April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۴۵۰۶
۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
0
چنانچه قصد ازدواج دارید و سابقه پیشین ازدواج طرف مقابل برای شما مهم است، با درخواست گواهی تجرد می‌توانید خیال خود را آسوده کنید.

از کجا بفهمیم خواستگارمان ازدواج قبلی داشته است؟

طبق قانون راه‌های گوناگونی وجود دارد که افراد می‌توانند، مدارک موجود در شناسنامه خود را مبنی بر ازدواج‌های گذشته خود از شناسنامه پاک کرده و شناسنامه المثنی بگیرند. بدین صورت فرد مطلقه با توجه به سفید بودن شناسنامه، ازدواج دائم یا موقت گذشته خود را پنهان می‌کند. اما این پنهان کاری دیری نمی‌گذرد و ابر‌ها کنار رفته و همه واقعیت‌ها مشخص می‌شود. در این زمان است که تمام شیرینی‌ها به تلخی منتهی می‌شود. پس چه بهتر که پیش از ازدواج با یک استعلام ساده ازدواج تمام این مشکلات را حل کنیم.

افرادی که قصد ازدواج دارند و نداشتن پیشینه ازدواج برای آن‌ها مهم است، روش‌های گوناگونی برای اطلاع از این موضوع وجود دارد. در این مقاله ما شما را با سامانه استعلام ازدواج و راه‌های دیگر برای اطلاع از وضعیت تاهل دیگری آشنا می‌کنیم.

سامانه استعلام ازدواج

آسان‌ترین راه برای اطلاع از داشتن یا نداشتن سوابق ازدواج پیشین، مراجعه به دو سامانه my.ssaa.ir و sabteahval.ir و درخواست صدور گواهی تجرد است. در این گواهی نداشتن سابقه ازدواج قبلی فرد یا طلاق، فسخ نکاح، بذل مدت یا انقضای مدت در صورت ازدواج قبلی قید شده است.

سامانه my.ssaa.ir در سال ۱۳۹۲ راه اندازی شده و افراد پس از ثبت نام در سایت و دریافت کد پویا از طریق کد ملی و شماره همراه منطبق با کد ملی خود می‌توانند از وقایع ازدواج و طلاق پس از سال ۹۲ خود مطلع شوند.

سامانه sabteahval.ir مختص به ایرانیان عازم یا مقیم خارج از کشور است. از طریق این سایت این افراد یا وکیل آن‌ها می‌توانند درخواست گواهی تجرد داده و پس از تکمیل مدارک آن را دریافت کنند.

بیشتربخوانید

فریب در سومین ازدواج!

استعلام ازدواج با مراجعه حضوری

چنانچه زمان کافی برای مراجعه حضوری به سازمان ثبت را دارید، با در دست داشتن شناسنامه و کد ملی می‌توانید درخواست صدور گواهی تجرد کنید. چنانچه برای شما مقدور نیست انجام این امورات از طریق وکیل قانونی نیز امکان پذیر است. ایرانیان مقیم خارج از کشور برای استعلام ازدواج به صورت حضوری باید به یکی از اداره سجلات و احوال شخصیه وزارت امور خارجه در کشور و یا نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور، مراجعه کرده و درخواست صدور گواهی تجرد کنند.

لازم به ذکر است پیگری پیشینه ازدواج قبل از سال ۹۲ فقط از طریق مراجعه حضوری امکان پذیر است.

استعلام ازدواج موقت

پیگیری از سوابق ازدواج موقت با توجه به اینکه قانون‌گذار الزامی به ثبت این نوع ازدواج ندارد کاری غیر ممکن است مگر اینکه، در محضر ثبت شده باشد. در صورت ثبت در محضر هرچند در در شناسنامه قید نشده باشد، قابل استعلام است.

شرایط اخذ گواهی تجرد

گواهی تجرد فقط با ارائه شناسنامه به دارنده‌ی شناسنامه یا وکیل قانونی او داده می‌شود و شخص غیر نمیتواند بدون داشتن شناسنامه نسبت به دریافت آن اقدام کند؛ بنابراین شخص دیگری نمی‌تواند بدون رضایت اقدام به استعلام ازدواج و آگاهی از وضعیت تاهل دیگری با دانستن کد ملی او کند؛ لذا باید از خود فرد بخواهد از طریق ثبت احوال گواهی تجرد را دریافت کرده و نتیجه را به او نشان دهد.

مدارک لازم برای استعلام سابقه ازدواج عبارتند از:

اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه

اصل و کپی کارت ملی

پرداخت هزینه طبق تعرفه مشخص شده

صدور این گواهی چندان زمانبر نیست و فرد می‌تواند از طریق کد رهگیری روند صدور آن را پیگیری کند.

سخن پایانی

چنانچه قصد ازدواج دارید و سابقه پیشین ازدواج طرف مقابل برای شما مهم است، جنگ اول به از صلح آخر است. صرفا با درخواست گواهی تجرد میتوانید خیال خود را آسوده کرده و عمری با نگرانی به زندگی خود ادامه ندهید. چرا که در صورت اطلاع از فریب همسر خود پس از عقد نکاح یا باید به روی واقعیت چشم بسته و همری به زندگی خود با دلخوری ادامه دهید و یا درگیر پرونده‌ی تدلیس شده و پس از مراحل طولانی دادرسی جدا شوید؛ بنابراین یک استعلام ساده راه حل شما است. آن را جدی بگیرید.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: