April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
گروسی از تصویب طرح جامع خبرداد
کد خبر: ۴۰۴۶۲۵
۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو از تصویب طرح جامع خبر داد و گفت: اجرای طرح جامع در انتظار اعلام نظر قطعی شورای عالی مناطق آزاد است.

مهربانی منطقه آزاد ماکو با محیط زیست

توسعه در ابعاد گوناگون مطرح می‌شود، اما هرگز نتوانسته رضایت تمامی بخش‌ها را همزمان جلب کند. برای آنکه اقتصاد بتواند رشد کند، باید در بخش‌های صنعتی با قدرت گام بردارد، اما هرگاه که صنعت سعی کرده گام‌های اساسی بردارد، با معضلی به نام محیط زیست رو به رو بوده است. واقعیت این است که صنعت همواره علیه محیط زیست فعال شده و تولیدات صنعتی، ضایعاتی داشته که باعث تخریب محیط زیست شده، خطری که همچنان سلامت جامعه را تهدید می‌کند. به همین دلیل هر اقدامی در هر بخشی مشروط به جلب رضایت محیط زیست شده است.

ماکو درگیر محیط زیست

یکی از بخش‌هایی که در اقتصاد اهمیت بسیاری دارد، مناطق آزاد است. امروزه برای آنکه بتوان بدون بروکراسی‌های اداری، به تولید و تجارت پرداخت، نیازمند تعریف جایگاه و موقعیتی برای فعالیت‌های آزاد است که قانونگذار مناطق آزاد را تعریف کرده است. یکی از این مناطق آزاد، منطقه آزاد ماکو است. این منطقه آزاد از موقعیت‌های جغرافیایی مناسبی برخوردار است که می‌تواند نقش موثری در توسعه اقتصادی داشته باشد. اما ماکو نیز با وجود تمام ظرفیت ها، باید رضایت محیط زیست را جلب کند.

کشاورزی در منطقه آزاد ماکو

بدلیل موقعیت جغرافیایی منطقه آزاد ماکو، نه تنها چالشی متوجه این منطقه نیست، بلکه می‌تواند در سلامت شهروندان نیز نقش آفرینی کند. از آنجا که محیط زیست به کشاورزی عجین است، هر طرحی که پیوست کشاورزی داشته باشد، می‌تواند مورد توجه جدی محیط زیست قرار گیرد. منطقه آزاد ماکو توجه ویژه‌ای به توسعه محیط درختکاری دارد به نوعی که بزرگترین باغ مدرن و مکانیزه غرب آسیا در منطقه آزاد ماکو با کاشت ۲۲۰ هزار درخت مثمر در حال احداث است. این رویکرد منطقه آزاد ماکو باعث شده تا فعالیت‌های صنعتی از فعالیت‌های کشاورزی جدا باشد و هر کدام در مسیر خود به حرکت درآید.

 

بیشتر بخوانید:

خواب خوش منطقه آزاد ماکو برای بزرگترین مرز کشور



طرح جامع

هر طرحی برای آنکه موفقیت داشته باشد، به برنامه نیاز دارد و منطقه آزاد ماکو نیز برای آنکه بتواند گام‌های توسعه را با جدیت بیشتری بردارد، به برنامه نیاز دارد. اما منطقه آزاد ماکو این برنامه را در نگاهی اصولی مطرح کرده و برنامه ریزی را در قالب طرح جامع به رشته تحریر درآورده است. منطقه آزاد ماکو برای آنکه بتواند این طرح جامع را به تایید برساند، لازم بود از دستگاه‌های مربوطه تاییدیه دریافت کند که محیط زیست در این زمینه دیدگاه‌های خاصی داشت. اما دیدیم که با رایزنی‌های گسترده مدیریت منطقه آزاد، طرح جامع به کرسی نشست و مورد تصویب قرار گرفت.

رعایت الزامات زیست محیطی

در این رابطه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اعلام این که طرح جامع منطقه آزاد ماکو در یکسال گذشته به دلیل عدم پاسخ الزامات زیست محیطی راکد مانده بود گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته در سازمان محیط زیست تصویب و برای تصویب نهایی به شورایعالی مناطق آزاد ارجاع شد. حسین گروسی با تاکید بر اینکه آلودگی آب و هوا جزو خطوط قرمز سازمان است گفت: حفاظت از محیط زیست باید با جدیت و قاطعیت انجام شود، اگر محیط زیست دچار مشکل شود، سلامت جامعه و مسائل اجتماعی و حتی امنیت اجتماعی در خطر می‌افتد. وی اضافه کرد: رعایت ملاحظات زیست‌محیطی جهت حفظ بهداشت و سلامت شهروندان یک الزام قانونی است که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

حق حیات و زندگی مناسب

هنگامی که دستگاهی برای انجام کار‌های توسعه به محیط زیست توجه می‌کند، یعنی درک درستی از شرایط دارد، رویکردی که از سوی منطقه آزاد ماکو شاهد هستیم، به نوعی که گروسی حق حیات و زندگی مناسب در محیط زیست سالم را جزو حقوق اجتماعی و از اصول اساسی حقوق شهروندی دانست و افزود: کارگروه‌های زیست محیطی و رهنمود‌های سازنده سازمان محیط زیست در حل این مشکل بسیار مفید واقع شد.

طرح جامع در انتظار تایید دبیرخانه

طرح جامع به تصویب رسیده و اکنون منتظر گوشه چشم دبیرخانه است. در این رابطه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو اعلام کرد: طرح جامع منطقه آزاد ماکو و رویکرد‌ها و سیاست‌های راهبردی منطقه آزاد ماکو در حوزه‌های مختلف تعیین و برای تصویب به شورای عالی مناطق آزاد کشور ارسال می‌شود. طرح جامع در راستای توسعه منطقه با استفاده از نظرات کارشناسان و صاحب نظران بومی و ملی طراحی شده که در فاز‌های مختلف، راهبرد‌های توسعه تعریف می‌شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: