April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
در قالب جشن ثبت جهانی کاروانسرای خواجه نظر هدفگذاری شد
کد خبر: ۴۰۴۳۱۵
۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
0
جشن ثبت جهانی کاروانسرای خواجه نظر به صورت گسترده برگزار شد تا جذب گردشگر با جدیت در دستور کار قرار گیرد.

تور منطقه آزاد ارس برای جذب گردشگر

یکی از مهمترین چالش‌هایی که سالهاست با آن دست به گریبان هستیم، نادیده گرفتن فرصت‌ها و ظرفیت هاست که این بی توجهی به فرصت سوزی تبدیل می‌شود. کشور ایران با داشتن امکانات و ظرفیت‌های خدادادی، می‌تواند یکی از مهمترین قطب‌های گردشگری جهان باشد. در حالی که می‌توان در شهر‌های کوهستانی کشور اسکی کرد، در شهر‌های جنوبی کشور می‌توان به دریا رفت و آب تنی کرد. این تنوع آب و هوایی فرصت خوبی برای گردشگران است تا در انتخاب قرار داشتن در منطقه آب و هوایی بدین اندازه اختیار داشته باشند.

پیشینه تمدن و فرهنگ

پیشینه تاریخی در کنار فرهنگ و تمدن چندین هزار ساله، باعث می‌شود تا بتوانیم از دیگر جذابیت‌های گردشگری استفاده کنیم. انواع صنایع دستی که در نوع خود منحصر به فرد است می‌تواند زمینه جذب گردشگران باشد. از سوی دیگر آثار باستانی که بیانگر تمدی دیرینه ایران است، گردشگران و حتی محققان بسیاری را شیفته خود می‌کند. موزه‌ها نیز اهمیت بسیاری دارند. هر لوح گلی، کاسه سفالی، سزنیزه فلزی و... برای ایران و ایرانی افتخار آفرین و در نوع خود بی همتاست.

فرصت‌های جذب گردشگر

اگر بدرستی بررسی کنیم، در هر گوشه از ایران یک فرصت برای جذب گردشگر وجود دارد. کاروانسراها، کتابخانه ها، سردآب ها، آب انبارها، خانه‌های ییلاق و قشلاق پادشاهان و بزرگان و خلاصه هر ساختمان با هر معماری می‌تواند جذابیتی برای گردشگران باشد. متاسفانه بار‌ها شاهد بودیم که بنا‌های تاریخی بدست برج سازان ویران شده و این ظرفیت‌های تاریخی که می‌تواند سال‌ها جایگاه بزرگان ایران را معرفی کند، جیب عده‌ای انگشت شمار را پر می‌کند. بنابر این مشاهده می‌کنیم که در این زمینه بخوبی عمل نکرده و فرصت سوزی‌های بسیاری داشته ایم.

کاروانسرای خواجه نظر

با وجود فرصت‌های بسیاری که از دست رفته، اما شاهد هستیم که هنوز در گوشه گوشه کشور، هستند مسوولانی که به تاریخ و فرهنگ ایران اهمیت می‌دهند و سعی می‌کنند ظرفیت‌های برای نسل‌های بعد ماندگار شود. یکی از این ظرفیت‌های تاریخی، کاروانسرای خواجه نظر است که به همت منطقه آزاد ارس، ارزشگذاری شده است. برای آنکه این ارزشگذاری ماندگار شود، ثبت جهانی با جدیت در دستور کار قرار گرفته است.

 

بیشتر بخوانید:

جذابیت‌های مغفول مانده منطقه آزاد ارس نیازمند تبلیغ



جشن ثبت جهانی

برای آنکه کاروانسرای خواجه نظر ماندگار شود، ثبت جهانی شد و برای آن که این ثبت جهانی به گوش جهانیان برسد، جشن قابل توجهی به همت منطقه آزاد ارس برگزار شد. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در جشن ثبت جهانی کاروانسرای خواجه نظر گفت: تقویت زیرساخت‌های گردشگری و جذب توریست از مهمترین موضوعاتی است که سازمان به‌جد پیگیر آن است و در سالجاری نیز اتفاقات امیدآفرینی در این حوزه رخ داده است.

منطقه آزاد ارس مقصد گردشگری

مجید کیانی از آمار قابل توجه استقبال گردشگران از منطقه آزاد ارس خبر داد و گفت: طبق آمار مستند بر پایه‌ی ورود خودرو‌های با پلاک غیربومی به منطقه، در نوروز سال ۱۴۰۲، منطقه آزاد ارس مقصد اول گردشگری شمالغرب کشور بود. وی با اشاره به حضور شش‌ونیم میلیون مسافر و گردشگر در سال ۱۴۰۱ در منطقه آزاد ارس تاکید کرد: در راستای جذب گردشگر خارجی و داخلی باید آثار تاریخی و ظرفیت‌های گردشگری این منطقه را در سطح ملی و بین‌المللی معرفی کنیم که جهت تحقق این امر برنامه ریزی‌های لازم صورت پذیرفته است.

افتخار به جاذبه گردشگری

وی با اشاره به اینکه کاروانسرای جهانی خواجه‌نظر در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته گفت: جایگاه کاروانسرای خواجه نظر بیانگر سابقه تجاری این منطقه و استان آذربایجان‌شرقی است و باید با معرفی هر چه بیشتر این منطقه و آثار تاریخی آن، به تاریخ و فرهنگ خود ببالیم.

حضور ترکیه و ارمنستان

یکی از مهمترین اتفاقاتی که در جشن ثبت جهانی کاروانسرای خواجه نظر رخ داد، حضور حضور روسای آژانس‌های گردشگری کشور‌های ارمنستان و ترکیه بود. این دعوت که با تیزهوشی مدیران منطقه آزاد ارس صورت گرفته، نشان می‌دهد که برای حضور گردشگران ارمنی و ترک، هدف گذاری درستی صورت گرفته، زیرا روسای آژانس‌های گردشگری که تور‌های تفریحی و سیاحتی نیز دارند، با حضور در منطقه ازاد ارس، راه اندازی تور‌های گردشگری برای منطقه آزاد ارس را در دستور کار خود قرار خواهند داد.

رونمایی از تمبر یادگاری

برای ماندگاری یک جشن یا مراسم، راهکار‌های بسیاری وجود دارد که انتشار تمبر یادگاری یکی از این ابزارهاست. مدیریت منطقه آزاد ارس با درک درست از بهره گیری از فرصت ها، در حاشیه جشن ثبت جهانی کاروانسرای خواجه نظر، از تمبر ویژه کاروانسرای جهانی خواجه‌نظر منطقه آزاد ارس رونمایی کرد. این تمبر یادگاری در موزه تمبر ماندگار می‌شود و نمونه‌های آن در بین کلکسیونر‌های تمبر دست به دست می‌چرخد که همین امر می‌تواند تاثیرگذار باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: