کد خبر: ۴۰۴۵۰۷
۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
0
راستینه گفت: به‌دنبال رای آوردن طرحی ویژه برای دهه شصتی‌ها در برنامه هفتم هستیم و امیدوارم در روز‌های پایانی کمیسیون تلفیق موافقت آن را بگیریم.

تلاش برای تصویب طرحی ویژه برای دهه شصتی‌ها در برنامه هفتم

احمد راستینه هفشجانی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره پیش‌بینی تمهیداتی برای دهه شصتی‌ها در برنامه هفتم گفت: یکی از موضوعات مهم توجه به متولدین دهه شصت است یعنی متولدین ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۰ و حواشی این سال‌ها، چون این زمان، سال‌های سخت کشور بود چراکه زمان جنگ بود و شرایط سختی بر کشور حاکم بود و سال‌های بعد از آن سال‌های بازسازی کشور بود و کمتر به مقوله فرهنگ و ازدواج توجه شد به‌گونه‌ای که سیاست‌های کنترل موالید بعد از دهه هفتاد خیلی سرعت گرفت و این سیاست باعث شد تا متولدین دهه شصت تمایلشان به سمت ازدواج و تشکیل خانواده کم شود.

وی ادامه داد: متاسفانه واژه‌ای مطرح شده که واژه سختی است و آن واژه این است که نام متولدین دهه شصت را نسل سوخته گذاشته‌اند که ناراحت‌کننده است.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان اظهار کرد: در کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم خیلی تلاش کردیم احکامی را برای دهه شصتی‌ها بیاوریم که تا الان موفق به انجام این کار نشدیم مثلا در پیشنهادی که بنده برای دهه شصتی‌ها داده بودم گقته بودم متولدین دهه شصت اگر اقدام به ازدواج کردند و صاحب یک فرزند شدند تمام مزایایی که در قانون جوانی جمعیت برای خانواده‌های دارای سه فرزند مثل زمین رایگان، امتیازات شغلی، ثبت‌نام خودرو، تسهیلات و وام پیش‌بینی شده برای دهه شصتی‌ها هم پیش‌بینی شود یا وام ازدواج برای متولدین دهه شصت دو برابر سایر متولدین دهه‌های دیگر دیده شود.

راستینه اضافه کرد: این موارد به این دلیل برای متولدین دهه شصت در نظر گرفته شد، چون متولدین این دهه در شرایط سخت معیشتی و اقتصادی پای بر این جهان گذاشتند و بعد از آن هم با سیاست‌های کنترل موالید، رغبت و انگیزه تشکیل خانواده در آنان کم شد و مشکلات عدیده‌ای که برای متولدین دهه شصت در بحث اشتغال و مسکن که امروز هم وجود دارد، ایجاد شد.

وی بیان کرد: نکته مهم اینکه متولدین دهه شصت در پنجره جمعیتی قرار دارند که در سال‌های آینده این پنجره جمعیتی بسته می‌شود یعنی اگر متولدین دهه شصت در این سال‌ها اقدام به ازدواج و فرزندآوری نکنند یک جمع زیادی از قشر و ظرفیت فعال جامعه را از دست می‌دهیم و با مشکلات جمعیتی روبه‌رو می‌شویم لذا باید تمهیدات و تسهیلات هم از لحاظ قانونی و هم از لحاظ اجرایی در بخش اشتغال، مسکن و تسهیلات برای متولدین دهه شصت به‌طور ویژه دیده شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: این طرح تا به حال سه بار در کمیسیون تلفیق تجدید رای شده و دلایل مخالفت با آنان متعدد است، اما به‌عنوان کمیسیون فرهنگی در حال تلاش برای رای آوردن این طرح هستیم و امیدوارم در روز‌های پایانی کمیسیون تلفیق موافقت این طرح را برای دهه شصتی‌ها بگیریم.

برچسب ها: دهه ، دهه فجر ، دهه 40 ، دهه 70 ، دهه 60
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: