جبران مطالبات سازمان تأمین اجتماعی و خدمات درمانی (ماده ۶۶ سازمان تأمین اجتماعی)، پوشش خسارت‌های جانی وارد به اشخاص ثالث، ما به التفاوت افزایش دیه هر سال علاوه بر میزان تعهدات خریداری شده در بیمه‌نامه حداکثر تا ۳ سال - پرداخت دیه دوم و بیشتر، پرداخت غرامت روزانه کارگران مصدوم، پرداخت خسارت وارد به کارکنان در صورت افزایش تعداد نفرات. بیمه مسئولیت حرفه‌ای مهندسان ناظر، طراح، محاسب و مجریان ذی‌صلاح ساختمان، بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارکنان ساختمانی و بیمه مسئولیت مدنی ناشی از اجرای عملیات ساختمانی در قبال اشخاص ثالث را تعریف کرده است.

نشست هم فکری

از آنجا که بسیاری از کارفرمایان یا مهندسان از ظرفیت بیمه آگاهی لازم را ندارند، بیمه تعاون اقدام به نشست هم فکری اعضای نظام مهندسی استان گیلان با محوریت صورتجلسه شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه در استان و چالش‌های ایجاد شده در خصوص تصمیم گیری داخل استانی در خصوص بیمه‌های مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان ساختمانی کرد. بیمه تعاون در حالی میزبان اعضای جامعه مهندسین بود که توسعه روابط با صنعتگران را در دستور کار دارد. بنابر این مهندسان می‌توانند نسبت به شرایط ویژه رایزنی‌های لازم را داشته باشند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: