April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۴۷۵۳
۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
0

یکی از مسائلی که در خرید و فروش آهن رخ میدهد اختلاف وزنی است که بین وزن اعلام شده در فاکتور و باسکول مشتری رخ میدهد و در قیمت نهایی آهن خریداری شده کمی تفاوت ایجاد می کند. البته این اختلافات جزئی است اما باید به آن توجه داشت.

سوخت ماشین

پر و خالی بودن سوخت ماشین حمل بار فولاد یکی دیگر از علت های اختلاف وزن می باشد چرا که در زمان بارگیری ممکن است پر باشد و در زمان خالی کردن بار، باک خالی باشد.

اختلاف وزن باسکول ها

کالیبراسیون نبودن باسکول نیز از دیگر علت های اختلاف وزن آهن است که برای دقت باسکول انجام می شود و باید باسکول کالیبره شود. به طور معمول هفته ای یکبار کالیبراسیون انجام می شود تا به حالت استاندارد بازگردد. این موضوع تضمین می کند که کارایی باسکول دقیق و صحیح صورت گیرد و توزین همینطور به دقت دنبال شود.

اما خیلی از وقت ها انبارها باسکول ها را به صورت منظم کالیبره نمی کنند  و ممکن است بین 15 تا 20 کیلو اختلاف وزن ممکن است. که یا مبنا باسکول انبار است و یا باسکول مورد تایید خریدار و فروشنده مبنا قرار می گیرد.

در بعضی مواقع  نادر ممکن است در حین باسکول به باسکول افراد از عمد به وزن آهن اضافه نمایند تا سنگین تر شود که البته در این شرایط اختلاف وزن دیگر بین 15 تا 20 کیلو نیست و به بیشتر از 50 تا 100 کیلو تغییر می کند. که آگاهی از این موارد می تواند به شما کمک کند که در خرید آهن دقت بیشتری داشته باشید.

اختلاف از سطح دریا

اختلاف از سطح دریا یکی از علت های تغییر وزن آهن است؛ مطابق با علم فیزیک، هر چه ارتفاع بیشتر باشد وزن نیز افزایش می یابد. به عنوان مثال قیمت آهن در شهر کرد کمتر از اهواز است، زیرا اهواز هم سطح دریا می باشد. اگر مبدا بارگیری آهن هم سطح دریا باشد قطعا وزن آن به این دلیل افزایش یافته و می توان در مقصد باسکول کرد تا به وزن دقیق تر دست یافت.

جمع بندی

دانستن دلایل اختلاف وزن فولاد و آهن می تواند کمک کند تا خریدار در صورت مواجه با این موضوع بتواند بهتر دلیل  اختلاف وزن آهن آلات را بدست آورد. البته باید بدانید که دلایل گفته شده اختلاف وزن جزیی را به وجود می آورند.  توجه داشته باشید از فروشنده معتبر  آهن را خریداری کنید و وزن بار خود را محاسبه کنید.

منبع: مشهد فولاد توس 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: