کد خبر: ۴۰۴۷۰۳
۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
0
سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: در شش ماهه نخست سال جاری، آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور، با رشد ۲۲.۳ درصدی مواجه بوده است.

افزایش بیش از ۲۲ درصدی فوتی‌های مسمومیت با گاز در نیمه نخست امسال

بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، در شش ماهه اول امسال ۲۷۴ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۱۹۲ نفر مرد و ۸۲ نفر زن بودند.

افزایش ۲۲.۳ درصدی تلفات گازگرفتگی در نیمه اول سال جاری در حالی است که عمده مرگ‌های ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن در نیمه دوم سال و عمدتاً از ماه آذر به بعد که در اغلب نقاط کشور شاهد سردتر شدن هوا و به تبع آن استفاده از وسایل گرمایشی هستیم، رخ می‌دهد.

آنچنان که بر اساس آمار‌های سال گذشته از کل تلفات مسمومیت با گاز که برابر با ۹۱۳ نفر ثبت شده است، ۵۶۳ نفر تنها در چهار ماه پایانی سال جان باخته اند که حدود ۶۱.۷ درصد از تلفات یکسال را در بر می‌گیرد.

از آنجا که این روند در آمار تلفات مسمومیت با گاز سال‌های دیگر نیز تکرار شده و همواره با رشد قابل توجه تلفات در نیمه دوم هر سال مواجه هستیم، سازمان پزشکی قانونی در آستانه ورود به چهار ماه پایانی سال از هموطنان درخواست می‌کند با رعایت نکات ایمنی و توصیه‌های ارائه شده مانع از وقوع مخاطرات جانی و حوادث تلخ برای خود و عزیزانشان شوند.

منوکسیدکربن چگونه در محیط تولید می‌شود؟

دکتر مریم اخگری رییس مرکز کنترل کیفی آزمایشگاه‌های سازمان پزشکی قانونی کشور در توضیح این مطلب و چگونگی مرگ بر اثر استشاق گاز منوکسیدکربن می‌گوید: منوکسیدکربن گازی بی رنگ، بی بو و فاقد اثرات تحریکی است به همین دلیل اگر در محیطی تولید شود به هیچ عنوان متوجه وجود آن نخواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از منوکسید کربن (CO) به عنوان قاتل خاموش یاد می‌کنند، می‌افزاید: منوکسیدکربن قاتل خاموش است، زیرا هیچ اثر ظاهری از حضور این گاز در محیط دیده نمی‌شود و به دلیل نداشتن بوی خاص، اثرات خورندگی در مخاطات ایجاد نمی‌کند.

این کارشناس سازمان پزشکی قانونی کشور ادامه می‌دهد: مردم باید بدانند تمام وسایلی که پدیده احتراق در آن‌ها رخ می‌دهد در صورت نبود اکسیژن کافی می‌توانند به عنوان عامل تولید کننده گاز منوکسیدکربن مطرح شوند؛ احتراق ناقص گاز شهری و سایر عواملی که به عنوان سوخت استفاده می‌شوند (مانند زغال و چوب که در شومینه مورد مصرف قرار می‌گیرند) از منابع تولید گاز منوکسیدکربن هستند.

چگونه از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن پیشگیری کنیم؟

دکتر اخگری در خصوص راه‌های پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن می‌گوید: بهترین راهکار برای پیشگیری از بروز مسمومیت با این گاز وجود جریان کافی هوا در محیط است. اگر در محیطی از وسیله گرمایشی استفاده می‌کنیم حتما باید جریان هوای کافی در آن فضا وجود داشته باشد.

وی تصریح می‌کند: جریان هوای کافی علاوه بر اینکه باعث خارج کردن گاز‌های سمی از محیط می‌شود، به احتراق کامل سوخت‌های فسیلی نیز کمک می‌کند. روشن کردن گاز پیک نیکی و منقل در وسایل نقلیه سنگین یا در ساختمان‌های نیمه کاره و استفاده از بخاری‌های بدون دودکش که فاقد سنسور حساس به گاز منوکسید کربن هستند به ویژه در فضا‌های کوچک که فاقد تهویه مناسب هستند از جمله مواردی است که می‌توانند منجر به بروز مسمومیت با این گاز کشنده شود.

وی استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، کنترل و رفع انسداد منافذ مسیر دودکش قبل از راه اندازی بخاری، شومینه و سایر وسایل گرمایشی بهترین راه پیشگیری از بروز مسمومیت با گاز منوکسید کربن را عنوان می‌کند و ادامه می‌هد: دقت و توجه به داغ بودن دودکش روشی برای آزمایش کارکرد مناسب دودکش است. اگر لوله دودکش بخاری سرد است دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گاز‌های سمی از دودکش است در این صورت باید ضمن رفع نقص، به‌طور موقت با بازکردن قسمتی از در یا پنجره به تهویه هوا و خروج گاز‌های سمی از محیط کمک کنید.

رییس مرکز کنترل کیفی آزمایشگاه‌های سازمان اظهار می‌کند: در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، نباید تمامی روزنه‌های جریان هوا در منزل و به ویژه اتاق خواب مسدود شود. همچنین از نصب آبگرمکن در حمام و روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه برای گرم نگه داشتن محیط داخل خانه، جدا خودداری شود.

وی با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته از صحنه فوت افراد مسموم با گاز co، می‌گوید: در بررسی صحنه فوت افراد مسموم با گاز منوکسید کربن دیده شده که افراد به منظور جلوگیری از نشت گاز در محیط لوله خروجی دودکش در ظرف آب قرار می‌دهند. توصیه می‌شود از قراردادن لوله خروجی بخاری داخل ظرف آب جدا خود داری کنید. این روش موجب جذب گاز سمی در آب نخواهد شد.

وی در خصوص روشن نگهداشتن وسایل نقلیه مانند اتومبیل و موتور در فضای بسته مانند پارکینگ نیز هشدار می‌دهد.

ارتباط مستقیم تغییرات جوی با افزایش تلفات گازگرفتگی

کارشناس سازمان پزشکی قانونی کشور با تأکید بر ارتباط مستقیم تغییرات جوی و افزایش مرگ و میز ناشی از گازگرفتگی، تصریح می‌کند: تغییرات ناگهانی جوی مانند کاهش دما، بارش‌های پیش بینی نشده و عدم آمادگی هموطنان برای استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد ارتباط مستقیم با افزایش آمار مرگ و میر با این کشنده خاموش دارد.

آنچنان که آمار‌های سازمان نشان می‌دهد عمده تلفات مسمومیت با گاز مربوط به نیمه دوم سال و همزمان با سردشدن هوا است. در سال ۱۴۰۱ در کل کشور ۹۱۳ نفر بر اثر مسمومیت با گاز جان خود را از دست دادند که ۶۸۹ نفر آن مربوط به نیمه دوم سال است. در سال ۱۴۰۰ نیز از ۸۳۹ مرگ ثبت شده بر اثر گازگرفتگی، ۶۵۶ مورد مربوط به نیمه دوم سال است.

علایم مسمومیت با گاز منوکسید کربن چیست؟

دکتر اخگری با اشاره به اینکه عملکرد بافت‌هایی نظیر مغز و قلب به اکسیژن کافی در خون وابسته است و در مسمومیت با منوکسیدکربن بیشترین آسیب در این دو ارگان حیاتی وارد می‌شود، می‌افزاید: نکته مهم در مسمومیت با گاز منوکسید کربن غلظت گاز موجود در محیط و میزان مواجهه فرد با این گاز است. هر چه غلظت گاز در محیط بیشتر و مدت زمان مواجهه طولانی‌تر باشد مسمومیت با این گاز شدیدتر خواهد بود.

وی می‌گوید: علائمی که در مراحل ابتدایی مسمومیت با منوکسید کربن برای فرد رخ می‌دهد، مانند حالت خستگی ناشی از فعالیت روزانه است و ممکن است فرد آن را به عنوان حالت طبیعی تلقی کند. معمولا تظاهرات بالینی در فرد مسموم با گاز منوکسیدکربن با علایم غیراختصاصی نظیر تهوع و استفراغ شروع شده و فرد دچار خواب آلودگی و لتارژی یا بی قراری، درد و ضعف عضلانی می‌شود؛ درصورت تداوم تماس با گاز مذکور فرد دچار کاهش سطح هوشیاری، کما، تشنج، ایست قلبی و در نهایت مرگ خواهد شد.

وی هشدار می‌دهد: مشاهده علایمی شبیه به آنفلوانزا مانند بدن درد، خواب آلودگی، کوفتگی و درد عضلانی که به شکل یکباره و به خصوص در تمامی افرادی که در یک محیط قرار دارند ایجاد می‌شود را به عنوان یکی از نشانه‌های مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نظر بگیرید. زمانی که علائم مذکور با خروج از محیط بهبود یافته یا تخفیف می‌یابند شک به مسمومیت با گاز منوکسیدکربن قوی‌تر می‌شود.

اقدامات لازم در هنگام برخورد با فرد مسموم با مونوکسیدکربن چیست؟

به گفته دکتر اخگری بهترین راهکار در هنگام برخور با بیمار مسموم با گاز منوکسید کربن خارج کردن مصدوم از محیط حادثه است. بلافاصله باید بیمار را در هوای آزاد و در معرض اکسیژن قرار داده و سریعا وی را به اولین مرکز درمانی رساند. باز کردن پنجره‌ها و ایجاد تهویه در محیط از مسمومیت سایر افراد جلوگیری خواهد کرد.

توصیه مهم این کارشناس پزشکی قانونی به هموطنان عزیز این است که در صورت مشاهده موارد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، زمان را تلف نکرده و بلافاصله مصدوم را از محیط خارج کرده و به مرکز درمانی منتقل کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: