April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۴۰۷۹
۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
0
صنعت مخابرات به سرعت در حال تغییر است. اینترنت 5G تحولات بسیاری در کسب و کارها ایجاد کرده و مردم نیز همواره در پی محصولات و خدماتی هستند که از فناوری های نوین در آن‌ها استفاده شده است.

توسعه

اخیرا موسسه مکنزی (از بزرگترین شرکت‌های خدمات مشاوره در دنیا) گزارشی درباره ترند‌های حوزه تلکام منتشر کرده که بخشی از آن به این پرداخته که در سال‌های آینده شرکت‌ها و فعالان حوزه تلکام به سمت «پردازش لبه‌ای» می‌روند.

به گزارش پیوست، با توزیع بار رایانشی، مراکز داده که در نزدیکی کاربر نهایی احداث شوند، باعث کاهش لتنسی یا تاخیر و افزایش پهن‌باند می‌شوند و سازمان‌ها نیز حاکمیت بیشتری بر داده‌های خود خواهند داشت. رایانش لبه‌ای امکان پردازش لحظه‌ای اطلاعات را فراهم کرده و درنتیجه کاربرد‌های متعددی را در صنایع ممکن می‌کند (از درمان از راه دور گرفته تا مدیریت ریموت عملیات‌های استخراج و راه‌حل‌های پایداری مثل شبکه‌های انرژی هوشمندی که مصرف انرژی را بهینه‌سازی می‌کنند.)

پرس‌وجوی اخیر مکنزی از ۷۵ مدیر تلکام در آمریکای شمالی و غرب اروپا نشانگر توجه بالا رایانش لبه‌ای است. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثر شرکت‌های ارتباطات تا حدی با رایانش لبه‌ای در ارتباط هستند و یک چهارم آن‌ها همین حالا از آن استفاده کرده و در پی توسعه آن هستند. بیش از نیمی از مدیران (۵۵ درصد)، می‌گویند هدف اصلی آن‌ها بهبود بازدهی و عملکرد شبکه است و باقی‌مانده آن‌ها به کاربرد‌های جدید شرکتی (۲۱ درصد) یا برای مصرف‌کننده (۱۸ درصد) اشاره دارند.

برای پیشرفت در حوزه رایانش لبه‌ای، فعالان تلکام به مهارت‌های تازه‌ای در طراحی شبکه و سیستم و فعالیت در حوزه استراتژی و معماری نیاز دارند. همچنین پیشرفت مهندسی شبکه نیز برای نصب و یکپارچه‌سازی دستگاه‌ها، نرم‌افزار و سیستم‌ها ضرورت دارد. به مهارت‌های نوآوری شبکه برای بهبود عملکرد سیستم‌ها و مهارت‌های نگهداری از شبکه نیز برای رفع قطعی و اداره شرایط اضطراری نیاز است. مدیریت پایگاه داده نیز برای مدیریت ذخیره، توزیع و تحلیل داده ضروری است و مهارت در حوزه امنیت نیز برای به حداقل رساندن کلاهبرداری، نظارت بر خطر و پیروی از قانون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

گسترش راه‌حل‌های ابرمحور، خودکارسازی و خدمات مدیریت شده نیز تقاضا برای تنظیمات IT در محل و نگهداری را کاهش می‌دهد.

پلتفرم بومی «Mec»

همراه اول به عنوان بزرگترین اپراتور مبتنی بر آخرین نسل از فناوری‌های ارتباطی در کشور و بزرگترین اپراتور خاورمیانه از حدود سال ۹۷ فناوری جدیدی ارائه کرد به نام پلتفرم بومی «Mec»، این پلتفرم سرعت پردازش رابه شدت افزایش داده است.

پلتفرم بومی «Mec» مزایای بسیاری در زمینه‌های مختلف نظیر هزینه مصرف انرژی، نگهداری از شبکه و سرمایه‌گذاری در واسطه و ستون اصلی شبکه دارد.

پلتفرم MEC پلتفرمی است که خدمات ارزش افزوده یا برنامه‌های کاربردی هوشمند نظیر AI ارائه شده توسط ۵ G، آنجا اجرا می‌شود.

مِک این اجازه را به مشترکان می‌دهد تا اطلاعات خود را نزدیک‌تر به لبه شبکه ذخیره کنند که معمولا بسیار امن‌تر از ذخیره‌سازی به صورت متمرکز در دیتاسنتر‌ها با آسیب‌پذیری در برابر حملات انکار سرویس، است.

حرکت همراه اول مبتنی بر ترند جهانی بزرگترین اپراتور‌ها و کمپانی‌های تلکامی است.

اپراتور همراه اول در سال‌های گذشته روی تکنولوژی پردازش در لبه شبکه نیز به‌صورت ویژه و خاص متمرکز شد.

به‌منظور تحقق اهداف در حوزه فناوری، تیم متخصص و فنی اپراتور همراه اول با درنظرگرفتن تحریم‌های بین‌المللی از چند سال پیش طرح معماری مبتنی‌بر راهکار بومی را شروع کرد.

با تلاش‌ها و کوشش‌های انجام شده در اپراتور همراه اول، این اپراتور موفق شد این محصول را با حمایت شرکت‌های دانش بنیان داخلی طراحی نماید.

در این ارتباط اپراتور همراه اول اخیرا در نمایشگاه ایران تلکام ۲۰۲۱ یک دموی پردازش عکس در لبه شبکه را عرضه نمود و موفق شد میزان و مقدار اثر و بهبود این تکنولوژی را به نمایش بگذارد.

افزایش سرعت دسترسی

پلتفرم بومی MEC که در واقع خلاصه شده عبارت Multi-Access Edge Computing HSJt بر فضای شبکه ۵G همراه اول گسترش و توسعه پیدا کرده است. این فناوری با کاهش زمان دسترسی به سرویس‌ها قادر خواهد بود سرعت دسترسی را بالا ببرد.

این تکنولوژی همچنین سبب بهره‌گیری بهینه از بستر‌های انتقال فیزیکی Core شبکه می‌شود. با این‌حال کاهش تاخیر، افزایش سرعت و کیفیت پردازش تصویر از دیگر مزیت‌های این تکنولوژی محسوب می‌شود.

تکنولوژی MEC روی شبکه نسل ۴G نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و با استفاده از آن قادر خواهد بود انواع یوزرکیس‌های را با پارامتر‌های کیفی خیلی زیادتر به مشترکان همراه اول عرضه کند.

این یوزرکیس‌ها مثل واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، پخش ویدیو پرسرعت و تعاملی، پخش بازی‌های آنلاین و تعاملی است که با پارامتر‌های کیفی بسیار بیشتر به مشترکان همراه اول ارائه می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: