April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۴۴۳۱
۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
0
رئیسی گفت: کمک‌های تسلیحاتی، اطلاعاتی و مالی از سوی آمریکا به رژیم صهیونیستی، آنان را برای کشتار و اقدامات بی‌رحمانه نسبت به مردم فلسطین تشویق می‌کند.

اقدامات آمریکایی‌ها دست صهیونیست‌ها را برای جنایت بازتر می‌کند

سیدابراهیم رئیسی در نشست خبری مشترک با محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه برقراری آتش‌بس و کمک‌رسانی به غزه باید هرچه زودتر انجام شود، اظهار کرد: مواضع ایران و عراق در موضوع فلسطین مشترک است. هرچه سریع‌تر باید بمباران‌ها قطع شود. این جنایت هولناک، جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی و کودک‌کشی است که از سوی رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی انجام می‌شود.

رئیس دولت سیزدهم تاکید کرد: متاسفانه کمک‌های تسلیحاتی، اطلاعاتی و مالی از سوی آمریکا به رژیم صهیونیستی آنان را برای قتل، کشتار و اقدامات بی‌رحمانه نسبت به مردم فلسطین تشویق می‌کند. ادعای آمریکا برای کمک به غزه و برقراری آتش‌بس یک ادعای دروغ است. آنچه می‌بینیم این است که آمریکا قطعنامه پیشنهادی در شورای امنیت را وتو می‌کنند و عملاً دست رژیم صهیونیستی را برای کشتار بازتر می‌سازند.

رئیسی با بیان اینکه ما این جنایات را به حساب آمریکا و کشور‌های حامی رژیم صهیونیستی می‌گذاریم، تأکید کرد: آنان در همه این جنایات شریک هستند و این اعتقاد ماست. حقیقت آن است که بعد از مجاهدت و ایستادگی مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و شکستی که برایشان به همراه داشت، معتقدیم این رژیم فروریخته است. آمریکایی‌ها می‌خواهند این رژیم پابرجا بماند. تاکنون برآورد همه جهان پیروزی ملت فلسطین است. کشتن کودکان و زنان و خراب‌کردن خانه‌ها برای رژیم صهیونیستی پیروزی تلقی نمی‌شود. نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت این شکست را برایشان جبران نمی‌کند.

رئیس‌جمهوری یادآور شد: امروز کشور‌های اسلامی، منطقه و جهان و آنانی که به خدا معتقدند در برابر خدا، آنانی که به وجدان بشری معتقدند در برابر وجدان و آنانی که به تاریخ معتقدند در برابر تاریخ نمی‌توانند پاسخگوی سکوت در مواجهه با این جنایات باشند. ما از هر اقدام و همکاری که در سطح کشور‌های اسلامی، منطقه یا در سطح بین‌الملل برای بازدارندگی رژیم صهیونیستی و هیات حاکمه آمریکا از قتل و کشتار مردم بی‌گناه، مظلوم و مقتدر غزه انجام شود، استقبال می‌کنیم.

وی همچنین با اشاره به روابط ایران و عراق و ارتقای آن، اظهار کرد: در حوزه مسائل سیاسی، روابط بین دو کشور روز به روز در حال گسترش است. روابط دیپلماتیک و همکاری‌های امنیتی دو کشور از مهمترین نکات این مدت بین ایران و عراق است. از جمله موضوع امنیت منطقه به ویژه در اقلیم و اجرای قرارداد امنیتی بین دو کشور که تمام تلاش این است این قرارداد به صورت کامل اجرا شود.

رئیسی ادامه داد: از نخست‌وزیر عراق برای اهتمامش در خلع سلاح کامل معاندان و ضدانقلاب و امن شدن مرز‌های بین دو کشور تشکر می‌کنم.

رئیس‌جمهوری یادآور شد: در زمینه روابط اقتصادی هم گام‌های بسیار خوبی بین دو کشور برداشته شده است. توسعه روابط تجاری بین دو کشور و شهرک‌های صنعتی مرز دو کشور و همکاری مشترک برای تولید از گام‌های برداشته شده در این زمینه است. تلاش دولت عراق برای خط ریلی شلمچه - بصره که از کریدور‌های مهم است و راه‌اندازی آن برای دو کشور منافع بسیار دارد قدردانی می‌کنم.

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق ضمن تشکر از رئیس جمهور کشورمان اظهار کرد: سفر من به تهران برای تاکید بر عمق روابط بین ایران و حل سایر مسائل است. اهمیت این سفر در سایه موضوعات حساس در منطقه شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: با رییس جمهور ایران جلسه‌ای داشتیم و پیرامون موضوعات مهمی داشتیم که مهمترین مسئله موضوع فلسطین و کشتار سازمان یافته‌ای است که در غزه و کرانه باختری توسط شهرک نشین‌ها صورت می‌گیرد.

وی گفت: همچنین تاکید می‌کنیم بر موضع ثابت و اصولی عراق در مسئله فلسطین و تشکیل دولت مستقل فلسطین با پایتختی قدس شریف.

وی ادامه: موضع ما واضح است و مرجعیت در عراق و همچنین جریان‌های سیاسی بر آن تاکید داشتند و دولت عراق البته موضع خود را در کنفرانس قاهره اظهار کرده است.

نخست وزیر عراق افزود:همه ما به خوبی می‌دانیم که بحران اخیر تنها برای ۷ اکتبر نبود بلکه نتیجه سیاست‌های جنایتکارانه صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین و هتک حرمت مردم فلسطین و مسجد الاقصی بوده است.

وی گفت: سال‌های سال اهالی غزه در زندان بزرگی هستند و جهانیان شاهدند که هیچ اقدامی برای رفع مشکلات مردم فلسطین نمی‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در نشست با آقای رئیسی در خصوص با روابط ممتاز با یکدیگر صحبت کردیم به طوری که به نفع هر دو ملت ایران و عراق باشد.

نخست وزیر عراق گفت: خیلی از پرونده‌هایی که بین دو کشور بوده در این مدت کوتاه مشکلاتش حل شده و امروز تلاش می‌کنیم موانع پروژه‌هایی مثل خط آهن شلمچه بصره را حل کنیم.

وی گفت: در پایان از دکتر رییسی برای مواضع مشترک و‌تمایل برای همکاری بین ۲ کشور تشکر می‌کنم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: