April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۴۴۰۱
۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
0
به گفته مسئولان. در نقشه راه آب کشور به عنوان یکی از مهمترین اسناد حوزه آب، حل مشکلات ناترازی آب و چالش‌های این حوزه، مورد توجه قرار گرفته است.

نقشه راه آب کشور، رفع ناترازی‌ها را دنبال می‌کند

در پی تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی که پدیده‌ای جهان شمول است و منطقه و کشور ما نیز از آن مستثنی نیست، مدیریت منابع آبی برای پاسخگویی به مصارف روزافزون آب در بخش‌های مختلف بیش از پیش احساس می‌شود. شرایطی اقلیمی که علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در خصوص آن می‌گوید: امروز در طبیعت با شرایط ویژه و عدم امکان پیش‌بینی‌ها مواجه هستیم، از جمله می‌توان به تغییرات اقلیمی اشاره کرد؛ به طوری‌که زمانی با افزایش بارش‌ها و زمانی با کاهش بارش‌ها و خشکسالی‌های پیاپی روبرو می‌شویم.

در همین راستا در ابتدای آبان در جلسه شورای‌عالی آب اقدامات وزارت نیرو طی دو سال گذشته در بخش آب و در حوزه اقدامات غیرسازه‌ای، شامل اقداماتی همچون «اولویت‌بندی طرح‌های نیمه تمام»، «تنوع‌بخشی تامین منابع مالی»، «تدوین برنامه منابع و مصارف حوضه‌های آبریز»، «طرح‌های اضطراری اصلاح نظام فنی ـ اجرایی»، «مدیریت توامان آب و برق»، «مشارکت مردمی در احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی»، «تامین مالی برای بخش شرب طرح‌های انتقال آب از دریا»، «پروژه‌های فناورانه و دانش‌بنیان» و «تقویت همکاری بین وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های ذیربط و استانداران در موضوع آب» مورد بررسی قرار گرفت و همچنین نقشه راه آب کشور به تصویب رسید.

در ادامه هم عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به اینکه ایده نقشه راه آب کشور در دولت سیزدهم شکل گرفته گفت: در حقیقت قدمت نقشه راه آب کشور به اندازه عمر صنعت آب کشور است. در نشست‌های سازگاری با کم آبی بین وزارت صمت، استانداری‌ها، وزارت کشور، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی توافق بین بخشی صورت گرفته و در واقع مشارکت دستگاه‌های دیگر نیز در این نقشه دیده شده است؛ لذا افق در نظر گرفته شده در برنامه سازگاری با کم آبی یا به عبارتی سال ۱۴۰۵ برهه مهمی در نقشه راه آب محسوب می‌شود.

سخنگوی صنعت آب کشور همچنین با تاکید بر اینکه در این نقشه راه اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی نظام مورد توجه بوده است، گفت: در نقشه راه آب کشور دیگر اسناد بالادستی از جمله سند ملی آمایش سرزمینی، سند امنیت غذایی، سند آب قابل برنامه‌ریزی و مصوبات کارگروه سازگاری مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

بزرگ زاده اشاره ضمن ارائه توضیحی در خصوص ناترازی آب و اینکه این مسئله در نقشه راه آب کشور مورد تمرکز قرار گرفته بیان کرد: فاصله بین تامین و مصرف آب در بخش‌های مختلف به معنای ناترازی است که موضوع توجه در این نقشه راه بوده است. ما در این نقشه به طرف تأمین بیشتر نیاز‌های محیط زیستی حرکت کرده‌ایم؛ بدین معنی که براساس سند آب قابل برنامه‌ریزی و برنامه هفتم هم اکنون باید نیاز‌های محیط زیستی را به میزان ۱۰.۷۷ میلیارد متر مکعب تأمین کنیم که این میزان طبق نقشه راه آب کشور، تا سال ۱۴۱۱ قریب به سه برابر رشد خواهد کرد.

به گفته بزرگ زاده اهداف میان مدت نقشه راه آب کشور براساس اهداف میانی برنامه هفتم و مصوبات کارگروه سازگاری با کم آبی است. او ادامه داد: افق نقشه راه آب تا سال ۱۴۲۰ درنظر گرفته شده، اما چند برهه زمانی و اهداف میانی در این مسیر در نظر گرفته شده است. یکی از این برهه‌ها مطابق برنامه سازگاری با کم‌آبی است. افق مهم دیگری که برای اجرای نقشه راه آب در نظر گرفته شده و مطابق با افق تعیین شده سند امنیت غذایی است که در سال ۱۴۱۱ محقق خواهد شد. تا سال ۱۴۱۱ بخش زیادی از اهداف ما در نقشه راه آب کشور تحقق خواهد یافت و بخش باقی مانده آن نیز تا سال ۱۴۲۰ اجرایی خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: