کد خبر: ۴۰۴۶۸۱
۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
0

تصرف عدوانی کیفری چیست؟ مراحل اثبات این جرم چیست؟

تصرف عدوانی کیفری یکی از مسائل حقوقی حیاتی است که به معنای تصاحب یا تصرف غیرقانونی در ملک و دارایی‌های دیگران می‌باشد و ممکن است منجر به پیامدهای جدی در زمینه قانونی و جزایی شود. در این گزارش، ما قصد داریم به بررسی مفهوم تصرف عدوانی کیفری، آثار و اندازه‌گیری آن، تأثیرات قانونی و کیفری آن و راهکارهای حقوقی برای پیشگیری و اجرای عدالت در موارد تصرف عدوانی کیفری بپردازیم. تصرف عدوانی کیفری به عنوان عمل تصاحب ملک یا دارایی‌های دیگران با نقض قوانین کیفری تعریف می‌شود. این عمل ممکن است با تخریب ملک، خرابی اموال، تخلف از حقوق مالکیت معنوی و حقوقی و تأثیرات مخرب بر روی جامعه و مالکین متضرر همراه باشد.

تصرف عدوانی چیست؟

قبل از آنکه به مفهوم تصرف عدوانی کیفری بپردازیم باید معنای آن را بدانیم. تصرف عدوانی به مواردی گفته می‌شود که در آن ها فرد یا افراد، به تصاحب یا تصرف ملک یا دارایی‌های فرد دیگر بدون مجوز و اجازه مالک اقدام می‌کنند. این اقدام می‌تواند از طریق تخریب ملک، تخلف از حقوق مالکیت معنوی و حقوقی یا دستبرد به دارایی‌های فرد مقابل باشد. تصرف عدوانی به عنوان جرم کیفری تلقی می گردد و توسط نهادهای قضائی معتبر به عنوان یک اقدام غیرقانونی و مجرمانه شناخته می شود.

تصرف عدوانی

انواع تصرف عدوانی

یکی از مهم ‌ترین موضوعاتی که در خصوص تصرف عدوانی باید بدانید، انواع آن است. گرفتن مالکیت اموال غیرمنقول به روش ‌های مختلفی انجام می‌شود. تصرف عدوانی به دو نوع تصرف کیفری و تصرف حقوقی تقسیم می شود:

  1. تصرف عدوانی کیفری

تصرف عدوانی کیفری، یعنی اگر اموالی که متعلق به فرد دیگری است را بدون رضایت او یا مجوز قانون، فرد دیگری مورد تصرف قرار دهد، این فرد از لحاظ قانونی مجرم محسوب می‌شود و اگر این جرم ثابت گردد، فرد از یک ماه تا یک سال به حبس محکوم می ‌شود، زیرا در تصرف عدوانی کیفری، متهم باید مالکیت مال غیرمنقول را اثبات کند، زیرا در غیر این صورت به حبس محکوم می شود.

  1. تصرف عدوانی حقوقی

تصرف حقوقی، تفاوت ‌های خاصی با تصرف کیفری ندارد؛ اما باز هم هر دوی آن ‌ها را نمی توان یکی دانست. در تصرف عدوانی حقوقی، نیاز به احراز مالکیت قبلی مال نیست؛ این در حالی است که طبق ماده 690 در روش کیفری باید احراز مالکیت انجام شود.

اما مهم ‌ترین تفاوت بین تصرف عدوانی کیفری و تصرف عدوانی حقوقی، رکن روانی در تصرف است که باید برای  دادگاه مشخص شود که آیا فرد متصرف از این موضوع آگاه بوده است که مال متعلق به فرد دیگری بوده یا خیر؟ در دعوای کیفری، سوء نیت مجرم باید به هر نحو اثبات شود. این در حالی است که در دعاوی حقوقی اثبات آن الزامی نیست.

در تصرف عدوانی حقوقی، شما باید دادخواست حقوقی خود را برای رفع تصرف به دادگاه ارائه کنید؛ اما برای طرح دعوی تصرف عدوانی کیفری، نیازی به دادن دادخواست حقوقی نیست و با شکایت کیفری تعقیب جزایی متهم و صدور حکم رفع تصرف انجام خواهد شد.

شکایت از جرم تصرف عدوانی کیفری

 مراحل و نحوه شکایت از جرم تصرف عدوانی کیفری، عبارت است از:

  • تنظیم کردن متن شکوائیه تصرف عدوانی: 

مرحله اول در خصوص شکایت از جرم تصرف عدوانی کیفری، تنظیم متن شکوائیه و ذخیره آن بر روی سی دی و در فایل ورد است. برای تنظیم شکوائیه فرد می تواند به نزد بهترین وکیل کیفری رشت مراجعه کند یا نمونه شکوائیه های موجود در این زمینه کمک بگیرد تا شکوائیه به درستی تنظیم شود.

  • به یکی از شعب دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند: 

مانند ثبت کردن دادخواست تصرف عدوانی حقوقی، برای ثبت شکایت تصرف عدوانی کیفری نیز فرد باید در جهت ثبت شکایت خود به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و فایل ورد شکوائیه خود را تحویل دهد تا شکوائیه وی ثبت شده و به دادسرا ارسال گردد. 

  • در جلسات رسیدگی دادسرا و دادگاه حضور داشته باشد:

پس از ثبت شکوائیه، فرد شاکی وظیفه دارد در جلسات رسیدگی مقرر شده توسط دادسرا و دادگاه که به وی ابلاغ خواهد شد، حاضر شده و از ادعای خود دفاع کند. اگر بعد از تشکیل جلسات رسیدگی متهم مجرم شناخته شود، به حکم جرم تصرف عدوانی کیفری و مجازات آن محکوم خواهد شد. 

لازم به ذکر است که دعوای تصرف عدوانی کیفری، سریع بوده و دادگاه در اولین وقت ممکن، اقدام به رسیدگی پرونده می نماید. 

حکم مجازات جرم تصرف عدوانی

حکم مجازات جرم تصرف عدوانی

مجازات و حکم جرم تصرف عدوانی کیفری طبق قانون مجازات اسلامی عبارت است از:

مجازات و حکم جرم تصرف عدوانی، در ماده 690 قانون مجازات اسلامی آمده است. طبق این ماده: " هر کس ... اقدام به هر گونه ... تصرف عدوانی یا ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق .... نماید، به مجازات یک ماه تا یک سال حبس، محکوم می‌ شود. دادگاه نیز موظف است حسب مورد، رفع تصرف عدوانی یا رفع مزاحمت یا ممانعت از حق یا اعاده وضع به حال سابق کند. " بنابراین، با توجه به این ماده مجازات جرم تصرف عدوانی کیفری، سه مورد است:

  • حبس از یک ماه تا یک سال

  • رفع تصرف عدوانی

  • اعاده وضع به حالت سابق

پیشنهاد ما به شما این است که اگر درگیر چنین پرونده ای شدید، برای آنکه از حق و حقوق خودتان دفاع کنید، از بهترین وکیل رشت کمک بگیرید. وکیل با دانش و تجربه ای که بدست آورده است، می تواند پیگیری پرونده را به بهترین شکل انجام دهد و در کوتاه ترین زمان آن را حل کند.

مراحل اثبات تصرف عدوانی کیفری

مراحل اثبات تصرف عدوانی کیفری معمولا توسط نهادهای قضائی و دادگاه‌ها تعیین می‌شود. در اینجا، مراحل اثبات تصرف عدوانی کیفری را در چارچوب نظام حقوقی عمومی توضیح خواهیم داد:

  • گزارش و شکایت: مرحله اول برای اثبات تصرف عدوانی کیفری معمولا ارائه گزارش یا شکایت از سوی مالک متضرر یا نهادهای قانونی است. این گزارش به پلیس یا نهادهای اجرایی مشابه ارائه خواهد شد.

  • تحقیق و جمع‌آوری شواهد: پس از دریافت گزارش یا شکایت، نهادهای اجرایی معمولا تحقیقات را آغاز می‌کنند و شواهد مربوط به تصرف عدوانی را جمع‌آوری می‌کنند. این شواهد می‌توانند شامل عکس‌ها، ویدئوها، اسناد، شهادت‌نامه‌ها و هر نوع دلیل دیگری باشند.

  • تنقیح اطلاعات: در این مرحله، تنقیح اطلاعات انجام می‌شود تا تمامی جزئیات مربوط به تصرف عدوانی به دقت ثبت شود و نهادهای اجرایی اطمینان حاصل کنند که شواهد کافی برای اتخاذ اقدامات قانونی وجود خواهد داشت.

  • اعلام اتهام: پس از جمع‌آوری شواهد و تنقیح اطلاعات، نهادهای اجرایی ممکن است به متهم یا متهمان اعلام اتهام نمایند. این اعلام اتهام به شکل رسمی انجام می‌شود و متهمان می‌توانند حق دفاع از خود را داشته باشند.

  • دادخواست و رسیدگی دادگاه: در مرحله بعد، معمولا دادخواست به دادگاه ارائه می‌شود. دادگاه سپس جلسات رسیدگی به پرونده را برگزار می‌کند و تصمیم‌گیری در مورد تصرف عدوانی کیفری صورت می‌گیرد. این مرحله شامل شنود شاهدان، متهم و وکلا می‌شود.

  • تصمیم دادگاه و اجرای مجازات: پس از شنود شاهدان دادگاه دوباره تصمیم می‌گیرد و ممکن است مجازاتی را اعمال کند. مجازات‌ها می‌تواند شامل زندان، پرداخت جریمه یا تعویض خسارات به مالک متضرر باشد. معمولا تصمیم دادگاه با رعایت قوانین و مقررات کیفری انجام می‌شود.

توجه داشته باشید که مراحل اثبات تصرف عدوانی کیفری ممکن است با توجه به نظام حقوقی هر کشور و قوانین مربوط به آن کشور متغیر باشد. افرادی که متهم به تصرف عدوانی کیفری می‌شوند، باید به بهترین وکیل کیفری رشت مراجعه کنند و از مشاوره های او برای دفاع از خود در دادگاه استفاده کند.

کلام آخر

تصرف عدوانی کیفری یک مسئله جدی در حقوق کیفری است که نیازمند رعایت قوانین و مقررات خود می باشد. تشدید و تعریف دقیق این جرم معمولا با توجه به نظام حقوقی هر کشور متغیر است؛ از همین رو ما در این مقاله در رابطه با آن صحبت کردیم و هر آنچه باید می دانستید را در اختیارتان قرار دادیم تا اگر درگیر چنین مشکلی شدید، بتوانید بهترین عملکرد را در برابر آن داشته باشید.

منبع: مستر وکیل

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: