امضای تفاهمنامه بین فتاحی و تامین سرمایه دماوند سبب می شود
کد خبر: ۴۰۴۰۴۸
۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
امضای تفاهمنامه بین مدیرعامل منطقه اقتصادی لامرد با شرکت تامین سرمایه دماوند سبب می شود چالش کمبود سرمایه در صنایع لامرد به پایان برسد

پایان چالش کمبود سرمایه در صنایع منطقه اقتصادی لامرد

بیست و پنجمین همــايش پژوهشگران صنعت فولاد كشور در روزهای 2 الی 4 آبان ماه 1402 تحت عنوان سمپوزيوم فولاد 402 به وسیله انجمن آهن و فولاد ايران در مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد. در این همایش، فولادسازان مطرح کشور حضور یافتند و به اشکال گوناگون ظرفیت ها و مشکلات این صنعت را مطرح کردند. در این بین متولیان، دست اندرکاران و تمامی کسانی که به نوعی در زمینه فولاد نقش آفرینی دارند، در این همایش حضور یافتند.

جذب سرمایه و سرمایه گذار

یکی از شرکت کنندگان در این همایش، منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر لامرد بود. منطقه ویژه اقتصادی لامرد که زیر نظر ایمیدرو قرار دارد، به اندازه ای گسترش یافته که لامرد و روستاهای اطراف آن را از انزوا خارج کرده و با جذب سرمایه و سرمایه گذار در بخشهای گوناگون، توانسته به یک قطب اقتصادی بزرگ در استان و کشور تبدیل شود.

چالشهای صنایع

در منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر لامرد صنایع بزرگی همچون آلومینیوم، فولاد، پتروشیمی و فعالیت های صنعتی دیگری حضور دارند. این شرکتها همواره از حمایت مدیریت ایمیدرو و منطقه ویژه لامرد برخوردار بوده و هرگاه که مدیران صنایع مستقر در لامرد با مشکل یا چالشی رو به رو شده اند، مدیران ایمیدرو و لامرد به عنوان نماینده این صنایع، پا پیش گذاشته و نقش آفرینی کرده اند، این نقش آفرینی تا رفع چالش و حل مشکلات ادامه داشته است. مهمتر اینکه در بسیاری از موارد اقداماتی انجام شده که در بهبود شرایط موثر بوده است.

هدفگذاری برای رفع مشکلات

مدیریت منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر لامرد از هر فرصت و ظرفیتی برای حل مشکلات استفاده کرده که بارزترین و جدیدترین نمونه آن، حضور در بیست و پنجمین همــايش پژوهشگران صنعت فولاد كشور در کیش بود. با نگاهی به موضوع همایش، به نظر می رسد حضور مدیریت منطقه ویژه لامرد در کیش توجیهی ندارد، اما اتفاقات رخ داده در این همایش، بیان می کند که مدیریت منطقه ویژه لامرد با هدفگذاری درست وارد این همایش شده است.

چالش تامین سرمایه

واقعیت این است که مهمترین و بزرگترین چالش صنایع، سرمایه است. کمبود سرمایه باعث می شود تا مدیران تمامی بنگاههای اقتصادی دست به دامن بانکها شوند و چشم به تسهیلات بانکی بدوزند. اما برای گرفتن تسهیلات دو چالش جدی وجود دارد. اول اینکه گرفتن تسهیلات بسیار زمانبر است، زیرا باید مدارک و مستندات را به بانک ارایه دهد و چنانچه تمامی مدارک کافی باشد، باید رضایت کارکنان بانک در بخشهای مرتبط را جلب کرد که آن هم داستان ویژه ای دارد. چالش جدی بعدی، بهره بالای بانکی است. امروزه بهره بانکی بلای جان بنگاههای اقتصادی شده و بدتر از بهره بانکی، بهره مرکب است. امروزه بنگاههای اقتصادی بسیاری را سراغ داریم که در نتیجه گرفتن تسهیلات بانکی، به مرز ورشکستگی رسیده و حتی بسیاری از بنگاههای اقتصادی که توان پرداخت اقساط تسهیلات را نداشته و در تور بهره مرکب اسیر شده اند، شاهد مصادره بنگاه از سوی بانک بوده اند.

 



استقبال کم نظیر سرمایه گذاران

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر لامرد به تشریح ظرفیت و جایگاه منطقه پرداخت و گفت: الحمدالله به یاری خداوند متعال و تدابیری که سازمان معظم ایمیدرو داشته، شاهد استقبال کم نظیر سرمایه گذران برای حضور در منطقه ویژه اقتصادی لامرد هستیم. کورش فتاحی با تاکید بر اینکه به جهت وظایفی که داریم، امر تسهیل‌گری صنایع مستقر در لامرد در دستور کار ما قرار دارد گفت: علاوه بر رفع مشکلات، بدنبال این هستیم که ببینیم چه امکانات ویژه ای را می توانیم برای سرمایه گذاران ایجاد کنیم.

تامین سرمایه در صدر

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر لامرد از بررسی آیتم های مرتبط با صنایع خبر دارد و گفت: یکی از آیتم هایی که به عنوان چالش صنایع مشخص شده، کمبود سرمایه است. وی با تاکید بر اینکه بیشتر سرمایه گذاران از روحیه خوبی برخوردار هستند گفت: بازار کار هم وجود دارد و چه بسا مواد اولیه هم تامین است، اما به سبب بخش فایناس، پروژه ها عقب می افتد.

 

بیشتر بخوانید: رونق پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی لامرد



استفاده از توان تامین سرمایه

فتاحی با تاکید بر اینکه چالش کمبود سرمایه باعث شد در اندیشه کارگشایی بربیاییم گفت: بر آن شدیم که با همکاری شرکت های تامین سرمایه، نقیسه کمبود سرمایه را برای سرمایه گذاران جبران کنیم. وی از قرارداد تاثیرگذار خبر داد و گفت: در سمپوزیوم فولاد کیش حضور یافتیم و پس از بررسی ظرفیت ها، به ظرفیت تامین سرمایه پی بردیم که با شرکت تامین سرمایه دماوند به این تفاهم رسیدیم که با همیاری و مساعدت شرکت تامین سرمایه دماوند، به یاری سرمایه گذاران برویم. مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر لامرد با تاکید بر اینکه دلایل بسیاری برای رایزنی با شرکت تامین سرمایه دماوند داشتیم گفت: البته دلایل مختلفی برای ورود به قرارداد داریم اما دلیل اصلی این است که بتوانیم مسائل مالی شرکتهای مستقر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد را با کمترین چالش مدیریت کنیم.

مفاد تفاهم نامه

برای آنکه بدانیم اهمیت تفاهمنامه چیست باید از مفاد آن باخبر باشیم. بنابر این در راستای این تفاهمنامه، همکاری مشترک درخصوص بررسی زمینه‌های همکاری در حوزه‌های مختلف بازار سرمایه، استفاده از ظرفیت‌های قانونی و مالی تأمین سرمایه جهت تسهیل و توسعه تأمین مالی پروژه‌ها و طرح‌های سرمایه‌گذاری شرکت های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد از محل منابع بازار سرمایه صورت خواهد پذیرفت. همچنین بر اساس این تفاهمنامه انجام همایش‌های داخلی و بین المللی به منظور معرفی مزیت‌های منطقه در حوزه سرمایه‌گذاری، مشاوره مالی و سرمایه‌گذاری شامل حضور در جلسات سرمایه‌گذاری و مذاکره تا عقد قرارداد فی‌مابین اشخاص ثالث و منطقه حسب مورد در قالب قرار داد مجزا با توافق طرفین و با رعایت قوانین و مقررات دولتی از سوی منطقه صورت خواهد گرفت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: