گروسی از ساماندهی گمرک بازرگان در طرح جامع خبر داد
کد خبر: ۴۰۴۴۲۲
۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو از ساماندهی گمرک بازرگان در طرح جامع خبر داد و گفت: ساماندهی و رفع مشکلات گمرک بازرگان در دستور کار قرار دارد.

خواب خوش منطقه آزاد ماکو برای بزرگترین مرز کشور

مناطق آزاد از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های قابل توجهی برخوردار هستند. قانون مناطق آزاد ظرفیت‌های بسیاری برای این مناطق دیده، اما شرط تحقق این ظرفیت ها، داشتن اختیار و قدرت تصمیم گیری برای مدیران مناطق آزاد است. یکی از مناطق آزاد که توانسته با قدرت گام بردارد، منطقه آزاد ماکو است. مدیریت این منطقه جلسات متعددی برگزار کرده، در نمایشگاه‌های بسیاری حضور می‌یابد و رایزنی‌های فراوانی داشته که پیگیری همه آن‌ها را در دستور کار دارد.

رایزنی در سطح استاندار

یکی از مهمترین دستگاه‌های دولتی که قدرت تصمیم گیری بالایی در استان‌ها دارد، استانداری است. استانداری بر تمامی ادارات و سازمان‌ها نظارت دارد و دیدگاه‌های استاندار قابلیت اجرایی دارد. به همین دلیل جلسه تخصصی کارگروه شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مرزی کشور، با حضور استاندار آذربایجان‌غربی، نماینده ماکو در مجلس، مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و مسول دبیرخانه شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مرزی کشور در فرمانداری ماکو برگزار شد.

تدوین طرح جامع

یکی از مهمترین مباحثی که باعث رشد و شکوفایی یک وزارتخانه، سازمان یا اداره می‌شود، داشتن برنامه مدون است. تا زمانی که برنامه وجود نداشته باشد، نمی‌توان در مسیر خاصی حرکت کرد. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز با درک درست از داشتن برنامه، از تدوین طرح جامع منطقه آزاد ماکو خبرداد و گفت: ساماندهی گمرک بازرگان و رفع مشکلات آن را در طرح جامع منطقه آزاد ماکو لحاظ کرده ایم.

ضرورت داشتن اختیار

اگرچه داشتن برنامه اهمیت ویژه‌ای دارد، اما تا زمانی که قدرت تصمیم گیری نباشد و برای کوچکترین برنامه‌ای نیازمند تعیین تکلیف باشیم، کار به نتیجه نمی‌رسد. به همین دلیل حسین گروسی اعلام کرده درصورت اجرای قانون توسط دستگاه‌های اجرایی و تمکین به ماده ۲۷ چگونگی اداره مناطق آزاد و ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه کشور، عملیات ساماندهی بزرگترین مرز زمینی کشور آغاز می‌شود. این اظهار نظر گروسی نشان می‌دهد که مرز بازرگان تاکنون با چالش‌های بسیاری رو به رو بوده و بدتر اینکه گویا متولی تاثیرگذاری نبوده که تاکنون بار‌ها با چالش و مشکل در مرز بازرگان رو به رو بوده ایم.

 

بیشتر بخوانید:

منطقه آزاد ماکو در آستانه تبدیل شدن به شهر الکترونیک



استفاده از ظرفیت استاندار

حسین گروسی که به واسطه حضور متمادی در مجلس شورای اسلامی، آگاهی و تسلط مناسبی نسبت به قوانین کشور دارد، خواستار همکاری استاندار با منطقه آزاد ماکو شد و گفت: خوشبختانه با اختیاراتی که رییس جمهور و وزرا در بسیاری از موارد به استانداری تفویض کرده اند، می‌توان در جلسه تخصصی کارگروه شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مرزی کشور تصمیم گیری‌های صحیح و سریعی داشته باشیم.

الگوسازی مرز بازرگان

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با اشاره به اقدامات انجام یافته در بحث هوشمندسازی و نوبت دهی الکترونیک در مرز بازرگان گفت: درصورت همکاری همه دستگاه ها، می‌توان مشکلات کمبود تجهیزات، نواقص سخت افزاری و نرم افزاری و مرز بازرگان را به عنوان مرز الگو و پایلوت در هوشمندسازی، سیما و منظر مطرح کرد.

موتور محرک اقتصاد

از آنجا که قانونگذار مافیت‌های قابل توجهی برای مناطق آزاد در نظر گرفته، می‌توان پی برد که توقعات بسیاری از این مناطق وجود دارد. گروسی با درک درست از توقعات قانونگذار، مناطق آزاد را موتور محرک اقتصاد کشور توصیف کرد و گفت: این مناطق باید در اقتصاد ملی و جی دی پی تاثیر بگذارد و طبق اختیاراتی که قانون گذار برای مناطق آزاد داده، می‌توان به این هدف رسید.

انتقاد از سنگ اندازی مالی

از آنجا که رگ حیاتی هر مجموعه اقتصادی، توان مالی و اعتبارات قانونی است، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از کاهش سود بازرگانی در گمرک و عدم واریز بخشی از عوارض خروج از کشور به حساب سازمان منطقه آزاد ماکو انتقاد کرد و گفت: کاهش منابع درآمدی منطقه آزاد باعث می‌شود در اجرای بسیاری از پروژه‌های عمرانی و زیرساختی دچار مشکل شویم. وی از پیگیری در سطح وزارت برای رفع مشکل درآمدی سازمان منطقه آزاد ماکو از گمرک خبرداد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: