May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۳۹۳۳
۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۵
0
در جلسه شورای امنیت در خصوص بحران غزه، آمریکا خواستار توقف کوتاه مدت در جنگ و روسیه خواستار آتش‌بس بشردوستانه پایدار شد.

در جلسه شورای امنیت چه گذشت؟

شورای امنیت سازمان ملل متحد شب گذشته اولین مناظره علنی خود را در مورد تنش‌ها در غزه برگزار کرد و اکثر اعضا خواستار آتش بس فوری برای رسیدن کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی‌ها شدند.

به گزارش رویترز، در این جلسه، آمریکا و روسیه پیش‌نویس قطعنامه‌های خود را در سازمان ملل ارائه کردند و آمریکا خواستار «توقف» در جنگ و روسیه خواستار «آتش‌بس بشردوستانه» شده است. گفته می‌شود توقف معمولا رسمیت کمتری دارد و مدت آن کوتاه‌تر از آتش‌بس خواهد بود.

روسیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا را نپذیرفت
روسیه اعلام کرد که نمی‌تواند از پیش‌نویس قطعنامه آمریکا حمایت کند و متن خود را که خواستار آتش‌بس است، ارائه کرد. ایده‌ای که کشور‌های عربی از آن حمایت می‌کنند. واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل می‌گوید از قطعنامه آمریکا به دلیل اینکه فورا خواستار آتش‌بس نشده و از تهاجم زمینی اسرائیل جلوگیری نمی‌کند، حمایت نخواهد کرد.

گفتنی است، یک قطعنامه برای تصویب حداقل به ۹ رأی موافق نیاز دارد و ۵ کشور آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه یا چین نباید آن را وتو کنند. هنوز مشخص نیست که آیا پیش‌نویس قطعنامه‌های آمریکا و روسیه می‌تواند به رای گذاشته شود یا نه.

آمریکا، سرسخت‌ترین متحد رژیم صهیونیستی، خود هفته گذشته قطعنامه‌ای را وتو کرد که توسط ۱۲ عضو دیگر شورا حمایت می‌شد. این قطعنامه‌خواستار توقف درگیری‌ها شده بود، اما توسط آمریکا وتو شد، زیرا به ادعای نماینده واشنگتن، «به اندازه کافی بر حق اسرائیل برای دفاع از خود تاکید نمی‌کرد».

روسیه پیش‌نویس قطعنامه خود را ارائه کرد
واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل به شورای امنیت گفت: «تمام جهان از شورای امنیت انتظار یک درخواست برای آتش بس سریع و بدون قید و شرط دارد. این دقیقاً همان چیزی است که در پیش نویس آمریکا وجود ندارد. بنابراین، ما هیچ نکته‌ای در آن نمی‌بینیم و نمی‌توانیم از آن حمایت کنیم.»

کشور‌های عربی روز در سازمان ملل به صراحت اعلام کردند که قاطعانه از درخواست آتش بس بشردوستانه حمایت می‌کنند. سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر به شورا گفت: «ما با تأسف، دو بار ناتوانی این شورا در تصویب قطعنامه یا حتی درخواست آتش بس برای پایان دادن به این جنگ را دنبال کردیم».

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: