April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
استانداردهای دوگانه در ورزش؛
کد خبر: ۴۰۴۳۸۶
۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
0
«انور الغازی» ستاره ۲۸ ساله تیم فوتبال ماینس تنها به دلیل انتشار یک پست حمایتی برای مردم فلسطین از تمام فعالیت‌های ورزشی در آلمان محروم شد.

حمایت از اوکراین، آزاد اما از فلسطین ممنوع!

از آزادی بیان صحبت می‌کنند؛ از اینکه در بسیاری از کشور‌های جهان، مردم حتی نمی‌توانند دسترسی آزاد و بدون مانع به شبکه‌های مجازی داشته باشند و نظرات خود را به اشتراک بگذارند؛ در حالیکه شرایط خودشان با آن‌چیزی که در رسانه‌ها از خود نشان می‌دهند متفاوت است.

عنوان می‌کنند که ورزش از سیاست جدا است و به هیچ وجه نباید این دو را در هم آمیخت، اما به شکلی عجیب و بدون واهمه و با استفاده از رسانه‌های خود، سیاسی‌ترین موضوعات را در ورزش اجرایی می‌کنند.

برای غربی‌ها جنگ در روسیه و اوکراین با جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها در نوار غزه تفاوت دارد و هیچ کسی حق ندارد درباره این جنایات در فلسطین اشغالی اظهار نظر کند، در شرایطی که در این چند سال اخیر و به واسطه جنگ در اوکراین واکنش‌های عجیبی از سوی تمامی مجامع ورزشی بر علیه یکی از کشور‌های درگیر این جنگ بودیم، اما اکنون هیچ باشگاه ورزشی و فدراسیون جهانی حتی حق اظهار نظر و دفاع از مردم فلسطین که زیر بار جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها همچنان در حال مقاومت هستند را ندارد.

غربی‌ها به دلایل واهی و فضاسازی رسانه‌ای، حضور روس‌ها را به دلیل جنگ در اوکراین چند سالی است در تمامی فعالیت‌های ورزشی ممنوع کرده‌اند. تمامی مسابقات ورزشی خود را در جهت حمایت از اوکراینی‌ها به شکل و شمایلی جدید بوجود آورده‌اند و تیم‌ها را مجبور کرده‌اند تا در مواقعی با نمادی از کشور اوکراین در مسابقات ورزشی حاضر شوند و به نوع و شکلی قاطع از یکی از طرف‌های درگیر جنگ حمایت کنند و حتی افرادی را که نظری مخالف با آن‌ها داشته باشند نیز مورد بایکوت رسانه‌ای خود قرار می‌دهند.

حالا، اما شرایط متفاوت شده، جنگ در اوکراین به حاشیه رفته و تمامی رسانه‌ها و مردم در حال مشاهده جنایات صهیونیست‌ها در نوار غزه هستند و دیگر مانند سال‌های گذشته به دلیل حجم جنایت‌های اسرائیلی‌ها نمی‌توان کشتار صهیونیست‌ها در فلسطین را پنهان کرد.

در این شرایط مردم در سراسر جهان و در ۵ قاره به شکلی که تا پیش از این هیچگاه مانند آن دیده نشده به حمایت از فلسطین پرداخته‌اند، از کره جنوبی در آسیا تا شیلی در آمریکای جنوبی تا بسیاری از کشور‌های غربی همه به حمایت از فلسطینی‌ها برخواستند، اما همچنان مجامع ورزشی هیچ موضع‌گیری برعلیه صهیونیست‌ها نداشته‌اند و حتی با افرادی که علیه این رژیم مطلبی را منتشر کنند برخورد هم می‌شود.

جدیدترین نوع این برخورد انتخابی و شوخی با واژه آزادی بیان را می‌توان در آلمان مشاهده کرد، جایی که ستاره ۲۸ ساله تیم فوتبال ماینس تنها به دلیل یک پست در یکی از شبکه‌های اجتماعی تمامی فعالیت‌های ورزشی‌اش تعلیق شد. آن هم تنها به دلیل حمایت از فلسطین.

انور ال‌قاضی یا الغازی، وینگر ۲۸ ساله هلندی پس از اتمام قراردادش با آیندهوون با امضای قراردادی دو ساله به صورت رایگان به ماینتس پیوست.

باشگاه ماینتس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تمام فعالیت‌های ورزشی انور ال قاضی، بازیکن مسلمان و مراکشی‌تبار این باشگاه به حالت تعلیق در آمده است. دلیل تصمیم این باشگاه، استوری اینستاگرامی ال قاضی در رابطه با حمایت او از فلسطینی‌ها در حمله اسرائیل به غزه بوده است.

طبق بیانیه این باشگاه آلمانی، موضع‌گیری ال قاضی در رابطه با آنچه که «کشمکش در خاورمیانه» عنوان شده، "غیرقابل قبول" به‌شمار می‌رود و ماینتس خودش را کاملا بی‌ارتباط به محتوای منتشر شده از سوی فوتبالیست هلندی‌اش می‌داند؛ محتوایی که خلاف «ارزش‌های باشگاه ماینتس» عنوان شده است.

استوری اینستاگرامی انور ال قاضی در حمایت از فلسطین به شرح زیر است:

«این جنگ نیست. وقتی یک طرف آب، غذا و برق را بر دیگری قطع کند، اسمش دیگر جنگ نیست. وقتی یک طرف سلاح‌های اتمی دارد، اسمش دیگر جنگ نیست. وقتی یک طرف میلیارد‌ها دلار پشتیبانی مالی می‌شود، اسمش دیگر جنگ نیست. وقتی یک طرف از عکس‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا علیه طرف دیگر اطلاعات غلط پخش کند، اسمش دیگر جنگ نیست. وقتی فضای مجازی محتوای یک طرف را سانسور می‌کند و طرف دیگر را نه، اسمش دیگر جنگ نیست. این اسمش نه جنگ است و نه کشمکش. این نسل‌کشی و ویرانی عظیم است و ما به صورت زنده شاهدش هستیم. از نهر (رود اردن) تا بحر (دریای مدیترانه)، فلسطین آزاد خواهد شد.»

انور ال قاضی که والدینی مراکشی دارد، زاده باردنرخت هلند است و ۲ مرتبه هم پیراهن تیم ملی این کشور را به تن کرده است. ال قاضی قصد داشت در جام جهانی ۲۰۲۲ با پیراهن مراکش به میدان برود، اما در نهایت مجوز‌های مربوطه را کسب نکرد.

موضوع، اما این ستاره مراکشی نیست و در هفته‌های گذشته و در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا و در جریان برگزاری مسابقات، حمایت طرفداران تیم‌های مختلف از مردم فلسطین و شعار‌های حمایتی آن‌ها با سانسور خبری بزرگی مواجه شده و هیچگاه در هیچ رسانه‌ای خبری از آن پخش نشده است.

رسانه‌هایی که تحت فرمان حکومت‌های خود هستند و طبیعتا نباید و نمی‌توانند برعلیه سیاست‌های آن‌ها حرف بزنند.

سیاست‌هایی که جنگ در اوکراین را فاجعه بشری نشان می‌دهند، اما با وقاحت تمام چشم خود را به روی جنایات و قتل عام کودکان و مردم عادی و بمباران بیمارستان‌ها می‌بندند و حرفی از جنایات رژیم نامشروع صهیونیستی نمی‌زنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: